Dankzij digitalisering en internet kan iedereen tegenwoordig ‘altijd en overal’ werken. In de praktijk werken de meeste mensen echter nog gewoon in een kantoorgebouw. De moderne werknemer verwacht echter wel flexibele werktijden en -omstandigheden. Werkgevers zien de voordelen daarvan, maar het zijn de logge, passieve gebouwen zelf die dat in de weg staan.
Het is tijd voor een nieuw gebouw, dat actief meewerkt aan een beter, goedkoper, duurzamer en productiever werkklimaat. Tenslotte moet een gebouw voor een organisatie werken, niet andersom. Dat is precies wat een smart building doet: het maakt van gebouwen ontmoetingsplaatsen.
Een smart building is een nieuw en innoverend concept waarmee bestuurders bij bedrijven en overheden kosten besparen, het milieu ontzien en, vooral, de dienstverlening en werksfeer verbeteren. Als it-professional, echter, wilt u natuurlijk weten hoe een smart building werkt.
Informatielogistiek
Net zoals de flexibele werknemer en klant, maakt een smart building gebruik van digitalisering en internettechnologie. Wij noemen dat informatielogistiek, wat ervoor zorgt dat de juiste gegevens overal beschikbaar zijn waar mensen werken of samenkomen met klanten en burgers. Mensen gebruiken hierdoor de functies binnen het gebouw, onafhankelijk van locaties. Men werkt waar dat op enig moment het beste past, of dit nu een plek in een kantoortuin is, een thuis- of stiltewerkplek of een vergaderruimte. Binnen de toepassing zien medewerkers bijvoorbeeld welke audiovisuele middelen beschikbaar zijn in een vergaderruimte en hoeveel mensen in de ruimte passen.
Een smart building wisselt informatie optimaal uit tussen mensen en middelen. De benodigde techniek wordt geïntegreerd met de bestaande back-endsystemen. Medewerkers en klanten werken met één toepassing door middel van een app die geschikt is voor elk apparaat. Deze toont een interactieve 3D-kaart waar men faciliteiten, werkplekken en collega’s kan vinden. Medewerkers krijgen hierdoor het benodigde inzicht om het gebouw volledig naar wens te gebruiken.
Regelen met één toepassing
De gebruiker van een smart building heeft één toepassing waarmee men alles regelt. Deze toepassing is een platform waar allerlei individuele facilitaire systemen op aangesloten kunnen worden. Het systeem houdt ook rekening met de opkomst van het internet of things. Mensen besturen eenvoudig ‘slimme’ apparaten op afstand zoals beamers, klimaatbeheersing, toegangspoorten, raambekleding en zonwering. De toepassing is dus geen vervanging van de achterliggende systemen, maar een laag daar overheen. Door de middleware is gebouwenbeheer synoniem aan overal en altijd actueel inzicht en controle over het gebruik van de aangesloten faciliteiten.
In een smart building zijn ruimtes multifunctioneel en men gebruikt het gebouw zodoende veel efficiënter. Medewerkers en klanten of burgers krijgen de beleving dat zij centraal staan in de dienstverlening. Een smart building staat namelijk voor een nieuwe manier om mensen in de omgeving te ontvangen, te helpen of te laten werken.