Maar liefst 61 procent van de contactcenters geven aan hun data in de cloud te gaan onderbrengen, dit blijkt uit het Global Contact Centre Benchmarketing Report van Dimension Data.
Naast de bovenstaande conclusie geeft ook 88 procent van de bedrijven aan dat een hybride cloud nieuwe toepassingen en mogelijkheden biedt. Ruim 84 procent spreekt van een hogere agility en snellere marktintroductie, en maar liefst 87 procent zegt hierdoor toegang te krijgen tot één gebundeld en geïntegreerd platform voor klantencontacten.
Ruim twee op de drie (67 procent) gebruikers van bestaande cloudoplossingen zeggen dat de hybride cloud meer beveiliging biedt, en 84 procent is van mening dat de kosten erdoor gedrukt worden. Het onderzoek wijst erop dat de gebruiksintensiteit zal verdrievoudigen, en dat 61 procent van alle contactcenters cloudgebaseerde oplossingen heeft ingevoerd of gaat invoeren.
Hybride cloud
Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim 21 procent van de bevraagde organisaties al de vruchten plukt van de cloud. Ruim 30 procent neigt naar de hybride cloud, 23 procent een private cloud en 8 procent een gedeeld/openbaar model.
In de toekomst zal volgens het onderzoek van Dimension Data slechts 23 procent van de organisaties alle technologie lokaal houden, terwijl dat percentage vandaag nog op 60 procent wordt geraamd. Modellen volledig in eigen beheer – of het nu op de bedrijfslocatie of daarbuiten is – zijn vandaag nog goed voor 80 procent van de bestaande technologische infrastructuur, maar dat wordt in de toekomst nog slechts 40 procent.
Het gebruik van hybride modellen, waarbij een onderverdeling wordt gemaakt met ook een deel verbruiksgebaseerd (as a service, gehuurde datacenters), zullen naar verwachting verviervoudigen. Dit wijst erop dat een gemengd model als motor van transformatie de voorkeur wegdraagt.