De enorme opkomst van mobiele apps heeft de verwachtingen van gebruikers flink veranderd. In korte tijd hebben de meeste mensen tientallen apps op hun smartphone geïnstalleerd die met enige regelmaat worden gebruikt. Veelal betreft dit consumenten apps, maar laten we niet vergeten dat zakelijke gebruikers ook allemaal consument zijn. Dit heeft de verwachtingen van mensen enorm veranderd. Waar hebben we vandaag de dag rekening mee te houden?
De enorme opkomst van mobiele apps heeft de verwachtingen van gebruikers flink veranderd. In korte tijd hebben de meeste mensen tientallen apps op hun smartphone geïnstalleerd die met enige regelmaat worden gebruikt. Veelal betreft dit consumenten apps, maar laten we niet vergeten dat zakelijke gebruikers ook allemaal consument zijn. Deels onbewust heeft dit de verwachtingen van mensen enorm veranderd wanneer ze in aanraking komen met business applicaties. Waar hebben we vandaag de dag rekening mee te houden?
Gebruiksgemak en eenvoud
Mobiele apps staan bekend om hun eenvoud en gebruikersgemak. Het zijn over het algemeen applicaties met slechts één taak en die uitblinken in hun bedieningsgemak. Er is geen handleiding, geen training en geen servicedesk nodig om de applicatie te kunnen gebruiken. Ze hebben bewezen dat software niet per definitie vervelend is in gebruik. In uitzonderlijke gevallenist er een korte instructie in de applicatie opgenomen, die wijst op nieuwe functionaliteit of toont een korte uitleg (how-to). Vertaal dit eens naar de implementatietrajecten van applicaties die in organisaties worden uitgerold. Handleidingen, e-learningmodules en trainingen worden de gebruiker aangeboden. En veel applicaties hebben deze instructies ook hard nodig, omdat het gebruik niet eenvoudig en intuïtief is. Zouden we op deze manier een mobiele app hebben ontwikkeld, dan was de kans dat deze veel gebruikt gaat worden erg klein.
Belangrijk is om met dezelfde pet op een business applicatie te ontwikkelen: user centric design noemen we dit. Waarbij we nastreven geen handleidingen en trainingen nodig te hebben bij de implementatie. Het gebruik van de applicatie moet echt voor zich spreken en het aantal taken moet beperkt zijn. Beter meerdere applicaties met specifieke taken, dan een grote applicatie waar alles in gevangen zit.
Snelheid
Het gebruik van mobiele apps heeft er ook toe geleid dat we als consumenten gewend zijn geraakt aan realtime information. Wanneer we willen weten of het gaat regenen of wat de stand van de beurs is, kunnen we dit direct zien op onze smartphone. Er is geen begrip meer voor vertraging of niet up-to-date informatie. En tegelijkertijd is de snelheid waarin nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd of fouten worden verholpen, enorm verhoogd.
Geen vaste, grote, releasemomenten meer (4x per jaar), maar vrijwel continue kleine verbeteringen die worden doorgevoerd, zonder dat je dit als gebruiker merkt. Dit vereist een Agile-proces waarin geautomatiseerd testen en continuous integration en delivery zijn georganiseerd en een architectuur die het mogelijk maakt (kleine) delen van de applicatie live bij te werken.
Device onafhankelijk
Waar de browser ervoor gezorgd heeft dat informatie toegankelijk werd op elke desktop, hebben smartphones en mobiele apps ervoor gezorgd dat het überhaupt niet meer uit maakt vanaf waar, wanneer en welk devices de informatie benaderd wordt: men verwacht gewoon dat het werkt. Dit zorgt tevens voor complexiteit. De beste gebruikerservaring ontstaat met mobiele apps die zijn ontwikkeld voor de specifieke smartphone (iPhone, Android, et cetera) of een webapplicatie voor desktop/laptop-gebruikers. Deze diversiteit vergroot de beheerlast.
Enerzijds kan er gekozen worden voor een specifiek platform, bijvoorbeeld Windows 10, maar dit staat haaks op de byod-trend die gaande is. Anderzijds kan er gekozen worden voor een html5 responsive web-applicatie, die op elk device met een browser werkt. Inmiddels is dit een aanpak waarmee hoogwaardige interfaces zijn te ontwikkelen die op elk device prettig werken, met een beperkte beheerlast. Onder andere Facebook en Youtube bewijzen deze aanpak.
Security
De opkomst van mobiele apps stelt ook eisen aan de beveiliging van business informatie. Zeker wanneer er gekozen wordt voor de inzet van apps, die zelf business informatie opslaan. Hiermee kan deze informatie eenvoudig onder ogen komen van niet geautoriseerde mensen. Met de inzet van mobile application management (mam)-oplossingen zijn er mogelijkheden deze informatie beter te beschermen. De meeste mam-oplossingen verlagen het gebruiksgemak en eenvoud van de oplossingen, en eisen inzicht in het doen en laten van de gebruiker op de smartphone.
Ook hier biedt een html5 responsive web-applicatie uitkomst, door te voorkomen dat er informatie op de devices wordt opgeslagen. Er kan gekozen worden dit te combineren met een vpn-verbinding, zodat ook de connectie beveiligd is.
Applicatieopzet
We zien steeds meer een splitsing ontstaan tussen de business logica, de data van een applicatie en de daadwerkelijke gebruikersinterface. Die interface kan een (web) applicatie of app zijn, maar ook een andere gekoppelde applicatie. Applicaties bestaan daardoor vooral uit webservices die door allerlei afnemers (intern en soms ook extern) zijn te gebruiken. Afnemers zijn dan diverse user interfaces (waar de gebruiker mee werkt), andere applicaties en vooral toekomstige voorzieningen. Dit vraagt dan ook om een open, flexibele architectuur die communiceert via standaard protocollen (Rest/Json).
Hieruit blijkt dat de opkomst van mobiele apps (direct en indirect) veel impact heeft op business applicaties.