Drones kunnen niet langer vrij en blij rondvliegen. Hoogste tijd voor aparte vliegzones. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Drones zijn leuk, interessant en veelbelovend qua verrassende toepassingen. Tegelijkertijd zijn drones privacygevaarlijk, rondvliegende projectielen en risicovol voor ander (lucht)verkeer. Misschien is er luchtverkeersleiding nodig voor drones, maar het is duidelijk dat er bepaalde no-fly zones voor drones moeten komen. No-fly zones of andersom geredeneerd: specifieke drone-zones. Waar bijvoorbeeld de omgeving van luchthaven Schiphol dan niet voor drone-verkeer is toegestaan.
Regelgeving voor drones moet wellicht nog wat strenger worden (of vooral duidelijker?). Bijvoorbeeld naar aanleiding van een bijna-ongeluk met een drone en drie vliegtuigen die wilden landen op Schiphol. Als vluchten vogels al een serieus risico voor het vliegtuigverkeer vormen, dan zijn drones dat ook. En in tegenstelling tot dieren vallen drones beter te reguleren. Gezien de verwachte groei van de vliegende gadgets kan dat maar beter te vroeg dan (te) laat gebeuren. Wat vind jij?
Als zeer materie geïnteresseerd en eigenaar van een drone zijn er voor mij twee zeer eenvoudige spelregels.
1. Vlieg niet daar waar commerciële en militaire luchtvaart te verwachten is
2. Vlieg niet zomaar binnen de bebouwde kom
In het eerste lijkt het mij evident dat je er als drone eigenaar alles aan wil doen elk incident uit te sluiten en in het tweede vind ik individueel recht op privacy van personen en eigendom een zeer groot goed.
Er blijven dan nog genoeg plekken over om je uit te leven en wil je dan specifiek ergens een mooie opname van maken? U kunt uiteraard toestemming vragen nietwaar?
Het gebruik van drones limiteren door het instellen van ‘flyzones’ ben ik dan weer niet zo’n voorstander van.
Er zijn drones (meestal quadcopters) op de markt die niet kunnen vliegen in de verboden zones dit zit al in de navigatiesoftware ingebakken.
In de regelgeving is het verboden om op een paar km van een vliegveld te vliegen, boven woonwijken, groepen mensen en industriegebieden te vliegen met drones (UAV’s) en modelvliegtuigen. De wet is er al in voorzien wat dat betreft.
Het grote probleem is dat iedereen deze dingen kan verkopen en er kennelijk niet altijd bij verteld waar je wel en niet mag vliegen.
Veel mensen die deze dingen kopen zijn niet de echte modelvliegers die de regels wel kennen maar mensen die het gewoon leuk vinden om er eentje te kopen en er dan een camera onder te hangen om leuke plaatjes te schieten, ze weten vaak niet beter en gebruiken ook niet altijd hun verstand.
Een stuk voorlichting en duidelijk wijzen op de gevaren die een drone (quadcopter) met zich mee kan brengen zou verplicht moeten zijn.
Het is trouwens al mogelijk om een special drone brevet te halen via een modelvliegclub.
Er zijn al verboden zones, er is al wetgeving.
Nu nog zorgen dat de hobbyvlieger dat ook weet.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/dronevliegers/
Als de KNVvL en alle model vlieg verenigingen de handen ineen slaan en bij elke verkochte drone/model vliegtuig een flyer toevoegen waarbij zij via die verenigingen informatie en instructie kunnen krijgen kunnen ze wellicht meer leden werven en meehelpen bij het publiek bijbrengen wat de bedoeling is.
Johan,
Een goede voorlichting kan zeker helpen om problemen te voorkomen.
Ik denk dat de flyer van de overheid moet komen met een duidelijke waarschuwing wat de consequentie is bij overtreding. Officieel kan een boete tot 6 of 7000 Euro oplopen dit zal sommige zeker afschrikken om bijvoorbeeld bij Schiphol te gaan vliegen.
Wanneer er in de flyer een klein kaartje zit van de no-fly zones die er nu zijn geeft dit duidelijkheid,
Als ik met een bootje het water op wil, heb ik een vaarbewijs nodig. Voor vissen een visvergunning. Voor het vliegen met een drone lijkt me een vliegbrevet dus niet zo’n gek idee. Kan er gelijk getest worden op minimale kennis op het gebied van vliegen en regelgeving.
Hoverboards en minibikes zijn verboden op de openbare weg. Als je zoiets koopt ben je verplicht om je naar de regelgeving te informeren. Overtreding van de regels komt op minimaal een boete, en mogelijk inbeslagname te staan.
Op een fiets mag ik zonder rijbewijs of brevet deelnemen aan het verkeer, maar moet mij aan de regelgeving houden (al zie je steeds meer mensen die dit negeren)
Zoals al eerdere in deze discussie genoemd zijn er duidelijke regels omtrend drone gebruik. Daar hoor je je naar te informeren en aan te houden. De excessen die de laatste tijd in de media komen, gebeuren door mensen moedwillig die waarschijnlijk de regels wel kennen. Blokkeren in de software is alleen met kant en klaar spul te realiseren, maar altijd te hacken. Er is veel zelfbouw multicopterelectronica te krijgen waarin opensource software volledig te programmeren en regels te omzeilen zijn. Mensen moeten gewoon op hun gedrag aangesproken worden.
Toen kortgeleden iemand met een slok op veel te hard over een weg reed met zijn Porsche iemand dood reed, heb ik niemand gehoord over verbod op verkoop van deze sportwagens of zelfs alles wat harder gaat dan een paard en wagen. Ook begrenzers op basis van gps zou een mogelijkheid zijn, maar door een slimme jongen of garage uit te schakelen.
Stop met zoeken naar meer beperkingen, maar pak de mensen aan die zich niet houden aan de bestaande regelgeving.
Als iemand met een drone een gevaar is voor vliegverkeer, kun je bij een verplichting van een vliegbrevet, dit brevet afnemen. Met de nodige boete c.q. in beslagname van de drone. Hoe ernstig een verkeersongeval ook, het is niet te vergelijken met een neerstortend vliegtuig.
Een brevet is totaal nutteloos in deze. Iemand die zich niet aan regelgeving of verboden gebieden wenst te houden, en de risicos accepteert om in een aanvliegroute te gaan vliegen, voelt zich ook niet gehinderd door een ingetrokken brevet. Of wordt een electronische brevetchecker verplicht gesteld op elke drone 🙂
Een brevet is totaal nutteloos in deze. Iemand die zich niet aan regelgeving of verboden gebieden wenst te houden, en de risicos accepteert om in een aanvliegroute te gaan vliegen, voelt zich ook niet gehinderd door een ingetrokken brevet. Of wordt een electronische brevetchecker verplicht gesteld op elke drone 🙂