Een platform waar een match-algoritme automatisch een geschikte kandidaat voor een it-vacature selecteert. Dat is het idee van WeMatchIT. De start-up bestaat sinds augustus 2012, maar is ondertussen al in een stroomversnelling terecht gekomen. Voor oprichter Bas Cornelissen is dit nog maar het begin: dit jaar wil de start-up het beste geautomatiseerde it sourcings platform in Nederland worden en volgend jaar wil het de eerste stappen in Europa zetten.
Voor veel bedrijven ligt de toegevoegde waarde van een it-bemiddelaar bij het vinden van een goede match op een vacature. ‘Het vinden van de juiste kandidaten kan uitstekend met een slim match-algoritme’, vertelt Cornelissen. ’Met dat idee in mijn achterhoofd begon ik in 2012 met de ontwikkeling van een laagdrempelig zelfservice platform waar werkgevers en it-professionals, zowel in vaste dienst als zzp’ers, direct met elkaar in contact kwamen. Het doel was om werkgevers een sneller en goedkoper alternatief te bieden dan een bemiddelaar’, vertelt hij.
Voor de oprichting van het WeMatchIT had Cornelissen nog wel wat mankracht nodig. Zelf was hij projectmanager bij Prophia. Vanuit dit bedrijf kende hij investeerder Marnix van Wijck Jurriaanse. Hij werd aan het startende managementteam toegevoegd. ‘Van Wijck Jurriaanse heeft als ras-ondernemer diverse it-bedrijven groot gemaakt. Dat is ook zijn doel binnen WeMatchIT.’ Het team was nog niet compleet: ‘Vlak voor de introductie van WeMatchIT kwamen we er achter dat we de behoefte hadden om onze operationele organisatie te professionaliseren. Hiervoor werd Robby Overvliet aangetrokken, hiervoor directeur operations bij Betronic. Hij is daarnaast ook verantwoordelijk voor onze sales.’
Match-algoritme
In augustus 2014 is WeMatchIT opgericht en werd het eerste product opgeleverd: een it-matchingplatfom. Het platform werd gevormd op basis van het Joomla-cms. Php en Mysql boden daarbij een het uitgangspunt voor deze eerste versie van WeMatchIT. In de afgelopen twee jaar heeft de start-up flinke technologische innovaties doorgevoerd. Zo begon het met de ontwikkeling van een match-algoritme. Hier heeft ook altijd de nadruk op gelegen.
Het algoritme zoekt matches op basis van gestructureerde gegevens in het gebruikersprofiel van it’ers. ‘Hierbij wordt ook gelet op de soft skills van ict’ers’, vult de oprichter aan. Om dit mogelijk te maken zijn diverse cloud-oplossingen, zoals Amazon EC2, Amazon S3, Cloudfront en Redshift geïntegreerd. ‘Ons uitgangspunt blijft om ons platform zo laagdrempelig mogelijk te houden voor werkgevers en it-professionals. Door een toename in het aantal api-interfaces kunnen we bovendien een rijkere functionaliteit bieden.’ Naast een match-algoritme ontwikkelde de start-up ook een algoritme voor een kwaliteitscontrole van WeMatchIT-profielen. Dit helpt ict’ers om hun profiel verder te verbeteren.
De start-up werkt geheel Agile. ‘Dit was een idee van Overvliet’, vervolgt Cornelissen. ‘Via Agile kunnen we sneller inspelen op trends en de feedback van gebruikers verwerken in updates’, vertelt de oprichter. De ondernemers introduceerden dan ook eerst een ‘minimal viable product (mpv)’. Dit houdt in dat de basisfunctionaliteiten zijn ontwikkeld. Daarna wordt het product voorgelegd aan mogelijke klanten, zoals early adopters. ‘Door in te spelen op de wensen van onze klanten en gebruikers konden we ons platform blijven verbeteren. Hierdoor zijn we in twee jaar tijd uitgegroeid tot hét platform voor de ict’er die zijn droombaan nog niet heeft gevonden’, meent hij.
Wilde dromen
Het aanbod van it’ers die open staan voor een nieuwe baan is een belangrijke onderdeel van WeMatchIT. Gelukkig is dat aanbod in de afgelopen jaren hard gegroeid. De start-up koppelt ondertussen vierduizend it-professionals met vacatures van meer dan tweehonderd werkgevers. Cornelissen schrijft deze groei toe aan het goed inspelen op de gebruikerswensen, maar ook de gegenereerde publiciteit. ‘WeMatchIT is in een stroomversnelling gekomen door de publiciteit. Dit heeft ons veel naamsbekendheid opgeleverd waardoor het grote publiek ons nu ook kan vinden. Dit is een positieve verandering, want voorheen moest ons team zelf iedere inschrijving naar het platform trekken.’
De start-up wil deze groei doorzetten. Het wil namelijk dit jaar het beste geautomatiseerde it-sourcings platform in Nederland worden. Een belangrijk onderdeel hiervan is de schaalbaarheid van het platform en de productontwikkeling. ‘We updaten ons match-algoritme elke drie weken. Dit gebeurt op basis van gebruikersdata, feedback en ontwikkelingen in de markt. We kijken goed welke toegevoegde waarde we onze klanten kunnen bieden.’
Internationaal
‘Wij willen de Uber en AirBnB zijn van de arbeidsmarkt’, gaat Cornelissen verder. Hierbij kijkt hij verder dan alleen de Nederlandse markt. ‘Nederland is te klein om een exponentiële organisatie te blijven. Daarom kijken we naar de mogelijkheden in Europa. In 2017 willen we internationale stappen gaan maken.’ Om deze doelstellingen te realiseren, moet de start-up nog wel hun match-algoritme verbeteren. ‘We moeten nog veel meer gebruik maken van big data. Momenteel maken we gebruik van Datawarehousing om ons match-algoritme voortdurend te verrijken en intelligenter te maken. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden van predictive matching op basis van publieke databronnen.‘
De grootste uitdaging bij de internationalisering is financiering. ‘We hebben onze kostenstructuur laag gehouden, waardoor we de financiering met eigen middelen kunnen realiseren. Het wordt nu wel tijd voor een kapitaalinjectie. Dit hebben we nodig voor marketing en verdere innovatie.’ Het verkrijgen van financiering gaat het ondernemersteam nog niet makkelijk af. ‘Als lean start-up in een initiatiefrijke markt is het lastig voor investeerders om door de bomen het bos nog te zien. Gelukkig heeft de publiciteit ons een aantal geïnteresseerde investeerders opgeleverd.’
Zou dit de oplossing zijn voor al die veel te opdringerige headhunters?
Ik ben zeer voor nieuwe initiatieven en wens deze dan ook zeer veel succes toe. Oh ja, ’the flaw’, dat de aangeleverde data door opportunisme gedreven mensen is op en aangemaakt. En die is niet altijd herkenbaar onjuist.
Succes!