Sinds het eerste moment waarop unified communications(uc)-producten op de markt werden gebracht is er een hoop veranderd. Waar in het begin vooral de grote bedrijven overstapten op unified communications, zoals Skype for Business, Cisco Jabber en andere oplossingen is er nu een bredere beweging gaande en stappen ook kleinere bedrijven over. Dit komt door een aantal zaken.
1. Toenemende behoefte aan mobiliteit. We willen overal en te allen tijde toegang hebben tot informatie. En dat is mogelijk dankzij mobiele apps, mobiele apparaten en cloud computing. Kenniswerkers kunnen hierdoor onderweg, thuis, op een luchthaven, in een hotellobby of bij een klant op locatie werken. Apps helpen op hun beurt verkopers en marketeers om makkelijker samen te werken, vragen van klanten ter plekke op te zoeken en beantwoorden en deals te sluiten.
Daarnaast willen kleine bedrijven de boot niet missen. Uit onderzoek door CDW LLC blijkt dat 67 procent denkt dat ze zonder mobiele apparaten terrein verliezen aan de concurrent.
2. UCaaS zit in de lift. Uc-oplossingen zijn nu ook via de cloud beschikbaar, wat het gemak voor bedrijven vergroot. Niet voor niets neemt het aantal on-premise implementaties van uc af. Klanten kiezen voor unified communications as a service (UCaaS). Transparency Market Reseach schrijft de toename van UCaaS toe aan de vraag naar mobiliteit, de groeiende penetratie van mobiele apparaten en de voordelen die door UCaaS-oplossingen worden geboden. Ze voorzien de komende jaren een sterke groei en verwachten dat de marktomvang in 2022 maar liefst rond de 37,85 miljard dollar ligt.
3. Probleemloos communiceren. Werknemers willen probleemloos met elkaar kunnen communiceren, ongeacht waar ze zijn. En ze willen daarbij de tools gebruiken die hun voorkeur hebben. Tegelijkertijd is er een groeiende behoefte aan naadloze integratie voor communicatie met klanten, partners, leveranciers en anderen buiten de organisatie. De convergentie van spraak, video en datacommunicatie rond een gedeelde, ip-gebaseerde infrastructuur maakt een dergelijke naadloze communicatie mogelijk.
Waar medewerkers ook zijn, mede dankzij de beschikbaarheidsstatus wordt het bellen, het versturen van een tekstbericht of mail, het voeren van een chatsessie of starten van een video conference om met elkaar te communiceren en samenwerken, vele malen makkelijker. Uc verbetert communicatie met klanten en anderen dankzij de mogelijkheden voor conferencing en door het aanbieden van features, zoals de bereikbaarheid op verschillende apparaten onder één nummer. Hierdoor kunnen gesprekken naar een ip-telefoon doorgezet worden naar andere telefoons. Dit kan een telefoon thuis, op kantoor of een mobiele telefoon zijn en kan tegelijkertijd of na elkaar plaatsvinden totdat wordt opgenomen of totdat de beller een bericht achterlaat.
4. Millennials. Dan Schwabel schrijft in zijn blog ‘Why You Can’t Ignore Millenials’ dat 75 procent van de beroepsbevolking in 2025 bestaat uit millennials (geboren tussen 1981 en 2000). Maar belangrijker nog, millennials stimuleren nieuwe communicatiebehoeften, aangezien ze zelf willen kiezen hoe en wanneer ze werken. Digital natives zijn immers niet anders gewend. Uc en mobiele apparaten komen tegemoet aan die behoeften.
Als het aankomt op het realiseren van de return on investment (roi) op een uc-investering, zullen bedrijven moeten investeren in goede trainingen en de gebruikers om de adoptiegraad zo hoog mogelijk te houden en de meerwaarde zo groot mogelijk te maken. En als dat eenmaal gebeurd is, is de weg naar slimmer werken en eenvoudiger werken geplaveid. Wij zien de uc-toekomst rooskleurig tegemoet.
Als ik de zinnetjes ‘Why You Can’t Ignore Millenials’ en “ze willen daarbij de tools gebruiken die hun voorkeur hebben” combineer, denk ik aan voorzieningen zoals Whatsapp en FaceTime. Bekend, breed verbreid en gemakkelijk te gebruiken. Okee, niet voor alles en iedereen, maar of de uc-toekomst er zo rooskleurig uitziet als door de leveraniers wordt gewenst betwijfel ik.
Ik kom vanuit de praktijk toch nog tot wat andere conclusies, maar dat even ter zijde. Sinds heel vroeg betrokken te zijn bij trajecten zoals videoconferencing, remote secure connectivity en vooral beter en doordachter gebruik maken van de mogelijkheden die IT ICT bied, valt het met dat UC gebeuren nog wel mee.
Uitdaging is vaak, en ik zie dat om mij heen in MKB echt niet zoveel anders, is de kunst van het niet hoeven uitgeven. Dat betekend ook dat men met een combinatie van de beschikbare software, al heel ver komt maar, dat de markt maar zeer langzaam gebruik aan het maken is van de mogelijkheden van UC. Dit natuurlijk in tegenstelling van commerciële ‘wishfulness’.
De mogelijkheden die er zijn zijn nog lang niet echt op gang aan het komen wat gebruik betreft en dan hebben we het niet over twee zeer belangrijke zaken.
1. Wetgeving
Immers, voor het uitvoeren en accorderen van transacties is de wetgever nog lang niet zover met heel veel juridische hobbels en obstakels van dien.
2. ROI op UC
Deze laatste is bijzonder eenvoudig. Als je voor iets vrijwel niets hoeft te betalen omdat het zeer eenvoudig en vrij goedkoop beschikbaar is, dan speelt roi wat dat betreft niet zo heel veel.
Veel meer de uniforme regelgeving onderling en de bereidheid UC nog breder in te zetten. En die gang zit er volgens mij nog echt niet zo in. Zakelijk beschouwd dan.
De vraag is of veel communicatiekanalen nu echt helpen om de communicatie te verbeteren.
Communicatie gaat om de boodschap en het middel in deze informatie-uitwisseling wordt daarin nog weleens ongelukkig gekozen, c’est le ton qui fait la musique. Zo wordt dus in een verbaal geschreven boodschap vaak de intonatie (emoticons) gemist, de framing van oneliners met short messages leidt eerder tot vragen dan antwoorden en een teveel aan informatie tot miscommunicatie.
Ja, die millenials hebben technologie geadopteerd alsof het een eerste levensbehoefte is en zitten dus vastgeplakt aan hun smartphone waardoor ze de hele wereld om hun heen vergeten. Kijk eens op een verjaardag, bij de vereniging of school/werk hoe snel ze afgeleid zijn. En opmerking van René over de juridisch transactionele informatie-uitwisseling is daarin momenteel interessant.
je moet dus die ucaas kopen, anders negeer je je de millenials.
zo worden we geinformeerd als native computable lezer, generatie Y.
kost een hoop, maar vanwege de roi moet er nog maar een dure training tegenaan 😛
dan hebben we meerwaarde, werken we slimmer en eenvoudiger. Geplaveide wegen vol met rooskleurige uc-toekomst waarover we probleemloos communiceren.
Zo, nog even sharen en liken via facebook en het zit er weer op voor vandaag.
Millenials? Is dat niet die bedreigde minderheid die als voorbeeld staat voor het volledig verzaken van normaal menselijk kontakt?
De generatie die denkt dat FB-vrienden echte vrienden zijn?
Daar je bedrijfsstrategie op baseren klinkt een tikje riskant.