Wido Potters, manager bij BIT en Computable-expert, maakt in zijn studietijd een bepalende beslissing. Hij stopt met zijn studie Irrigatie & Waterbouwkunde en stort zich volledig op zijn baan binnen de internet-wereld. Een concreet carrièredoel heeft hij niet. Hij wil vooral een bijdrage leveren in het verbeteren van het internet. Daar zet hij zich zelfs op persoonlijke titel voor in.
Wido Potters begint in 1995 aan zijn opleiding Irrigatie & Waterbouwkunde aan de Wageningen Universiteit. Destijds had dat zijn interesse. Zijn studie richtte zich namelijk vooral op derde wereld landen en bekeek hoe irrigatiesystemen daar opgezet konden worden: zowel organisatorisch gezien, als hoe een dergelijk systeem moet worden onderhouden. Dit was precies de combinatie van techniek met sociale aspecten waar hij na de middelbare school naar op zoek was.
Hoe verder hij in zijn studie kwam, hoe meer hij werd teleurgesteld in de manier waarop de theorie in de praktijk echter uitpakt. ‘Ik vond het jammer dat er heel veel wordt gedaan, waarbij geen rekening werd gehouden met belangen van andere belanghebbenden of het onderhoud van het systeem. Hierdoor is er vaak veel geld en tijd in iets geïnvesteerd, met de beste bedoelingen, wat na drie jaar uiteindelijk toch niet bleek te werken.’ Daarbij sprak het wetenschappelijke aspect van de universitaire opleiding hem minder aan. ‘Ik ben meer geïnteresseerd hoe het in de praktijk bruikbaar is dan een theoretisch framework. Aan het eind van mijn studie moest ik alleen nog een groot afstudeeronderzoek doen, maar daar zag ik onwijs tegenop.’
In plaats van zijn studie af te ronden, kiest hij er daarom voor om zich volledig te concentreren op zijn toenmalige bijbaan. Die bijbaan was op de helpdesk van KPN. ‘Ik kwam in de internetwereld terecht en dat vond ik veel boeiender. Daar ben ik toen blijven plakken.’ Na een jaar of twee gaat hij op zoek naar een omgeving waar hij meer kan leren en solliciteert hij op een functie op de helpdesk bij internet-serviceprovider BIT in Ede. Dit was een kleinere omgeving dan zijn baan bij KPN en daarnaast was het enkel gericht op de zakelijke markt.
Potters blijft een aantal jaar in zijn functie en groeit vervolgens door tot manager support & sales. In die functie is hij verantwoordelijk voor de supportdesk en marketing. ‘Ik zie mezelf als een soort oliemannetje. Ik zorg er vooral voor dat anderen datgene kunnen doen waar zij heel goed in zijn.’ Zijn gemiddelde dag bestaat uit veel vergaderingen en klantafspraken. Daarnaast probeert hij zichzelf ook in een operatie nuttig te maken. ‘Ik vind het ook belangrijk dat ik weet wat er allemaal gebeurt en dat ik daar direct bij betrokken blijf.’ Daarnaast is hij op verschillende manieren actief in de community. Zo is hij Computable-expert, overlegt hij regelmatig met andere internetproviders en is hij, uit persoonlijke naam, bestuurslid van de stichting AbuseIO, die zich inzet om misbruik op het internet tegen te gaan.
Geen IT-achtergrond
Hoewel Potters is omgeschoold via in-house-trainingen, heeft hij verder geen it-achtergrond. Toch heeft hij zijn draai in de it-wereld kunnen vinden, maar dat ging niet altijd even makkelijk. ‘Het was heel boeiend, maar tegelijkertijd ook vermoeiend. Je bent de hele dag aan het werk, maar moet ook heel veel leren. Bij BIT worden vaker mensen zonder it-achtergrond aangenomen, dus anderen die hier beginnen hebben vaak dezelfde ervaring daarmee als ik: Ook zij vinden het interessant en leuk, maar ook heel zwaar.’
