Beeztees, een toonaangevende leverancier van huisdierbenodigdheden, staat tegenwoordig in de markt bekend als een trendsettende en innovatieve speler. Het automatiseringstraject van het orderproces groeide uit tot een project waarbij een volledig nieuw omnichannel e-commerce platform voor winkeliers werd ontwikkeld met OutSystems Platform in samenwerking met it-partner B-Synergy.
Beeztees is een toonaangevende b2b-leverancier van huisdierbenodigdheden met 96 medewerkers en klanten in 45 landen wereldwijd. De groothandel betrok meer dan 35 jaar zijn producten uit het Verre Oosten om die vervolgens hier door te verkopen. Beeztees realiseerde zich echter bijtijds dat het verdienmodel van de traditionele groothandel onder druk zou komen te staan. Daarom transformeerde het zich de afgelopen jaren in een flexibele en marketinggedreven organisatie die alles wat ze vandaag de dag verkopen zelf ontwerpen en ontwikkelen. Job van Riel, managing director, en Germa Zijlmans, it-manager bij Beeztees, vertellen hoe een automatiseringstraject van het orderproces uitgroeide tot een project waarbij een volledig nieuw omnichannel e-commerce platform voor winkeliers werd ontwikkeld in samenwerking met it-partner B-Synergy. Het heeft er toe geleid dat Beeztees tegenwoordig in de markt bekendstaat als een trendsettende en innovatieve speler.
Beeztees heeft SAP ECC geïmplementeerd ter ondersteuning van alle administratieve en logistieke processen. SAP is een krachtig en veilig transactioneel erp-systeem, maar tegelijkertijd gesloten en inflexibel. Om het SAP-systeem te ontsluiten, koos Beeztees voor het rapid application delivery platform van OutSystems. Zijlmans: ‘Door SAP te combineren met add-ons en maatwerkapplicaties, ontwikkeld met OutSystems Platform, kunnen we het volledig potentieel van SAP benutten en toch al onze data toepasbaar maken voor web en mobile. Kortom, een krachtige combinatie.’
Strategische partner
Beeztees werkt al jaren samen met B-Synergy, een it-dienstverlener gespecialiseerd in SAP, in samenhang met nieuwe technologieën als OutSystems. B-Synergy startte bij Beeztees met een automatiseringstraject van het orderproces en is volgens van Riel in de loop der tijd verworden tot een strategisch partner die niet alleen ondersteuning biedt bij het ontwikkelen van nieuwe it-toepassingen, maar tevens meedenkt op het vlak van de business. ‘B-Synergy helpt ons bij het hele traject van concept tot realisatie. De consultants van B-Synergy helpen ons slimmer en efficiënter te werken.’ De ontwikkeling vindt plaats via overzichtelijke sprints met, volgens Zijlmans, ‘een aanzienlijke tijdsbesparing en een goede kennisoverdracht tijdens de sprint reviews en product reviews’.
De meest recente applicatie die B-Synergy voor Beeztees met OutSystems ontwikkelde, is een omnichannel e-commerce platform dat onder meer product-, voorraad-, prijs- en orderinformatie omvat. De b2b-webshop is een combinatie van OutSystems-technologie met actieve SAP-integratie. Beeztees migreerde hiervoor naar het OutSystems Enterprise for SAP platform. Deze enterprise-editie met cloud deployment voorziet in speciale SAP-connectors die het mogelijk maken om SAP-data eenvoudig te ontsluiten naar web en mobiele toepassingen. Zijlmans: ‘Onze omvangrijke database met product- en klantdata is nu beschikbaar als een volledig beheersbare front-end voor optimaal gebruiksgemak.’
Volgens Zijlmans verdient de prijsfunctionaliteit die het e-commerce platform van Beeztees biedt extra aandacht: ‘In de prijzen die onze klanten zien, zijn individuele prijsafspraken verwerkt. Wij kunnen aan onze kant eenvoudig aanpassingen in de prijzen doorvoeren, waardoor iedere klant altijd per product de voor hem juiste prijzen ziet. Deze dynamische prijslijst met updates per klant hebben we dankzij speciale features in OutSystems Platform kunnen realiseren.’
Omni-channel platform
Van Riel: ‘Ons nieuwe e-commerce platform biedt winkeliers veel voordelen. Zo zien zij bijvoorbeeld realtime de voorraad van de verschillende producten, waardoor zij hun klanten altijd goed kunnen informeren. En tijdens het bestelproces maken winkeliers eenvoudig de keuze om een product in de winkel of direct bij de consument thuis te laten bezorgen. Dit is een voorbeeld van zo’n extra service die Beeztees biedt.’ Daarnaast is ook track and trace-functionaliteit in de portal geïntegreerd, zodat de winkelier altijd zicht heeft op waar de door hem bestelde pakketten zich bevinden in de supply chain.
Het e-commerce platform is zo opgezet dat ook andere leveranciers er gemakkelijk op aan kunnen sluiten. Van Riel: ‘Wij bieden winkeliers hiermee het gebruikers- en efficiëntiegemak van al hun toeleveranciers in één portal. Bovendien stellen we branchegenoten in de gelegenheid om op deze manier mee te profiteren van het geavanceerde concept dat we met behulp van B-Synergy en OutSystems hebben neergezet.
Marketinggedreven
Beeztees kon tot een trendsettende en innovatieve speler uitgroeien, doordat het conceptueel denken in de hele organisatie heeft verankerd en het in staat is nieuwe ideeën snel om te zetten in praktische toepassingen, dankzij gestroomlijnde processen en een optimale it-ondersteuning. Van Riel: ‘Met het e-commerce platform zorgen we voor een betere en meer klantgerichte dienstverlening terwijl we tegelijkertijd heel gericht acties uit kunnen zetten en marketing kunnen bedrijven. Het platform is daarbij ook goed aanpasbaar met het oog op de toekomst. It is zo bezien niet meer ondersteunend, maar het is de technologie die voor zakelijke groeit zorgt.’