Ieder bedrijf wordt een softwarebedrijf. Hoe vaak heb ik dat de afgelopen tijd niet gehoord. Autoverhuurbedrijven, aannemers, allemaal praten ze net zo gemakkelijk over software als over velgen en stenen.
Kennis van software bepaalt tegenwoordig ook voor een belangrijk deel of je je werk kunt behouden. Verregaande automatisering maakt veel banen overbodig. Kennis over de inzet van die software maakt je een medewerker met toegevoegde waarde. Zie hier in een notendop de nieuwe, software-economie.
Het op gang houden van die economie gaat echter niet vanzelf. Daar is nog geen software voor, zou je kunnen zeggen.
Dat ict’ers schaars zijn is geen nieuws. Volgens de Marktmonitor ICT van Nederland ICT ontstaat er dit jaar een tekort van vijfduizend tot zevenduizend ict’ers. Dat een groot deel van deze mensen in de databases van het UWV zit, verbaast me dan weer wel. Er worden volgens het UWV zo’n 6700 ww-uitkeringen uitgekeerd aan middelbaar en hoogopgeleide ict’ers.
Je kunt concluderen dat het gat tussen vraag en aanbod dus meevalt. Maar een kleine kanttekening is hier op zijn plaats. De helft van die mensen in de ww is ouder dan 45 jaar en dan ben je voor veel bedrijven kennelijk niet meer interessant. De generatie van: Te oud, Te duur, Te ziek, Te zwak, Te misselijk en Te eigenwijs.
Toch kunnen die anderen mensen (3350) in de ww de weg naar ict-bedrijven ook maar moeilijk vinden. Dat komt misschien door het woud van functienamen in de sector? Wie eenmaal als projectmanager in een database zit, komt lastig bovendrijven in een selectie voor Scrum-master of DevOps specialist. Of misschien zijn contactambtenaren van het UWV nog onvoldoende op de hoogte van de nood in ict-land?
Een ander probleem zijn de opleidingen voor ict’ers. Die leveren te weinig professionals af. Misschien wel, omdat er een tekort aan docenten is? Zou daar een kans liggen voor de ict’ers in de kaartenbak?
In de software-economie is er hoe ook: vraag naar, aanbod van en data over mensen. Nu nog een stukje software om die data slimmer aan elkaar te knopen. Zonder dat er professionals worden uitgesloten.
@KJ Het lijkt me dat je je pas verdiept in technische zaken als je het interesse heeft. Maar maakt dat maar eens duidelijk. Men eist werkkervaring. Aan de andere kant is mijn ervaring dat iedere werksituatie anders is. Technischce termen zeggen wel iets maar het gaat vooral om wat er mee gedaan is, hoe men er mee omgaat en wat er mee gemaakt is. Ik ben van mening dat niet de systemen/talen/tools het probleem zijn maar dat juist het begrijpen van wat er is het lastigste onderdeel is. Het helpt denk ik als je dit een aantal keren heb meegemaakt. Dan heb ik het nog niet over het uitvinden waar de koffieautomaat, de rokershoek en de kantine zijn. Het is altijd weer even wennen.
@Louis Kossen
Wat ik specifiek bedoelde zijn die oudere werknemers die niet alleen kennis opdoen vanuit het verrichten van de functie, maar ook actief zelf kennis verzamelen en opdoen vanuit interesse. Bijvoorbeeld iemand die in de eigen tijd programmeert of zichzelf iets nieuws aanleert.
Kortom, jullie hebben nog nooit over de kosten nagedacht.
Begrijp ik, jullie zijn opzoek naar een baan.
Heeft met nadenken te maken, derhalve gaat het op deze wijze niet lukken.
…Ja, ik werk voor een werkgever – geen zzp’r dus en wij nemen wel 55+ aan…
…Wit u kopen of verkopen? Vraag het maar eens… Er gaat een wereld voor u open…!
@KJ Ik had het ook zo begrepen, de interesse en de lol in de computer en je daar buiten werktijd in verdiepen. Misschien wel de leukste manier om met computers bezig te zijn. Het maakt geen indruk bij sollicitaties is mijn idee, dan vraagt men om werkervaring en de aanwezigheid van de afkorting of naam in het CV.
@ Jasper P
De kosten verdienen zichzelf terug. De cursus/training mag alleen gegeven worden bij een contract (voor minimaal 6 maanden). M.a.w. de uitkering is voor minimaal 6 maanden gestopt. Dus 6 maanden bruto uitkering. Daar kan je prima een cursus van financieren.
