Een modern cms lijkt verraderlijk veel op een tekstverwerker. Maar schijn bedriegt. Een professioneel enterprise content management systeem heeft ‘onder de motorkap’ een heel arsenaal aan mogelijkheden om content te structureren en te rubriceren, die een tekstverwerker niet heeft. Sterker nog: de kerntaken van een cms waar het gaat om hergebruik van content, labeling, seo en dergelijke, hebben niets met tekstverwerking te maken.
Vrijwel alle redacties verkijken zich hierop, doordat een modern cms zo gebruiksvriendelijk is en eruitziet als Word. Er wordt voortvarend gestart met intikken van content, waarna inhaalslagen volgen om trefwoorden te bedenken, deze te groeperen, redactionele afspraken te maken en dingen toch maar weer anders of opnieuw te doen. Ik maak nauwelijks projecten mee waarbij de contentmigratie meevalt of waarbij niet halverwege een herstructureringsslag van de ingevoerde content nodig is.
Wat ik daarentegen wel steeds vaker meemaak, is een verzoek om de oude content ‘even snel en automatisch’ te migreren naar het nieuwe systeem, onder de aanname dat de beide systemen toch ongeveer hetzelfde zullen zijn. Uiteraard kan de content vaak automatisch worden overgenomen, maar het complexe denkwerk dat hoort bij een content-architectuur kun je daarmee niet automatiseren. Er zal nog steeds een duizendtal kleine beslissinkjes moeten worden genomen om alles logisch, bruikbaar geordend en voldoende modulair te bewaren.
Drie maanden erbij
Een paar dagen geleden nog: we hadden in de projectgroep van een groot project een discussie over de planning. De redacteur die verantwoordelijk was voor de content-invoer, ging uit van een week of drie voor het intikken van de content. Puur op gevoel, omdat het systeem zo gebruiksvriendelijk is. Er was een whiteboard vol met Venn-diagrammen nodig om hem te doen inzien dat contentstrategie meer is dan een paginaboompje, een titeltje en een plaatje. En vooral dat het iets is waar je vooraf heel erg goed over moet nadenken.
Kortom, een modern cms is net als een perfect uitgevoerde trapeze-act: het ziet er wel simpel uit, maar dat komt niet doordat het ook simpel is. Die schijnbare eenvoud verbergt een enorme hoeveelheid vakwerk, denkwerk en handwerk. De enige verstandige oplossing is om op tijd met een consultant om tafel te gaan die al vaker met dit bijltje gehakt heeft en je kan begeleiden in het opzetten van een doordachte contentstrategie.