Het grootschalige gebruik van zakelijke software heeft bedrijven kwetsbaar gemaakt: ze zijn sterk afhankelijk van hun it-systemen en van flexibele datatoegang, op een moment dat data management steeds complexer wordt. Daarbij speelt back-up een belangrijke rol: de zekerheid hebben dat data van alle toepassingen wordt opgeslagen op een veilige en betrouwbare wijze is cruciaal voor elk datagedreven bedrijf. Bedrijven imploderen als zij hun data verliezen.
Volgens een recent onderzoek in opdracht van management consultancy Kienbaum, gebruiken veel midden- en kleinbedrijven niet het volledige potentieel van hun it-investeringen. Ook geeft deze studie aan dat velen van hen de kwaliteit van hun it-systemen negeren in bedrijfskritische gebieden. In plaats van het verwaarlozen van noodzakelijke maar niet-geliefde taken – zoals bijvoorbeeld back-up – is het zinvol voor deze bedrijven zich te wenden tot vertrouwde en gecertificeerde cloud-dienstverleners. Deze kunnen een bewezen dienst leveren die bedrijven in staat stelt de benodigde processen efficiënt af te handelen.
Hoe te beginnen in de cloud?
Het feit dat het cloud-model de mogelijkheid biedt gloednieuwe oplossingen te benutten en alleen te betalen voor de consumptie ervan, maakt cloud uiterst aantrekkelijk voor het mkb. Daarom gaan steeds meer it-beslissers op zoek naar oplossingen in de cloud. Een belangrijke stap hierbij is te analyseren welke zakelijke applicaties klaar zijn voor de cloud en het makkelijkst zijn om te migreren.
Met zijn gestandaardiseerde en terugkerende taken is data back-up een van de it-diensten die voor grote besparingen kan zorgen. Back-up-diensten vanuit de cloud kunnen ook helpen om de beveiliging van data te verhogen: zakelijke data worden opgeslagen op een tweede locatie, waardoor het minder waarschijnlijk is dat gegevens verloren gaan in geval van een crash. Bovendien voegen back-up-gerelateerde taken, terwijl ze wel belangrijk zijn voor het bedrijf, niet veel waarde toe aan de algemene bedrijfsstrategie. Het gebruik van cloud voor back-up maakt het mogelijk voor it-specialisten zich te concentreren op de strategische ontwikkeling van de it-infrastructuur.
Voordelen van de cloud
Door back-up as a service (BaaS) te gebruiken zal een onderneming in staat zijn om de investeringskosten voor nieuwe storagecapaciteit in de back-up-omgeving te verminderen. Het verandert het model, zodat storage gebruikt wordt wanneer het nodig is. Dit voorkomt over-provisioning en over-capaciteit ten koste van het bedrijf.
In het geval dat it-hardware wordt vernietigd, bijvoorbeeld bij brand, wordt het met cloud back-up mogelijk om data snel te herstellen na een noodsituatie. Werknemers kunnen daarnaast virtuele werkstations gebruiken vanaf een extern datacenter om operaties te herstellen na een noodsituatie. In dit geval zal de back-up van data in de cloud helpen bij het sneller opzetten van de zakelijke omgeving en het minimaliseren van verstoring en downtime. Bedrijven kunnen back-up en disaster recovery een deel van hetzelfde proces maken, ook al zijn het verschillende technologieën. Separatie is zeer inefficiënt en er zijn al diverse oplossingen die beide functies combineren in een enkel product.
Het is ook belangrijk dat een back-up in de cloud niet de lopende it-activiteiten onderbreekt of medewerkers vertraagt in hun dagelijkse werkzaamheden. Om op veilig te spelen moet het eigen datacenter worden verbonden met de cloud via meerdere providers en een speciale netwerkverbinding.
Gebruiksgemak is belangrijk
Na een eerste BaaS-project kan een volgende stap voor het mkb zijn na te denken over de integratie van extra cloud resources. Tal van voorbeelden laten zien dat bedrijven bijna elke it-service van de cloud kunnen integreren in hun bestaande it-omgeving. Voor werknemers is het belangrijk te voelen dat ze alle it-diensten kunnen krijgen uit één bron. Hierbij is het noodzakelijk dat de it-afdeling naadloos meerdere cloud providers integreert.
