Sectoreconomen van ABN Amro zien veel interesse in overnames en fusies binnen de ict-sector en verwachten dat het aantal fusies en overnames in 2016 het langjarig gemiddelde van 256 zal overtreffen. Volgens de bank kijken bedrijven naar overnames om schaalgrootte te realiseren. Ook het in huis halen van kennis is een argument voor overnames.
‘Daarnaast lijken bedrijven bereid om meer te investeren’, concluderen de sectoreconomen van de bank. Ze stellen dat onder invloed van de digitale transformatie de bedrijfsinvesteringen in software in 2015 stegen met 5,2 procent. Die stijging komt volgens hen ook door hogere prijzen. ABN Amro verwacht een nieuwe stijging van de investeringen in 2016. Ook deze bereidheid tot investeren stuwt de overnamebereidheid. Voor ict-bedrijven liggen er specifieke kansen in de telecomsector. Naar verwachting sluiten telecomaanbieders in het zakelijke segment vaker partnerships met ict-bedrijven om klanten integrale oplossingen te bieden.
Na een economische groei van 1,9 procent in 2015 verwacht ABN Amro een groei van 1,7 procent in 2016 en een groei van 1,9 procent in 2017. Zo groeit het vertrouwen van technologie, media en telecom (tmt) in de economie. Bovendien bevat de it-markt relatief veel snelgroeiende bedrijven en ook dat zorgt voor aantrekkingskracht. Eén van de groeimarkten is security, concludeert de bank. Het ziet zowel vanuit private equity als strategische investeerders veel interesse in overnames in de ict-sector.
Cloud-en hosting sector
Een snelgroeiend segment in de ict-markt is volgens de bank de cloud- en hosting-branche. ‘In deze markt is sprake van professionalisering. Daarnaast lijken bedrijven bereid om een groter deel van hun gegevens en toepassingen in de cloud op te slaan. We denken dat er met name in deze markt overnames zullen plaatsvinden’, stelt sectoreconoom retail, technologie, media en techniek, Sonny Duijn. Hij vervolgt: ‘Zo integreren binnen de cloudmarkt partijen die opslag, rekenkracht en netwerkcapaciteit beschikbaar stellen bijvoorbeeld met leveranciers van diensten. Het landschap is nu nog erg versnipperd, maar ook hier wint schaalgrootte aan belang om de klant zo goed mogelijk te bedienen.’