‘Misschien is de indruk ontstaan dat we bij BIT nooit iemand met een formele it-achtergrond willen aannemen’, oppert hij. ‘Maar dat is totaal niet het geval. We vinden het vooral belangrijk dat iemand gepassioneerd is over it. Dat vinden we belangrijker dan iemand die alleen een diploma kan laten zien. Dat geldt zowel voor de helpdeskmedewerkers, als voor de engineers en beheerders. Tegelijkertijd betekent dat wel dat we het nodige aan nascholing moeten doen, voordat iemand op stoom is. Maar voor mensen die wel een informatica-opleiding hebben afgerond, geldt eigenlijk hetzelfde. Een bepaalde basiskennis is er bij hen al wel, maar echt spannende dingen worden nu in het bedrijfsleven ontwikkeld. Ook voor hen duurt het daarom een half jaar tot een jaar, afhankelijk van functie, voordat ze echt in een rol zitten.’
Bovendien kan het werk volgens Potters ook niet worden uitgevoerd zonder it-kennis. ‘BIT is een technische club. We voelen ons er comfortabel bij om vanuit de techniek met oplossingen te komen. Voor de engineers is dat als vanzelfsprekend, maar ook voor mijn rol is het heel belangrijk om te weten waar het over gaat. Verder moet ook een supportdeskmedewerker weten waar hij binnen de organisatie terecht kan, wanneer een klant contact opneemt met hem en moet hij hen zelf verder kunnen helpen met de kleinere vragen.
Aandacht voor privacy
Op de vraag wat er volgens hem nog drastisch moet worden veranderd binnen de it-industrie is Potters duidelijk: Er moet meer aandacht zijn voor veiligheid en privacy op internet. ‘Voor veiligheid is steeds meer aandacht, maar nog niet altijd op de juiste plekken. Voor privacy ontbreekt veel aandacht.’ Dit probleem moet volgens hem voor een groot deel in de markt worden opgelost. Hij adviseert bedrijven om ervoor te zorgen dat er systemen worden gebouwd die veiliger zijn dan ze nu zijn, of om te zorgen voor betere detectie.
Verder zit er op het gebied van privacy volgens hem ook een belangrijke taak voor de overheid. ‘Ik denk dat we soms wat makkelijk over privacy heen stappen. De Meldplicht Datalekken is een hele goede stap en juich ik toe. Echter, ik denk dat de overheid ook naar zichzelf zou moeten kijken. De hoeveelheid privacy-schendende overheidsmaatregelen is echt niet van de lucht. Het lijkt alleen maar meer te worden. De samenleving moet daar echt meer attent op zijn.’ Als voorbeeld noemt hij de nieuwe wetsontwerpen voor de veiligheidsdiensten, waardoor ze bijna overal toegang toe zouden moeten krijgen. ‘Recent is bekend geworden dat de jongens die de aanslagen in Parijs hebben gepleegd, al een paar jaren bekend waren bij de politie. Er was zelfs informatie dat ze iets van plan waren. Met de informatie die de autoriteiten al hebben, kunnen ze dit soort aanslagen dus niet voorkomen, maar tegelijkertijd willen ze wel bevoegdheden om nog meer data te kunnen vergaren. De overheid houdt zich zelf dus ook nog niet echt aan privacy. Ik kan daar best wel boos over worden.’
Het verschil maken
Om dit soort redenen zet hij zich, op persoonlijke naam, in om misbruik op het internet tegen te gaan. Zoals gezegd is hij bestuurslid van de stichting AbuseIO, waarbinnen projecten worden ondersteund, die ditzelfde doel hebben. ‘Op dit moment zijn we betrokken bij een project waarbinnen open source-software wordt gebouwd, waarmee organisaties misbruik op het internet, zoals phishing, kunnen melden.’
‘Ik vind het leuk om ervoor te zorgen dat de medewerkers binnen mijn team optimaal kunnen functioneren en dat zij met de beste oplossingen voor klanten komen’, gaat Potters verder. ‘Daarnaast vind ik het leuk om te proberen het internet iets beter te maken. Dat is niet een heel concreet doel, maar ik wil in ieder geval een positief verschil hebben gemaakt tegen de tijd dat ik 75 ben.’