Werkgevers moeten meer doen om te voorkomen dat oudere ict'ers in de WW belanden. Ze moeten zorgen voor omscholing of betere begeleiding waardoor oudere ict'ers aan het werk kunnen blijven. Dat stelt beroepsvereniging Ngi-NGN. 'Nergens lijkt de mismatch tussen vacatures en kandidaten zo groot als in de ict', stelt de onafhankelijke beroepsvereniging van ict’ers. Het roept werkgevers op om te investeren in de omscholing van ict-professionals.
Volgens de Marktmonitor ICT van Nederland ICT ontstaat in 2016 een tekort van 5000 tot 7000 ict’ers. Tegelijkertijd blijkt uit cijfers van UWV dat er zo’n 6700 WW-uitkeringen voor middelbaar- en hoogopgeleide ict’ers worden uitgekeerd.
58 procent van de ict’ers in de WW is 45 jaar of ouder. Maarten Emons van Ngi-NGN: ‘We hebben het over meer dan 4500 ict-professionals die niet aan de bak komen, omdat ze volgens werkgevers te oud zouden zijn. Het wordt tijd dat ze hun verantwoordelijkheid nemen, voor ervaring durven te kiezen en deze mismatch oplossen.’
Bijscholing
Emons kent de vooroordelen over 45-plussers. ‘Ze zouden vaker verzuimen, maar uit de gesprekken met werkgevers ontstaat een ander beeld. Oudere werknemers zijn bovendien veel loyaler. Het klopt dat de ontwikkelingen in de sector heel hard gaan, dat ontken ik niet. Een ding is me echter niet duidelijk: waarom wordt een professional niet bijgeschoold om bij een organisatie aan de slag te kunnen, maar wordt hij wel bijgeschoold als hij al bij een bedrijf werkt?’
Marieke Duijndam, landelijk adviseur werkgeversdiensten van UWV voor de ict-sector, is het eens met Emons. ‘Het wordt tijd dat werkgevers voor diversiteit durven te kiezen. Ik zou ze willen oproepen om tijdens een sollicitatieprocedure het CV eens te negeren. Kijk voor de verandering naar de kandidaat en zoek aan de hand van softere skills een match. De harde skills kan je de kandidaat nog leren tijdens een extra training of via een opleiding.
ICT-maand
De maand april is door het UWV uitgeroepen tot De maand van de ICT. Daarbij wil de uitkeringsorganisatie het probleem met de relatief grote groep werkloze oudere ict’ers aanpakken. Via werk.nl/arbeidsmarktinformatie zijn rapporten beschikbaar voor werkgevers en voor werkzoekenden. Die rapporten geven inzicht in de arbeidsmarkt voor ict’ers.
Openstaande vacatures
De top-tien van openstaande vacatures die online zijn gepubliceerd, ziet er als volgt uit:
1. Systeemontwikkelaar 870
2. Programmeur dot.net 740
3. Programmeur scripttalen (hoger) 600
4. Servicedeskmedewerker ict 480
5. Tester ict 440
6. Programmeur Java (hoger) 410
7. Webdeveloper (hoger) 330
8. Programmeur scripttalen (middelbaar) 260
9. Adviseur ict 250
10. Systeembeheerder (hoger) 210
Als ik kijk naar wat afgelopen week als gemiddeld salaris voor een ICTer werd genoemd (https://www.computable.nl/artikel/nieuws/loopbaan/5735748/250449/loon-icter-zit-weer-in-de-lift.html) dan is 45 plus eerder te duur dan niet passend wat betreft kennis lijkt me zo.
Wat ik daarnaast ook bespeur is dat de ervaring van ouderen door sommige organisaties als remmend wordt gezien, in die zin dat ze te behoudend zijn. Als je bijvoorbeeld uit een waterval omgeving komt, dan pas je volgens hen niet in een DevOps omgeving.
Dat deze ervaren mensen de valkuilen en risico’s vaak van mijlen ver af al aan zien komen wordt niet gezien helaas.
