Ik zit weer midden in de digitale aangifte. De belastingdienst maakt dit aantrekkelijk voor je door je eerst heel veel te laten betalen en dan krijg je later weer iets terug. Het geld dat je in juni terugkrijgt voelt dan als een soort cadeautje. Maar een zak met ijsblokjes op je opgezette ogen voelt ook lekker als je net klappen hebt gekregen.
Stapje voor stapje wordt het steeds makkelijker om aangifte te doen. Ze beginnen steeds meer hun slogan ‘Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker’ waar te maken. Vooral als je een Amerikaanse multinational bent en een brievenbus in Nederland hebt zoals bedrijven als Starbucks, Google en Apple dat hebben. Deze bedrijven doen op een vrijdagmiddag na de borrel lachend aangifte. Zij controleren of hun postbusnummer klopt, drukken drie keer op ‘enter’ en ze hebben aangifte gedaan.
Maar ook voor ons klootjesvolk wordt het makkelijker. Alles is digitaal al voor je ingevuld. Het is alsof je bij de douane staat en de marechaussee houdt de vieze was uit je koffer omhoog en vraagt je: en heeft u verder nog iets aan te geven?
Ergeren
Dat alles digitaal voor je ingevuld is, begint gelukkig steeds meer de standaard te worden. Sterker nog ik ga me steeds meer ergeren als ik ergens mijn gegevens zelf moet invullen. Zo las ik van de week dat het Europese schadeformulier gaat worden vervangen door een app. U weet wel, dat formulier dat je nooit in je auto hebt liggen en als je het er wel hebt liggen dan doet de enige pen die je bij je hebt het niet. Hierdoor zit je ’s avonds bij wildvreemde mensen, waarvan jij net die middag de achterkant van hun Renault Twingo aan gort hebt gereden, een schadeformulier in te vullen.
En toch denk ik dat ook bij het digitaal maken van het schadeformulier er mensen zijn die liever een papieren versie hebben. Sterker nog ik denk dat onze Nationale Ombudsman er net als bij de digitale aangifte er voor gaat pleiten dat het papieren document ook moet blijven bestaan. En mensen vragen zich wel eens af waarom aanbestedings- en selectietrajecten voor nieuwe ict zo moeizaam verlopen. Nou, omdat dit soort mensen meebeslissen. Ja,en dan wordt het lastig om het makkelijker te maken.
Mijn vrouw bleek niet op de buitenspiegels alleen achteruit te kunnen rijden. En voor een formulier was ook geen tijd. Op de site van mijn tussenpersoon bleek de bus niet in het pakket te zitten waardoor aangifte van de schade anders moest. Na het downloaden en installeren van een QR-reader aan een poging op de iPhone begonnen. Al snel bleken onze kentekens te modern, formaat 99-AAA-9 en kwamen deze niet door de beperkingsregels. Blij dat er nog een formulier was, een kinderpostzegel en een postbedrijf. De slak komt in ieder geval mogelijk wel aan.
Een schadeformulier inclusief pen hoort gewoon in je auto te liggen. Al was het maar dat je smartphone leeg is of kapotstuk door het ongeluk.
Digitaal is leuk zolang het werkt maar zoals Jamie ook al aangeeft als het niet goed of niet werkt dan zul je altijd nog iets om op terug te vallen moeten hebben.
Digitaal kan een voordeel zijn maar soms is het gewoon handig om toch nog een papieren versie terug te kunnen vallen. Ook in het bedrijfsleven, we hebben er ook een blog over geschreven: http://www.leanforms.com/uncategorized/papierloos-werken-grote-onzin
De belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken. Maar waarom willen al die ambtenaren nu gebruik maken van die vertrekregeling. Bang voor digitalisering of het resultaat:)