China blijft een belangrijk offshore land. Voor productie, inkoop en steeds meer voor verkoop. Veel ondernemers die daar zaken doen, en zelfs die daar geen zaken doen, blijven ons echter voor hetzelfde waarschuwen: copycats. Waarom is dat zo? En wat kun je nu tegen dat kopieergedrag doen?
China staat bekend om het op grote schaal kopiëren van design en concepten. Dit is volgens velen een van de belangrijkste redenen voor de bijna exponentiële industriële groei van het land. Het kopieergedrag kun je inderdaad overal vinden in China. Denk aan Polystation, Sunbucks Coffee, Dolce&Banana, Blockberrys en Samsing.
De Chinezen noemen dit fenomeen Shanzhai (‘knutselaar’). In het begin stond dit vooral voor de namaakindustrie op het gebied van luxe consumentenmerken en elektronica. Nu wordt het vooral gebruikt voor het snelle, flexibele en open systeem van massaproductie dat verder gaat dan het louter klonen van producten.
In het boek ‘China in tien woorden’ legt auteur Yu Hua uit hoe deze manier van zakendoen het spanningsveld tussen de gesloten Chinese politiek en de ondernemende geest van de bevolking weerspiegelt. De zwakken die het opnemen tegen de sterken. Een culturele revolutie voor de 21ste eeuw.
Export niet wat het geweest is
Auteur Shaun Rein stelt dat het concept zich nu ook ontwikkelt. Hij beschrijft een fundamentele verschuiving in het functioneren van de Chinese economie. Van een basis van grote investeringen en afhankelijkheid van export naar strategieën die worden gedreven door diensten en consumptie.
Rein interviewde vijftigduizend ondernemers, investeerders, private Chinese bedrijven en multinationals. Op basis hiervan beschrijft hij een China dat steeds meer gefocust is op innovatie in plaats van het puur kopiëren van bestaande westerse successen. Dit is in lijn met de snel veranderende hoop, dromen en ambities van consumenten. En hun uitgaves, die voor 50 procent bijdroegen aan de groei van China in 2013. Maar de Chinese versies van diensten als Facebook en Youtube bieden nog steeds een solide basis voor succes, hoewel ze wel laten zien dat het noodzakelijk is om de concepten aan te passen aan de lokale smaak.
Door de economische en demografische veranderingen in China, blijft het een spannende en potentieel winstgevende uitdaging om zaken te doen met het land. Het extreme kopieergedrag van de afgelopen decennia heeft zich ontwikkeld en het land laat steeds meer zijn eigen ondernemende initiatief zien. Maar westerse bedrijven met innovatieve ideeën hebben nog steeds te maken met goedkopere versies van hun producten en diensten van Chinese makelij. Daarom is het belangrijk om te kijken naar strategieën om dit onvermijdelijke risico te minimaliseren.
Bescherm je intellectueel eigendom
Het is maar de vraag of de gemiddelde copycat het veel uitmaakt of hun werkwijze grenst aan stelen of niet. Bovendien is het moeilijk om deze copycats voor de rechter te krijgen. Je kunt je dus afvragen wat het nut is van het beschermen van je intellectueel eigendom. Als ze willen kopiëren, dan doen ze het. En ze zijn er redelijk zeker van dat ze ermee wegkomen.
Vanuit het westerse perspectief is het cruciaal om het zo moeilijk mogelijk te maken voor mensen om de details van je concepten te achterhalen. Investeer daarvoor in een doeltreffende it-beveiliging. Wees methodisch in het creëren en opslaan van informatie. Minimaliseer het risico van het lekken van informatie door te zorgen dat alles nauwkeurig is opgeslagen en alleen toegankelijk is voor de mensen die het nodig hebben.