Oudere ICT-ers willen graag omscholen. of bijscholen. De grote werkloosheid van veel oudere ICT-ers is een gevolg van de imagoziekte tussen de oren van veel werkgevers. Ze willen doorgaan voor een jong, dynamisch en flexibel bedrijf en daarin zou een oudere werknemer niet passen. Ze willen alleen jonge honden en geen oudere alpha mannetjes.
Politiek ondersteunt deze werkgevers met het pensioen beleid van de afgelopen jaren.
Laten we hier geen doekjes winden om het gegeven dat er sec twee zaken spelen.
1. Winstbejag
Immers, automatiseren doe je maar met één objectief voor ogen: WINST. Als dat niet de zakelijke drijfveer is dan ben je gegarandeerd van heel veel hele hoge rekeningen.
2. Uitfaseren van FTE
Heel sec en eenvoudig, automatiseren heeft alleen maar tot doel dat je mensen uit faseert en tegelijkertijd productiviteit verhoogt. Is dat niet het zakelijke objectief? Dan krijg je gegarandeerd heel veel hele hoge rekeningen.
Keerzijde van dit verhaal is dat je niet alleen kijkt naar de kosten natuurlijk. Spin off van deze wetmatigheden is zeer eenvoudig mensen overbodig maken. Dus IT professional, niet zeuren en klagen. Dat is nu eenmaal altijd de keerzijde van je vak geweest. Ook grote ondernemingen die IT professionals leveren weten dat als geen ander. Althans, dan zouden ze moeten weten.
Nu is deze wetmatigheid natuurlijk weer niet heel erg commercieel dus daar worden dan weer twee dingen op bedacht.
1. Vendorslock
Immers, ook IT ICT bedrijven kunnen alleen maar bestaan als ze commercieel omzet genereren en een truc hier heet Vendorslock. Streef naar een ‘point of no return’, te weten, dat een afscheid van de klant meer gaat kosten dan doormodderen.
2. Oude wijn nieuwe flessen
Met heel veel bombarie benoem je bestaande dingen als haas, baas, klaas, schaats en paashaas en roept om het hardst, u moet wel, er is geen weg terug en of je wil of niet etc. Dat al die producten eerder al lang bestonden en gewoon anders heetten is dan even van ondergeschikter belang.
Als IT professional weet je dat je tijd een keer eindig is en dat automatiseren van je vereist dat je mee en door blijft denken en, wil je zelf…. %$#@@$$%^verfoeilijk papegaaienwoord ‘relevant’ blijven, jezelf ook gewoon blijft ontwikkelen. Om het even in welke richting.
Aan de andere kant, mijn best afnemer van IT ICT diensten, als u denkt voor een dubbeltje vooraan te willen blijven zitten, lees, IT professionals, zelfstandig of niet, voor vrijwel niets in wil huren, dan krijg je daar hele voorspelbare situaties van.
1. Geen investeringen betekend geen betrokkenheid, geen betrouwbaarheid, geen ervaring want ook een IT professional moet in zichzelf kunnen investeren en als we afdalen naar het niveau onder fatsoenlijke gezonde bedrijfsvoering…… Immers, kan een IT professional niet in zichzelf investeren val je gezamenlijk in een groot zwart paradox maar ga dan niet naar elkaar staan te wijzen en artikelen als deze bedenken.
2. Denken dat je werkelijk bespaard
Ook dat is een commerciële leugen en drogreden. Gaat u voor een dubbeltje op de voorste rij zitten dan gaan er heel vaak, voorzienbaar, gegarandeerd, zaken een keer gewoon fout. En hetgeen je met IT ICT doorgaans heel eenvoudig had kunnen voorkomen, faseert u ook nu met gemak de deur dus uit. Betrokkenheid, kwaliteit, geloofwaardigheid, respect, continuïteit en ervaring en vooral inzicht evenzo.
Verwachte risico’s?
Dat moment wanneer uw bedrijfsnaam bij een IT ICT calamiteit vetgedrukt in kranten of bladen komt te staan omdat men niet meer wist wat de gevaren zijn van al die ‘nieuwe goedkope flessen’ aan inhuur en commerciële producten die uiteindelijk de organisatie toch meer kostten dan gedacht of wat te denken van uw bedrijfscontinuïteit wat IT ICT betreft door continu rouleren van de steeds goedkopere IT ICT professional?
