Het Apeldoorns ict-bedrijf Be Informed heeft een opdracht gegund gekregen van de Engelse Immigratiedienst (Home Office). Het gaat om de bouw van een vluchtelingenvergunningensysteem. De opdracht heeft een waarde van enkele tonnen in euro's. Bij een succesvolle implementatie wordt de opdracht mogelijk uitgebreid, meldt Benelux-directeur van Be Informed, Sylvia Roelofs.
Met het vergunningensysteem van Be Informed moet de Engelse overheid efficiënt en rechtmatig de asielprocedure voor immigranten afwikkelen. De dienst kampt namelijk met achterstanden en wil deze binnen enkele maanden wegwerken. Het systeem moet in drie maanden tijd geïmplementeerd zijn en wordt in maandelijkse sprints opgeleverd.
Be Informed levert vergelijkbare software aan de Nederlandse Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND). De Britten brengen sinds 2014 regelmatig referentiebezoeken aan de IND om te kijken hoe zij de automatisering van de aanvragen afhandelen.
De basis van het vergunningensysteem is het Robotic Software Platform van Be Informed. Daarmee worden taken geautomatiseerd die voorheen door kenniswerkers werden uitgevoerd. Het gaat bijvoorbeeld over informatieverwerking in complexe processen waarbij veel regelgeving bestaat en regels regelmatig wijzigen. Ook het toepassen van contextuele data, bijvoorbeeld voor advies voor afzonderlijke personen of het inspringen op specifieke regelgeving per land wordt door de software ondersteund. Naast de IND maken onder en meer levensmiddelenconcern Procter & Gamble en het Europese Patent Office gebruik van systemen van Be Informed.
9 miljard pond
Be Informed: ‘Home Office is een overheidsorganisatie met een jaarlijks budget van bijna 9 miljard pond en automatiseert alle wet- en regelgeving én het beslissingsproces op het platform waardoor snel en verantwoord de beslissingen voor verblijf in Groot Brittannië kunnen worden genomen.’
Volgens het bedrijf is er veel interesse van andere Europese landen voor de Nederlandse aanpak. Dat blijkt uit regelmatige referentiebezoeken bij de IND. Met de Engelse Immigratiedienst als klant is Be Informed – na Nederland – nu ook actief in een tweede Europees land.