Klanten van ING kunnen voortaan betalen of geld ontvangen met hun smartphone door gebruik te maken van een QR-code in de Mobiel Bankieren-app. Klanten konden bij ING al contactloos betalen of betalen via stembediening en vingerafdrukherkenning.
Een klant maakt zelf in de Mobiel Bankieren-app een betaalverzoek aan op zijn smartphone, legt ING uit. De app genereert vervolgens een QR-code. De betalende partij scant vervolgens de QR-code in de Mobiel Bankieren-app op zijn smartphone en bevestigt daarna de betaling met zijn mobiele pincode. Het invoeren van een lang rekeningnummer is daarbij niet nodig.
De QR-code is een SEPA compatible QR. Dit betekent concreet dat iedere bank, als ze hun eigen bankieren app geschikt maken om QR-codes uit te lezen, betalingen op deze manier kunnen accepteren. Het gaat om een universeel protocol.
Ook voor zakelijke klanten biedt het gebruik van QR-codes mogelijkheden, stelt de bank. Ondernemers kunnen gemakkelijk door een klant een betaling ter plekke laten doen zoals bijvoorbeeld een glazenwasser of kapster aan huis. Steeds minder klanten hebben cash op zak of aan huis en deze eenvoudige toepassing biedt een goed alternatief voor een snelle en makkelijke betaling, meent ING.