De provincie Gelderland heeft de aanbesteding voor het uitbesteden van een groot deel van zijn ict opnieuw in de markt gezet. Een van de verschillen met de begin maart stopgezette tender ‘Infrastructuur, Hosting, Werkplek en Servicedesk’ is dat de nieuwe procedure geen hardwareleveringen meer bevat. De provincie gaat dit onder eigen beheer organiseren.
Op de oude aanbesteding kreeg de provincie zoveel vragen van geïnteresseerde partijen dat werd besloten de aanbesteding aan te passen. Omdat er door de aanpassingen eigenlijk sprake was van een ingrijpende wijziging van de opzet, vond de provincie het beter een geheel nieuwe aanbesteding uit te schrijven.
Het betreft een contract voor maximaal acht jaar. De planning is dat de overeenkomst in het eerste kwartaal van 2017 in werking treedt. Over een contractwaarde wordt niet gerept; wel geeft de provincie aan circa 5,1 miljoen euro per jaar uit te geven aan kosten voor beheer en onderhoud (inclusief vervangingsinvesteringen) van de infrastructuur-, hostingomgeving, werkplekken en servicedesk. In de stopgezette aanbesteding ging het nog om een bedrag van 5,65 miljoen euro per jaar, inclusief de hardware. Dit deel is nu uit de lopende aanbesteding gehaald.
Elf wijzigingen
Volgens een woordvoerster van de provincie hebben de aanpassingen geen gevolgen voor de business case die samen met de aangetrokken adviseur Quint Redwoord Wellington was opgesteld. Behalve dan dat er een vertraging in het traject is opgetreden en dat de aan te besteden diensten een aantal maanden langer in eigen beheer uitgevoerd moeten worden.
In vergelijking met de stopgezette aanbesteding zijn elf wijzigingen aangebracht in de nieuwe opzet. Naast dat de levering van de werkplekhardware geen onderdeel meer is van de opdracht, valt op dat het met name gaat om afzwakkingen danwel aanscherpingen van sommige eisen en het nauwkeuriger omschrijven van wat er wordt gevraagd. Adviseur Quint, die het uitbestedingstraject begeleidt, krijgt voor deze klus maximaal vier ton.
Te veel betaald?
In een eerder Computable-artikel is al aan Quint gevraagd hoe het kan dat een ervaren bureau als Quint een aanbesteding opstelt die niet voldoet en moet worden teruggetrokken. ‘Wij geven geen commentaar over trajecten welke bij klanten plaatsvinden’, stelde een zegsman toen. Of het stopzetten van de tender, het aanpassen ervan en het opnieuw in de markt zetten gevolgen heeft voor de positie van Quint blijft ongewis. De provincie geeft geen antwoord op deze vraag.
Uit een rondvraag langs een aantal andere ict-adviesbureaus blijkt dat dit soort uitbestedingsadviesklussen vaak rond de 1,5 ton liggen. Volgens de provincie Gelderland is Quint echter niet op basis van een vaste prijs gecontracteerd, maar op basis van een inspanningsverplichting. ‘Dat wil zeggen: wij betalen op basis van bestede uren, en de aansturing van Quint medewerkers – dus de bestede uren – vindt plaats door onze eigen programmamanager. Uit de aanbesteding is gebleken dat het uurtarief van Quint marktconform is’, aldus de zegsvrouw.
Doorzetten
Ondanks de zware interne kritiek en de al dan niet dubieuze aanbesteding rond de aangetrokken adviseur Quint Wellington Redwood besloot de provincie Gelderland de it-uitbestedingsplannen door te zetten. Doel is om één leverancier te selecteren die het infrastructuur- en werkplekbeheer en de servicedesk overneemt met daarbij het betrokken it-personeel wat tegen de tijd van de contractondertekening nog over is bij de provincie.
Al eerder reageerde ik dat IT ICT zo eenvoudig te voorspellen is dat de gevolgen ook zeer goed te voorspellen zullen zijn.
Hoe meer partijen, hoe groter de kans op…
Het is eenvoudig, en ook dat is in IT ICT land al vele malen vaker voorgekomen, elke provider of IT dienstenleverancier hanteert eigen protocollen, platformen, hard en software plannen en onderhoud en niet onbelangrijk, incompatible, althans vaak, registratie software. Tel hierbij op dat er ook technische verschillen blijken te bestaan waardoor het samenwerken van verschillende IT dienstenleveranciers, ondanks de beste pretenties, manco’s zal gaan vertonen met allerlei gevolgen van dien in de dienstverlening.
Afwezigheid van eenduidig protocol
Wat ook eerder niet naar voren kwam, ik heb de vraag ook nog steeds niet beantwoord gezien, wat is het IT protocol van de provincie. Want ik heb wel tal van wensen/eisen gezien maar nergens een eenduidig protocol waar alle leveranciers straks aan moeten gaan voldoen. In andere woorden, wie doet de regie?
Migratieperikelen
Professioneel gezien heb ik nog maar weinig migraties gezien die vrij vlekkeloos verliepen. Althans, vrij van allerhande ‘nog op te lossen issues’. Even voor uw en mijn beeldvorming, er bestaat wel degelijk een manier om een transitie uit te voeren met een 0-issue policy, maar dat even ter zijde. Ik heb namelijk geen enkel generiek migratieplan van de provincie Gelderland kunnen bespeuren.
Dit laatste zegt mij dan al twee dingen. Het eerste is dat er van de aanbieder kan worden verwacht een migratieplan op te leveren. De vraag die mij dan rijst is waar gaat die dan aan conformeren? Het andere is dat de deur naar een vendorslock weer wagenwijd op zal worden gezet, net weer een ‘neckbreaker’ die vaker een breuk tussen twee partijen heeft veroorzaakt, althans, overheden blijken hierin te grossieren.
Time will tell of dit weer een scenario met heel veel hobbels en kuilen gaat worden.