“@KJ Het lijkt me dat je je pas verdiept in technische zaken als je het interesse heeft. Maar maakt dat maar eens duidelijk. Men eist werkkervaring. Aan de andere kant is mijn ervaring dat iedere werksituatie anders is. Technischce termen zeggen wel iets maar het gaat vooral om wat er mee gedaan is, hoe men er mee omgaat en wat er mee gemaakt is. Ik ben van mening dat niet de systemen/talen/tools het probleem zijn maar dat juist het begrijpen van wat er is het lastigste onderdeel is. Het helpt denk ik als je dit een aantal keren heb meegemaakt. Dan heb ik het nog niet over het uitvinden waar de koffieautomaat, de rokershoek en de kantine zijn. Het is altijd weer even wennen.”
ja Louis, solliciteren is jezelf verkopen. Dat doe je niet aan je concurrenten, je collega’s, terwijl juist die weten waar je het over hebt, precies wat jij schrijft. Echter, de doelgroep, daar gaat het om. Goeie ict-ers snappen dat niet 😉
Beste Atilla,
Hoe zei je dat ook alweer…
‘De kosten verdienen zichzelf terug.’
Hallo, we proat’n hier niet over voetballers…
I(C)T is geen hobby, maar een beroepskeuze.
Zie het als geschiedenis – de kapper – boodschappen doen, autorijden (filerijden-familiebezoek) enz., zo je wens – …het herhaalt zich geregeld.
Hoe verkoop je lucifers?
Waarom kan ik dat wel, terwijl een ander er een enorme bende van maakt?
Een alcoholic drinkt (per dedinitie) geen whiskey.
’n Dikzak eet (per definitie) geen ‘fastfood’.
Vooroordelen zijn (per definitie) derhalve gevaarlijk.
Iemand die papier verkoopt, verkoopt nog geen kranten… en visa versa.
Er zijn maar twee factoren van belang in het vinden van een baan:
– Iets kunnen waar vraag naar is
– De aansluiting vinden op die vraag (marketing)
Zeker in een tijd van ogenschijnlijk schaarste zou de laatste factor -iemand sluit beter op de vraag aan dan ik- van mindere betekenis zijn.
Wat vaak verzwegen word bij het niet kunnen vinden van een baan zijn aanvullende zaken als niet goed jezelf kunnen verkopen, zelf vervullende profetieen (niemand zit op mij te wachten, en wat je gelooft is waar), of gewoon vast blijven houden aan het oude wat er nu eenmaal niet meer is.
Stel ik zou werk kunnen vinden wat onder mijn niveau is, of veel minder betaalt als wat ik gewend ben. Dan kun je daaraan vasthouden, of je kunt het toch gewoon doen en hopen vanuit die nieuwe situatie verder te groeien.
Externe factoren de schuld geven is je eigen keuze, maar het is wat het is, dus beter zet je de knop om en deal je met de nieuwe realiteit. Hoe oneerlijk ook.
ja Henri, van oude mensen de ict die voorbij gaan. Teleurgestelde kleinzielige kalende eigenwijzige mannen in ict, nu ww. Frits van Egters keek er ook zo op neer in de avonden. Zo zie je maar. Van literatuur naar economie, kleine stap. Maar goed dat de uwv werkcoaches disruptive vervangen zijn door digitale versies hoger naar continuous tjakkaaaa.
@Henri Eens dat je het uiteindelijk zelf moet doen. Marketing is belangrijk dus het is wijs om zaken op je CV te zetten die het goed doen? Wil men een Agile evangelist of Angular JS specialist? Zet het op je CV. Dat noem ik marketing.
Maar waar het volgens mijn om gaat is dat bij het solliciteren wel degelijk meetelt of je ouder bent of jonger. Dit lees je heel regelematig en geldt niet alleen voor de ICT denk ik. Of wat te denken als je Mohammed heet en boven de 50 bent? Dan ben je nog kanslozer. Afkomst, leeftijd, geslacht telt allemaal mee. Las deze week gisteren nog niet iets in een krant over een jongen die afgewezen was vanwege zijn geaardheid.
@Dino Jij zegt het ook al, je moet jezelf verkopen. Maar zeg je nu dat je collega’s concurrenten zijn? Of lees ik dat verkeerd? Daar zit je dan in dat zelfsturende team met als die onbaatzuchtige collega’s waar je samen de klus mee klaart. Overigens, ik ben geen goede ict’er. Een k.. programmeur en een beheerder van niks. En ook nog boven de 50. Maar met google en je boerenverstand kom je een heel eind :).