Zorg er ook voor dat alle stakeholders goed geïnformeerd zijn over het belang van het beveiligen van gevoelige bedrijfsinformatie. Zodra iets is gelekt, ligt het op straat. Je concurrenten zijn waarschijnlijk ook wel in staat om je producten na te bootsen met informatie die openbaar is. Maar het is veel lastiger om de exacte details van je waardepropositie te reproduceren als je heel voorzichtig bent met de informatie die jouw product uniek maakt.
Aanvullende waarde creëren
Maar wat als je concurrenten er wel in slagen om een echt vergelijkbare propositie te creëren, op wat voor manier dan ook? Ga dan de strijd met ze aan door een grotere waarde rondom je propositie te bieden. Dit kun je doen door de kwaliteit van je klantenservice, beheeroplossingen, logistiek of partnernetwerk.
Afhankelijk van het product of dienst kun je klanten extra waarde bieden door 24/7 klantondersteuning, uitgebreide garanties, reparatie- of serviceafspraken, en betere of meer gedetailleerde training of instructie.
Je kunt ook zo veel als mogelijk gaan leren over je klanten en investeren in slimme crm-oplossingen die marketing automation mogelijk maken. Op deze manier zorg je ervoor dat je aanbiedingen en andere communicatie-uitingen altijd zo persoonlijk en relevant mogelijk aanvoelen. De copycat, die zich focust op de prijs, zal hoogstwaarschijnlijk niet bereid of in staat zijn om dit te realiseren.
Supply chain
De supply chain biedt ook mogelijkheden om meer waarde te creëren. Is snelheid en flexibiliteit in het voldoen aan de veranderende klanteisen essentieel? Dan kan het interessant zijn om te kijken of producenten of leveranciers beter op een andere plek kunnen zitten. Dat kan een vertrek uit China betekenen, in ieder geval voor de producten die buiten Azië worden verscheept.
De productie dichter bij de klant te plaatsten, kan de kostprijs per eenheid verhogen. Maar je bent wel veel beter in staat om in te spelen op seizoensinvloeden en andere onverwachte klanteisen. En de kostprijs voor het produceren in de buurt van het eigen land daalt ook, gezien de stijgende lonen in China. Als je in staat bent om snel te reageren op een trend die ineens opkomt, dan zou je de concurrentie weleens weg kunnen blazen.
Slimme partnercommunicatie
Wanneer snelheid essentieel is, en fouten meer tijd kosten dan wat dan ook, kan het interessant zijn om opnieuw te kijken naar de communicatie met je partners. Op het gebied van inkoop en verkoop. Hoe actief kunnen leveranciers meebewegen met je vereisten? Hoe snel kun je klanten een nauwkeurig antwoord geven over hun vereisten?
Cloudplatformen kunnen het delen van belangrijke informatie en het verwerken van order- en voorraadinformatie bijna automatisch laten verlopen. Dit vermindert de handmatige activiteiten, versnelt de responstijden, en maakt het veel moeilijker om fouten te maken. De copycat is misschien goedkoper, maar als jouw bedrijf het altijd bij het rechte eind heeft, en ook nog eens sneller, dan is je kans om te winnen groot.
Ecosysteem
Het is dus belangrijk om je klantrelaties, supply chain flexibiliteit en partnercommunicatie goed te managen. Daarnaast kan het ook interessant zijn om nieuwe strategische partnerships te onderzoeken. Je kunt je positioneren samen met andere bedrijven die complementaire producten en diensten bieden om zo een completere en aansprekendere propositie te creëren. Als je internationaal werkt, zonder fysiek aanwezig te zijn, kun je werken met een lokale partner die aanvullende sales of service verzorgt. Dit kan je helpen om dichter bij de markt te komen.
Samengevat: hoe meer tijd en moeite jij je klanten kunt besparen, hoe aantrekkelijker je bent als langetermijnpartner. Dan maakt het niet uit hoe goedkoop die ‘andere’ versie van je producten of diensten is. Copycats zullen altijd wel blijven bestaan, maar een concurrent die zich puur richt op de prijs is waarschijnlijk niet goed in staat om echte waarde te bieden.