Ronald Scherpenisse is een loyale werknemer die bij een aantal van zijn werkgevers meer dan tien jaar is gebleven. Binnen deze bedrijven heeft hij grote carrière-stappen kunnen maken, door dingen te doen die buiten zijn normale werkzaamheden en comfortzone lagen. Dit is dan ook één van de adviezen die hij aan starters wil meegeven.
Ronald Scherpenisse leert met technologie te werken en hardware te bouwen tijdens zijn opleiding HTS Elektronica. ‘De focus lag veel minder op software, terwijl dat nu juist belangrijker is’, zegt hij. Het belangrijkste wat hij uit die studie heeft meegenomen is de manier van nadenken over vraagstukken in het algemeen en technologie in het bijzonder.
Nadat hij de opleiding heeft afgerond, klopt hij aan bij Digital Equipment, één van de pioniersbedrijven in de computerindustrie. Dit was geen bewuste keuze. ‘Ik ben aan het eerste begonnen dat ik tegenkwam.’ Hij begint in het rekencentrum, maar na een half jaartje maakt hij de stap naar de beheerafdeling van het Europese netwerk. In die functie houdt hij zich bezig met het plannen en managen van het netwerk en selecteert hij nieuwe technologieën. De technologie die hij toen heeft gekozen, werd later ook door KPN ingezet. ‘Het was in de jaren tachtig en de computer van toen had de grootte van een typisch Amerikaanse koelkast. Ook was het in die tijd nog helemaal niet zo normaal dat je bijvoorbeeld e-mail binnen het bedrijf had’, beschrijft Scherpenisse die tijd.
‘De nieuwsgierigheid en honger die ik had opgebouwd, heeft mijn carrière toen heel erg geholpen. Alleen wist ik dat toen nog niet.’ Door die eigenschappen wordt hij binnen het bedrijf opgemerkt en mag hij meedoen met het High Potential Talent Program, een intensief programma voor die mensen van wie wordt gedacht dat zij potentie hebben om snel te groeien. Het programma heeft hem, naar eigen zeggen, meer inzicht in zichzelf gegeven.
Scherpenisse werkt in totaal vijftien jaar bij het bedrijf en een van de laatste projecten die hij daar uitvoert is het helpen van KPN met het opzetten van ‘Het Net’. ‘Dit moest een soort Yahoo worden’, legt hij uit. Hij komt in de kern van het project terecht en vertrekt op een gegeven moment ook naar Amerika om de blauwdruk van Het Net te maken. Uiteindelijk is dit toen ook in Nederland uitgerold.
Strategie bij Microsoft
Ondertussen werden er wat onderdelen verkocht van het beursgenoteerde Digital Equipment en in 2000 gaat hij bij Microsoft werken. ‘Microsoft was toen voornamelijk gericht op de technische zaken van it en zocht op dat moment juist naar iemand die meer de rol van een consultant richting de klant kon invullen’, legt hij uit. Binnen die rol zet hij een strategie-consultancy-team op bestaande uit ongeveer 25 mensen. ‘Dat waren vooral seniors die zowel het technologische als het business-perspectief konden belichten. Die combinatie is juist zo belangrijk.’ Met dat team wordt ook in 2005 het project Lead Enterprise Architect Program (LEAP) opgezet door Scherpenisse. ‘Daar ben ik best trots op. Er was behoefte vanuit Microsoft om architecten bij grote partners, zoals Capgemini, Accenture, Atos en HP, te informeren over wat er nog meer met de producten van Microsoft op zakelijk gebied kon. Binnen LEAP maakten de architectenteams een softwareoplossing op basis van een case met een fictief bedrijf Global Bank en fictieve ceo Michaels. Alleen de architecten waren echt, want zij gingen met die case aan de slag.’
Voorbeelden van toen zijn: wat te doen bij een outsourcing met je it-infrastructuur en security, applicatie integratie-vraagstukken en een enterprise it-infrastructuur die de samenwerking binnen en buiten een bedrijf mogelijk maakt. LEAP is een Microsoft-programma dat nog steeds bestaat.
