Leerlingen van zelfstandige gymnasia, die aangesloten zijn bij Stichting het Zelfstandig Gymnasium (SHZG), kunnen deelnemen aan een honoursprogramma. De competenties die de leerlingen tijdens het programma ontwikkelen, kunnen ze sinds kort onderbouwen op een digitaal portfolio. Winvision ontwikkelde samen met SHZG het op Office 365 gebaseerde platform. Eind januari is het portfolioplatform gepresenteerd en inmiddels maken de gymnasiasten er al flink gebruik van.
Het Honoursprogramma Gymnasia (HPG) bestaat zo’n vijf jaar. Van de 38 zelfstandige gymnasia die aangesloten zijn bij SHZG bieden 28 het aan hun leerlingen aan. Honoursleerlingen werken drie jaar aan acht verschillende competenties tijdens projecten die ze zelf mogen kiezen. Gaandeweg bouwen ze een portfolio op om de ontwikkeling in competenties te onderbouwen. Leerlingen die het programma succesvol afronden krijgen een testimonium Honours Programma Gymnasia. Tot voor kort had elke school eigen losse applicaties om het portfolio digitaal op te bouwen. Vorig jaar besloot SHZG één centraal platform aan te bieden.
Plat zonder teveel franjes
Marcel Kemper, plaatsvervangend rector aan het Murmellius Gymnasium Alkmaar, zat in de stuurgroep die dat project leidde. ‘We hebben eerst in kaart gebracht wat het platform zou moeten kunnen en welke ondersteuning HPG-leerlingen nodig hebben. We wilden toe naar een structurele oplossing voor de lange termijn, die stabiel en gebruiksvriendelijk is en makkelijk en goedkoop in onderhoud. Verder zou het platform zo plat mogelijk moeten zijn. Functioneel, zonder onderwijskundige franjes, want dat zou de drempel voor gebruik door scholen maar verhogen.’
In overleg met Winvision werd gekozen voor een digitaal platform op basis van Office 365. Rob de Jaeger, senior solution consultant van Winvision: ‘In november hebben we de eerste gesprekken gevoerd. We waren het er snel over eens dat we het niet te ingewikkeld moesten maken. Office 365 biedt standaard voldoende functionaliteiten voor de toepassing die SHZG wilde. Wij hebben het ingericht, maar het niet dichtgetimmerd. Het honoursprogramma ontwikkelt zich, dus het platform moet kunnen meebewegen. Omdat het een cloudtoepassing is, is er nauwelijks onderhoud nodig.’
Het platform biedt leerlingen mogelijkheden om al hun documenten, filmpjes en andere content online op hun eigen Office 365-site op te slaan. Het is op nadrukkelijk verzoek van de stichting en de scholen een open en transparant platform. Alle leerlingen kunnen in elkaars portfolio kijken en daarvan leren. De leerlingen zelf hebben alleen schrijfrechten. Docenten en begeleiders kunnen ook de portfolio’s bekijken. Zij kunnen wel beoordelingen en opmerkingen toevoegen aan het portfolio.
Leren van elkaars ‘lekerigheid’
Directeur Gerda Hoekstra van SHZG was uiteraard betrokken bij de ontwikkeling van het platform. ‘Ik heb vooral gekeken naar de gebruikerskant. Met de techniek heb ik me helemaal niet bezig gehouden, ik ben ervan uitgegaan dat Winvision het technisch allemaal goed regelde. En dat was ook zo.’
‘Het was een spannend proces, met vallen en opstaan. Het hele proces gaat vooral over: begrijpen we van elkaar precies wat we bedoelen? Je kunt je soms moeilijk inleven in elkaars ‘lekerigheid’ op ieders specialisme. Ik ben heel tevreden over hoe het gegaan is en over wat er nu staat. Het platform is net beschikbaar en ik zie dat er veel belangstelling voor is. In maart hadden we bijeenkomsten waar we de eerste ervaringen bespraken. Nu gaan we verder kijken welke functionaliteiten we kunnen toevoegen en hoe we het gebruik van het platform kunnen stimuleren’, besluit Hoekstra.