Want goedkoper goedkoopst kent aantoonbare hiaten in processen, procedures en middelen en of u het wil toegeven of niet, ook de minder ervaren en steeds grotere wens/eis tot goedkoper.
Er is voor beide kanten namelijk het nodige te zeggen. Nu de oplossing nog.
Hoezo omscholen? Als ict er ben je altijd aan het studeren om bij te blijven…of heb je als oud.ict.er wel genoeg geleerd denk je? Daarom ben je nu waarschijnlijk te duur met je kennis uit de jaren 90.. ik zit zelf al meer dan 20 jaar in het vak en vrijwel nooit stil gestaan wat betreft leren en studeren..maar goed ik wil ook niet achteruit of stil staan, dat is een keuze die je hebt…
In de jaren 80 – 90 en zelfs later kon iedereen die wat affiniteit had met computers een leuke boterham verdienen in de ICT branche. De tekortkomingen van hardware en software heeft miljoenen gezinnen onderhouden. De opkomst van virtualisatie en standaardisatie in de IT brengt ons tot het harde feit dat er gewoon minder werk overblijft. Althans het werk wat men vroeger deed. Dus als je dacht dat je een handtekening onder je arbeidscontract had gezet, om lekker tot aan je pensioen met nerd-achtige of lekker deep-diving into a platform werkzaamheden oud kon worden dan kom je bedrogen uit. Dit werk is er niet meer of al meer en meer aan het verdwijnen. Dus er is maar 1 remedie en dat is opschuiven op de stoel naar een andere soort functie. Maar niet iedereen wil of kan dat. Dat een werkgever dan deze talenten moet stimuleren en evt aanvullen met opleidingen helemaal voor! Verder zou het ook goed zijn dat werkgevers eens ophouden met alleen maar krenten uit de pap te halen. Laten we een voorbeeld nemen aan het Franse socialistische afspiegelingsbeginsel. Als je daar alleen maar jonge mensen in dienst neemt ga je meer belasting betalen….
Jammer dat er weer een verkeerd beeld wordt geschetst. In veel gevallen komen ICT-ers in de WW door reorganisaties. De ouderen komen dan terecht in de vijver van 50+ en de jongeren in de vijver van kansrijk. Veelal hebben werkgevers geen trek in mensen uit de 50+ vijver aan te nemen vanwege de al bekende redenen. Ik zal niet ontkennen dat er ook personen tussen zitten die niet meer volledig aansluiten bij de huidige vraag maar dat is volgens mij de minderheid. ICT-ers zitten in een vakgebied waar per definitie verandering continue plaatsvindt.
Ik ben 53 jaar. In sept. 2016 moest ik vertrekken na 15 jaar dienstverband in het onderwijs. Ik ben nog fitter dan menige 30 jarige. Ik ben gestart als ondernemer en volg ook opleidingen om mijn kennis bij te spijkeren omdat ik de laatste 4 jaar geen opleidingen meer mocht volgen. Afwachten en stil zitten levert niets op. Ik ben van waarde voor een organisatie omdat ik kennis en ervaring heb, heel erg leergierig ben en bijna nooit ziek ben. En dat mogen ze van me weten. Als ondernemer heb ik nog te weinig inkomsten. Maar ik blijf op zoek naar een geschikte baan om uiteindelijk een inkomen te bereiken waar ik mijn gezin van kan onderhouden.
Gelukkig is april al weer bijna half voorbij.
Ik lees net dat Weischan Yang een baan in nederland heeft gekregen, zou dat ook niet een beetje de reden zijn dat er zoveel oudere it’ers op de bank zitten.
Uiteraard niets tegen hem maar in Zwitserland moet de werkgever met verdomd goede reden komen om iemand van buiten aan te trekken i.p.v. een Zwitser.
Toen ik enkel jaren terug door reorganisaties werkloos raakte in januari en aangaf naast enkele cursussen via internet ook een klassikale cursus nodig had, werd mij aangegeven dat het budget van dat jaar al verbruikt was, dus…