Multi-inkoop is snel mainstream aan het worden en na verloop van tijd zullen bedrijven wennen aan het idee verschillende diensten van externe dienstverleners in hun eigen datacenter te integreren. Op hetzelfde moment worden sterk gestandaardiseerde toepassingen zoals back-up en infrastructuurdiensten vaker ingezet als managed services of in de publieke cloud. Het datacenter zal dus een coëxistentie ervaren van verschillende bedrijfsmodellen en cloud-technologieën.
Conclusie
Cloud computing is in de afgelopen jaren volwassen geworden en heeft de potentie om een breed scala van processen binnen het midden- en kleinbedrijf te optimaliseren. De cloud geeft het mkb een strategisch instrument om het veld te nivelleren en gebruik te maken van dezelfde it-middelen als grote bedrijven. Ze kunnen nu gebruikmaken van de cloud als een strategische mogelijkheid om hun eigen organisatie geschikt te maken voor de mondiale concurrentie.
Ik heb niet zoveel op met al die kreten zoals Saas Baas Paas-Haas. Er is m.i. helemaal niets mis met de globale standaard IT ICT keten waarbij de backup, op welk niveau gekozen dan ook, gewoon standaard deel uit maakt van de overall IT ICT keten.
Het klinkt commercieel natuurlijk prachtig allerlei gewone IT ICT taken en zaken plots te haan hernamen en hernoemen en als ‘dienst’ on of offline aan te gaan bieden. Laat onverlet dat het (laten) maken van een back up gewoon een te adviseren IT taak is, niet meer dan dat.
Overigens is er dan ook nog iets met een back up, en dat mis ik ook hier weer in deze publicatie. Dat puntje heet regelmatige simulatie. Haal maar eens een database terug en laat maar eens zien dat een backup goed is verlopen en de retrieve eveneens vlekkeloos gaat.
Voor het MKB, tot een bepaalde orde van grootte adviseer ik overigens nog steeds een lokale san en robocopy waarbij de schijf standaard een kluis in gaat of gewoon zelfs word meegenomen. Het is de investering van slechts enkele honderden €’s meer dan waard dan tegen nogal wat juridische aspecten die soms zomaar op de loer kunnen liggen.
Cloud, of de toegang tot een datacenter via het aloude internet, hoeft niet altijd per definitie ‘de oplossing’ te zijn voor iedere mkb onderneming. Kwestie van rustig even kijken, even nadenken en dan kun je soms tot verrassende ontdekkingen komen die soms helemaal niet eens zoveel blijken te kosten.
Als je applicaties in de cloud werken dan is een cloud backup logisch. En dan kan je de cloud backup bij een of twee andere providers regelen.
Als je nog je eigen ijzer hebt dan is een fysieke backup nog steeds verstandig en vooral praktisch. Dat je die nog aan kan vullen met een cloud backup kan voorkomen dat je zelf met de fysieke backup rond moet gaan zeulen.
Dat je regelmatig de backups moet controleren is dusdanig logisch dat dit een vast onderdeel dient te zijn.
Management consultancy Kienbaum concludeert dat MKB de kwaliteit van hun it-systemen negeren in bedrijfskritische gebieden, dat klinkt als Consumerization of IT. Of de publieke cloud het MKB in dat geval de strategische middelen geeft om het speelveld te nivelleren lijkt me in dat geval hoogst twijfelachtig.
In 2014 rapporteerde MKB cloud barometer dat 50% van het MKB geen idee had waar hun data landde, IT-afdelingen binnen het MKB integreren dus niet naadloos meerdere cloud providers. En die vreedzame coëxistentie van 36+ ecosystemen aan elkaar ‘polderen’ lijkt nu een risico te worden nu we van mondiaal naar territoriaal gaan.
Ondanks bovenstaande denk ik dat een cloud back-up te prefereren valt boven oplossing die NumoQuest adviseert. Daarvoor kan ik honderd redenen geven maar ik beperk me tot de meeste belangrijke, grip krijgen (en houden) op je data middels de metadata. Want het datamanagement omvat wat meer dan even een kopie trekken.
Laat ik het voor de raven die van boerderij naar boerderij vliegen simpel uit leggen, je hebt in de bioscoop eenmalige toegang tot de film door een kaartje te kopen. Kopieer je de film met je smartphone om deze te verspreiden dan schendt je rechten. En dit gaat het MKB in de quartaire sector pijn doen nu we van data-gedreven naar privacy-gedreven gaan.