Supermarktketens Dirk van den Broek en Deka Markt duiken dieper in big data. Moedermaatschappij Detailresult heeft de analytics as a service-diensten van leverancier Inergy uit Woerden en het Rotterdamse Veneficus uitgebreid. Door die stap krijgt het bedrijf meer inzicht in het koopgedrag van klanten. Ook wordt het assortiment geoptimaliseerd en wordt na data-analyse bepaald op welke plaats een Deka of een Dirk-supermarkt gevestigd wordt.
Detailresult Groep neemt sinds 2010 verschillende cloud- en bi-diensten af bij Inergy Analytical Solutions en big data analytics-specialist Veneficus. Door de data-analyse moet de samenstelling van het assortiment meer op feiten gebaseerd worden en beter afgestemd zijn op de behoeften van klanten.
Voor de opdracht bij Deka en Dirk wordt vooral gebruik gemaakt van data uit het erp-systeem , pos-data, product- en personeelsplanning en voorraadbeheer. De analytics-diensten van Inergy draaien op een databaseplatform van IBM (Pure data for analytics). De basis van die oplossing is een datawarehouse-appliance van het door IBM overgenomen Netezza. Inergy beschikt over verschillende Hadoop-clusters voor de analyse van data.
Inergy levert soortgelijke data-analyse-diensten aan modehuis McGregor, doe-het-zelf-keten Gamma en zakelijke dienstverlener Sodexo, waar het ook SAP-systemen ontsluit.
Micompany
Eerder maakte de supermarktens bekend dat ze ook gebruik maken van analytics -diensten van Micompany. Dat adviseert over het meten van de effectiviteit van promoties. De data die daarvoor wordt gebruikt wordt geleverd door Inergy dat in een cloud-constructie de data van Detailresult beheert.