De Nederlandse tak van online crm-leverancier Salesforce gaat extra ruimte betrekken in zijn nieuw in te richten kantoorlocatie op de Amsterdamse Zuidas. Dat is onderdeel van extra investeringen in de Nederlandse organisatie. Ook is het bedrijf 14 april 2016 gestart met een ondersteuningsprogramma voor Nederlandse start-ups. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de bijeenkomst Salesforce World Tour die werd georganiseerd in de Amsterdamse Rai.
De uitbreiding van het Nederlandse kantoor sluit aan op de werving van twaalfhonderd nieuwe medewerkers in de EMEA-regio. Die werving van nieuw personeel werd tijdens de presentatie van voorlopige jaarcijfers genoemd. Het bedrijf zet niet hoeveel van die twaalfhonderd mensen bij de Nederlandse organisatie gaan werken. Volgens plan betrekt Salesforce in juli 2016 het nieuwe kantoor in het gebouw The Edge aan de Zuidas van Amsterdam.
Tijdens de bijeenkomst kondigde Salesforce ook de start van de Nederlandse versie van ‘Salesforce for Startups’ aan. Dat is onderdeel van een investering van honderd miljoen euro waarmee het bedrijf start-ups wil verbinden aan het ecosysteem van Salesforce. Start-ups krijgen de beschikking tot verschillende tools en documentatie en de leverancier geeft api’s vrij voor het ontwikkelen van apps die gekoppeld kunnen worden aan Salesforce-software. Via het programma kunnen start-ups in contact komen met technische mensen bij Salesforce en biedt de leverancier de mogelijkheid om contact te maken met partners en klanten.
Tijdens de bijeenkomst, die meer dan zesduizend geregistreerde bezoekers telde, werden de eerste vijftig Nederlandse start-ups die zich verbinden aan het Salesforce-start-up-programma bekendgemaakt. Het bedrijf heeft Ton Jonker benoemd tot directeur van Salesforce for Startups. Hij was voorheen werkzaam bij de Amsterdam Economic Board, stapte zes maanden geleden over naar Salesforce en wordt nu volledig op het start-up-programma gezet.
Start-ups
Start-ups die deelnemen aan het programma zijn onder meer: Red Tulip Systems, dat veilige communicatie- en identity-management-oplossingen voor de overheid en de private sector maakt, en SendCloud, dat online retailers verbindt via een platform voor slimme verzendingen en contacten met distributeurs. Daardoor moet tijd en geld worden bespaard. Ook Yippie heeft zich aangesloten. Dat is een app om te winkelen. Het licht consumenten in wanneer de producten die ze graag willen aanschaffen, bij welke verkoper dan ook, in de aanbieding zijn.