Nadat een klant met een complex planningsvraagstuk bij FlowFabric aanklopte, is de softwareontwikkelaar de intelligente algoritmes van Ortec gaan integreren in Mendix-technologie. Met welke planningsvraagstukken eigenlijk alle bedrijven wel te maken krijgen en hoe FlowFabric dit bespreekbaar kon maken, legt algemeen directeur Kjeld Cornelissen uit.
Begin 2015 liep één van de klanten van softwareontwikkelaar FlowFabric tegen een planningsvraagstuk aan. Buitendienstmonteurs voor werkzaamheden bij mensen thuis moesten zo efficiënt mogelijk worden ingepland, maar de werkzaamheden hadden een onvoorspelbaar karakter. Zo was het vaak onbekend wanneer mensen thuis zijn en ook was het vaak de vraag welke situatie in de woning wordt aangetroffen.
De softwareontwikkelaar, die applicaties bouwt op basis van Mendix-technologie, bedacht dat dit moest worden opgelost via een externe partij en zo kwam het bij Ortec terecht. Ortec levert planningsoptimalisatiesoftware uit de cloud. In overleg met de klant integreerde FlowFabric de intelligente planningsalgoritmes van Ortec in zijn Mendix-oplossing. Dit was een succes en het bedrijf besloot dit op de Ortec Plandag te introduceren aan verschillende partijen. Op basis van de positieve reacties die hierop volgden, besloten de partijen om begin 2016 een formele samenwerking aan te gaan.
Complexiteit planningsvraagstukken
Kjeld Cornelissen, algemeen directeur bij FlowFabric, legt uit dat planningsvraagstukken erg complex kunnen zijn wanneer dit in grote volumes plaatsvindt, of wanneer men met onvoorspelbare situaties te maken heeft. ‘In elke markt heb je te maken met planning. Voor schade-experts bij verzekeraars moeten bijvoorbeeld ook intakegesprekken met klanten worden ingepland. De kosten per afspraak zijn door die complexiteit vaak erg hoog. Organisaties zoeken daarom naar manieren om het maken van planningen te vereenvoudigen en de kosten omlaag te halen.’
‘Opdrachten komen binnen en worden via de Mendix-oplossing gematcht met de competenties van de uitvoerder van de opdracht’, licht Cornelissen toe. ‘Vervolgens gaat dit door het Ortec-algoritme en dat geeft dan de meest optimale planning weer.’
Dialoog opzoeken
Door de nieuwe oplossing, zoekt FlowFabric de dialoog met de klant nu actief op. ‘Eerder kregen we dergelijke vraagstukken ook al. Waar we eerder een stap terug deden, brengen we nu de toegevoegde waarde van intelligentie bij onze klanten onder de aandacht.’ Bovendien is er volgens Cornelissen meer interesse voor een flexibele oplossing, dan dat zij een lang implementatieproces moeten ondergaan. Om die reden is de integratie van Ortec Cloud in Mendix de perfecte uitkomst, meent hij.
B2C-oplossing
Naast de b2b-bedrijven die op deze manier hun planning kunnen optimaliseren, biedt het bedrijf ook oplossingen voor b2c-bedrijven met selfservice vraagstukken. Dit komt volgens Cornelissen veel voor bij retailers. ‘Het inplannen van de pakketlevering kan door de klant zelf worden gedaan. Via dat klantenportaal kan de bestelling ook worden gevolgd en, zo nodig, opnieuw worden ingepland.’
Kijk naar klantbehoeften
Cornelissen adviseert andere partijen om vooral goed naar klantenbehoeften te kijken en op basis daarvan naar partnerships op zoek te gaan. ‘Er zijn verschillende ontwikkelingen in de markt, zoals internet of things en smart apps. Als dit past bij de behoeften van de business, moeten partijen daarop aanhaken. Technologie gaat zo snel. In je eentje kom je een heel eind, maar samen sta je sterker als je complementair bent aan elkaar. ’