Met de techniek van desktop virtualisatie is van alles mogelijk, maar in feite is dat irrelevant. Waar het om draait is waarom en op welke manier je het voor individuele gebruikers wenst in te zetten.
Het argument voor desktop virtualisatie spreekt al jaren tot de verbeelding. De kosten van aanschaf van pc’s en het risico van dataverlies en/of -diefstal met verschillende opslaglocaties van data binnen en buiten het bedrijfsnetwerk, maken de technologie voor tal van organisaties een aantrekkelijke propositie. Dat Citrix al 26 jaar hierin oplossingen levert en klanten blijft toevoegen, is daar het levende bewijs van.
En waar desktop virtualisatie in eerste instantie alleen werkte voor vaste werkplekken en lichte gebruiksscenario’s, gebruikmakend van één applicatie (denk aan callcenters en front-office), zijn daar in de loop der jaren tal van use-cases aan toegevoegd. Denk daarbij aan gebruik op smartphones en tablets, design (cad/cam), videobewerking, thuiswerk en flexwerk. Inmiddels kunnen ook in grotere organisaties alle medewerkers van desktopvirtualisatie gebruikmaken, mits de technologie is afgestemd op de gebruiker.
Verkeerd begrip
Want juist daar gaat het nog wel eens mis. It-organisaties denken vaak nog vanuit de techniek en de traditionele desktop, in plaats van uit de gebruikservaring en de gebruiksomgeving (workspace) te redeneren. It’ers beschouwen het als een grote stap om verder te kijken dan de vertrouwde en (meestal) betrouwbare traditionele desktopomgeving en rekening te houden met een zakelijke workspace. Maar als gebruikers vanaf hun telefoon e-mail gebruiken of toegang verkrijgen tot een SaaS-applicatie, dan zijn dat indicatoren dat er al van zo’n workspace sprake is.
De traditionele desktop is aan het verdwijnen en de slinkende pc-markt is hierbij een veelzeggend teken aan de wand. Organisaties investeren niet langer in de desktops die voor veel gebruikers overkill betekenen; het is zonde van het geld om meer te bieden dan noodzakelijk. En omgekeerd werken die gebruikers ook liever op een laptop of mobiel apparaat; dit sluit beter aan op hun wens overal te kunnen werken op een apparaat naar keuze.
Unified communications
Naast de traditionele desktop heeft ook traditionele telefonie het moeilijk. Bedrijven knippen steeds vaker de kabel van de telefoonlijn door om te kiezen voor oplossingen als Skype for Business. Ook hier wordt het argument enerzijds gedreven door kosten voor de organisatie en anderzijds door toegenomen comfort voor de gebruikers. Niet afhankelijk zijn van een vaste computer of telefoon biedt op tal van vlakken voordelen; iets wat ook in de zorgsector speelt, waar wij laten zien hoe productiviteit kan worden gewonnen met session roaming.
Desktopvirtualisatie gaat hand in hand met het vergroten van flexibiliteit. Het vergroot beveiliging door de data veilig op een server on-premise of in de cloud te laten staan. Dat het ook de gebruikservaring kan vergroten, tonen verschillende demo’s aan die laten zien dat het niet uitmaakt of je een applicatie nu op een pc of virtuele desktop draait. Ook met een lagere bandbreedte over een mobiele lijn wordt dezelfde consistente ervaring geboden.
Meer oog voor individuele gebruikers
Organisaties hebben dit ook door. De keren dat we nog een ‘proof of concept’ moeten doen, zijn afgelopen jaren aanzienlijk verminderd. Wel is de complexiteit toegenomen omdat de aantallen gebruikers groter zijn geworden; implementaties waarbij tienduizenden medewerkers worden overgezet op desktop virtualisatie zijn geen uitzonderingen. Wij zijn als organisatie hierin volwassener gaan opereren omdat het voortraject langer is geworden en we ons willen richten op wat die vele gebruikers nu werkelijk willen. Wat we leveren, is absoluut geen eenheidsworst, net zoals gebruiksscenario’s sterk uiteen kunnen lopen.
In trajecten willen we beginnen met de vraag wie de gebruikers zijn en wat zij nodig hebben. Toch krijgen we nog steeds, als we met it-afdelingen praten, de vraag hoeveel gebruikers ze kwijt kunnen op de server. Voor ons is dat een idiote vraag, want deze kun je niet beantwoorden als je niet weet welke dienstverlening je wilt aanbieden.
Naar technische invulling
Veel liever gaan we trajecten in met de business-analisten die tussen it en de gebruikersorganisatie opereren. Pas als we met hen praten, krijgen we een idee van het probleem dat geadresseerd moet worden. ‘Welke zakelijke behoeften moeten worden opgelost?’ is een vraag die dan op tafel komt en op vele manieren met technologie ingevuld kan worden.
Organisaties die it-vraagstukken waar desktop virtualisatie een uitkomst kan zijn puur vanuit it willen beantwoorden, snijden zichzelf in de vingers door dienstverleningen te introduceren die technisch prima in orde zijn, maar werken op een manier die gebruikers afwijzen. Op dat moment gaan gebruikers zelf naar alternatieven zoeken en dat gebeurt in toenemende mate ook voor line of business-applicaties. Er zijn genoeg aanbieders te vinden die diensten op gebied van generieke en specialistische tools gratis of tegen een enorm lage kostprijs aanbieden. Als dat gebeurt, ontstaat een groeiend gat in de informatiebeveiliging. Vandaar dat desktopvirtualisatie altijd bij de gebruiker hoort te beginnen.