De penibele situatie van BlackBerry wordt verergerd door de app-exit van WhatsApp en Facebook. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
BlackBerry zelf zegt ‘extreem teleurgesteld’ zijn in het besluit van ‘s werelds grootste sociale netwerk en zijn (voor veel geld overgenomen) veelgebruikte chatdienst om support voor het BlackBerry OS (BB10) te schrappen. Eind dit jaar trekken Facebook en Whatsapp de stekker eruit voor hun api’s op het mobiele besturingssysteem van de gevallen smartphonepionier. Tegelijk vervallen ook ‘dinosaurplatformen’ zoals Nokia S40, Nokia Symbian S60, Android 2.1 en 2.2, plus Windows Phone 7.1.
Facebook verklaart dat 99,5 procent van de smartphoneverkoop bestaat uit de huidige mobiele platformen van Apple (iOS), Google (Android) en Microsoft (Windows Phone 8 plus het net uitgebrachte Windows 10 Mobile). Sommige analisten beweren dat de exit van het consumentengerichte sociale network en dito chatdienst geen grote impact heeft op enterprise-gebruikers. Dit is echter een achterhaalde gedachte. iOS en Android danken hun opkomst juist aan consumentengebruik, wat via shadow-it en byod ook in het bedrijfsleven is doorgedrongen. BB10 heeft het door deze app-exit dus heus niet alleen moeilijk in de consumentenmarkt. Wat vind jij?
Is het mogelijk dat Blackberry zelf voor de kosten van de Whatsapp en FB support opdraait? Wellicht is hiermee een win-win situatie te behalen.