Software- en webdevelopers waren in 2015 de meest gevraagde functies. Maar liefst 7 procent van alle vacatures was gericht op een software- of webdeveloper. Andere veel gevraagde it-functies zijn softwareadviseurs (5 procent) en software- of systeemontwerpers (3 procent). Dit blijkt uit het arbeidsmarktrapport ‘Monster Year Report’ van vacaturebank Monsterboard.
De vraag naar it-personeel bleef in 2015 groot. Het is volgens Monsterboard nog steeds de meest vacaturerijke sector: 20 procent van alle vacatures was gericht op it-functies. Gemiddeld werden er 2500 nieuwe it-vacatures per maand geplaatst. In totaal werden de it-vacatures 9,8 miljoen keer bekeken. Dat komt neer op een gemiddelde van 249 weergaven per vacature, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2014.
De kansen voor it’ers liggen vooral in softwareontwikkeling. Zo is de vraag naar software development en systeemanalyse nog steeds veel groter dan het aanbod. Software- en webdevelopers waren in 2015 dan ook de meest gevraagde functietitels. Werkgevers verwelkomen daarnaast graag softwareadviseurs en werknemers die software implementeren in het bedrijf. Ook plaatsen bedrijven veel vacatures voor software- en systeemontwerpers.
Werkzoekenden toonden ook de meeste interesse in vacatures op gebied van software- en webdevelopment, gevolgd door software-implementatie & consulting en software- en systeemarchitectuur.
Erg vernieuwend zijn de conclusies van Monsterboard niet. Zo is uit meerdere onderzoeken, van bijvoorbeeld Tempo Team en Yacht, al veel eerder gebleken dat de vraag naar softwareontwikkelaars groot is. Opvallend is dat deze onderzoeken ook een groeiende vraag naar security consultants constateren, terwijl dit bij de resultaten van Monsterboard niet ter sprake komt.
Starters
Het onderzoek van Monsterboard toont bovendien aan dat er een opvallende grote vraag is naar starters op de arbeidsmarkt. In maar liefst een derde van alle vacatures wordt specifiek gevraagd naar een arbeidskracht met minder dan twee jaar werkervaring. Vorig jaar was dit nog 26 procent.
Goh, “minder dan 2 jaar werkervaring”. Da’s gewoon een manier om te voorkomen dat je van leeftijdsdiscriminatie wordt beschuldigd, want je mag natuurlijk niet vragen naar “IT-er van maximaal 25 jaar”. Bedrijven zijn vooral op zoek naar goedkope IT-ers, en dan moet je consessies doen aan leeftijd en ervaring. 45+-ers komen nog steeds niet aan de bak, ondanks uitstekende passende cv’s.
En organisaties die niet specifiek vragen naar “minder dan 2 jaar werkervaring” bedoelden dat eigenlijk ook. Maar ik vind het goed, zolang ze – met hun allen – het prijskaartje maar betalen.
@putjepiek: de vraag is waar het onderscheid zit, en wat er gevraagd wordt.
Als ik een junior vacature heb, en ik kan kiezen uit iemand met 2 jaar of iemand met 25 jaar ervaring, dan kan het best wel de moeite waard zijn om die met 2 jaar ervaring te kiezen. Simpelweg omdat, inderdaad, die van 45 jaar te duur is voor de klus die ik in de aanbieding heb.
Vanaf een bepaalde leeftijd zul je je toch op één of andere manier moeten kunnen onderscheiden t.o.v. de rest om aantrekkelijk te blijven voor de arbeidsmarkt, ofwel: je zult je prijs waar moeten kunnen maken.
Ik ken diverse mensen die ook na hun 40e nog van baan veranderd zijn (ik zelf (45 jaar) recentelijk ook). In het algemeen allemaal mensen die zowel in de breedte, diepte, maar ook een stuk domein-kennis met zich meebrachten, en daardoor van dusdanig toegevoegde waarde zijn dat een werkgever bereid is daar een goede vergoeding tegenover te stellen.
Anderzijds heb ik ook meegemaakt dat werkgever en sollicitant niet tot overeenstemming kwamen omdat de werkgever de toegevoegde waarde van de ervaring niet zag (of wilde zien, dat wil ik even in het midden laten).
Op papier heb je vaak wel een passend CV, maar veel bedrijven stellen best belabberde vacatures op omdat ze zelf maar een half idee hebben wat ze eigenlijk zoeken. En omdat ze niet altijd een goed zicht hebben op de arbeidsmarkt en de beschikbare mensen wordt je dan al snel als overgekwalificeerd of te duur gezien. (met dank aan de vele recruiters die geen idee hebben wat sommige IT functies nu echt in houden)
Een werkgever die toch vooruit wil zal moeten kiezen uit wat er in de markt aanwezig is. Dat ze morren dat er te weinig aanbod is heeft meer te maken dat de hele branche te lang heeft ingezet in korte termijn oplossingen. En die schade wordt nu zeer langzaam ingehaald.
Opmerkelijk is ook dat zij vaak zoveel mogelijk op personeelskosten willen besparen maar bijv als het om software licenties gaat toch meer inkopen dan dat ze gebruiken. Dat een werkgever zo weinig mogelijk kosten wil hebben is niet meer dan logisch. Maar er is een verschil tussen goederen en mensen en bij die laatste groep heb je ook een bepaalde sociale verantwoordelijkheid.