Terug naar het kanaal
Door deze, en verschillende andere stappen die Scherpenisse toevallig maakt, beweegt hij steeds meer richting de marketing. Maar door de omvang van Microsoft, merkt hij dat hij het it-kanaal mist. Om die reden gaat hij in 2011 aan de slag bij een partner van Microsoft: hardware en software leverancier Comsoft/Bechtle. ‘Dat was heel prettig’, herinnert hij zich. ‘Ook daar heb ik weer een nieuw team gebouwd. Deze keer rond een Software Asset Management (SAM)-dienstverlening met softwaretechnologie van Snow Software. Na drie jaar wordt hij directeur voor de cloud-oplossingen in Europa van de leverancier. Dit is een nieuwe richting voor hem.
Bij het opbouwen van het SAM-team werkte hij binnen zijn functie samen met Snow Software. Toen zij een director services and support Benelux en Frankrijk zochten, was hij de aangewezen persoon. Als Snow Software besluit dat zij iemand nodig hebben met een creatief en innovatief denkvermogen én inhoudelijke kennis van verschillende afdelingen, wordt Ronald na negen maanden benoemd tot director marketing business development en alliances voor de Benelux, Frankrijk en Iberië. In plaats van iemand aan te stellen als director van marketing, iemand anders voor channel en nummer drie voor business development, wordt Ronald de olie tussen al deze rollen. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de groei van het aantal klanten en het aantal partners binnen de regio. Op een dag werkt hij overal en nergens. ‘Op een gemiddelde dag start ik bijvoorbeeld met het openen van de mail, spreek ik met collega’s, ga ik een meeting in en ga ik na de lunch naar een partner. ’s Avonds probeer ik thuis dan nog wat voor te bereiden voor de volgende dag. Ik reis dus voornamelijk van afspraak naar afspraak en ik heb dan ook geleerd om me goed te structureren, hoewel ik dat nog steeds wel lastig vind hoor.’
Combinatie is belangrijk
In de hele carrière van Scherpenisse komt de combinatie van techniek en strategie voor. Het is volgens hem ook belangrijk om binnen een bedrijf functies de hebben waarin die combinatie wordt gemaakt. ‘Het is vaak moeilijk om de vertaling van de business naar it en andersom te maken. Wanneer je altijd in de it hebt gezeten, kan het moeilijk zijn om de waarde van een product duidelijk over te brengen. Andersom kan je zaken ook niet uitleggen als je geen verstand van it hebt. Voor een consultant is het een soort verplichting om in de it te zijn opgegroeid, maar voor bijvoorbeeld een projectmanagementrol is het geen must, omdat het proces daar belangrijker is. Dat is de worsteling van iedereen die in de it zit.’
Advies voor jonge ondernemers
Hij adviseert starters om meer te doen dan hen wordt gezegd. ‘Ik heb mijn carrière-stappen niet bewust gemaakt. Het is gewoon gebeurd door dingen te doen die buiten mijn comfortzone en buiten mijn normale werkzaamheden lagen. Dat probeer ik ook over te dragen aan anderen: doe dingen waarvan je niet weet of je het kan of zelfs denkt dat je het niet kan.’ Verder denkt hij dat als hij de stappen bewuster had genomen, hij misschien wel eerder weg was gegaan bij zijn werkgevers. ‘Ik was gewoon erg loyaal. Andersom kan het ook schadelijk zijn als je te snel wil gaan. Ik adviseer starters daarom: neem wel de tijd die je kan nemen.’
Tot slot raadt hij jongeren aan om zichzelf te blijven ontwikkelen. ‘We leven in een tijd waarin bijna ongelimiteerde mogelijkheden zijn. Je moet daarom met open vizier en nieuwsgierigheid door het leven gaan. Dat doe ik ook in mijn privéleven. Ik maak bijvoorbeeld foto’s voor Airbnb en ik heb een tijd een eigen weerstation gehad. En als zoiets zich ontwikkelt naar een bedrijfje, dan is dat hartstikke leuk. Dus gewoon uitproberen en ervoor openstaan. Daar kom je het verst mee.’
Jonge ondernemers helpen met zichzelf verder te ontwikkelen, vindt Scherpenisse leuk en doet hij
nu al. Hij denkt dan ook dat hij mogelijk zijn laatste werkbare jaren daar zijn brood mee wil verdienen. ‘Het zou heel leuk zijn om mijn ervaring nog te kunnen delen.’