Tijdens intakes is te merken dat klanten de focus leggen op de zogeheten hard skills; van systemen, tooling of programmeertalen. Kandidaten worden bij sommige klussen afgewezen omdat de hard skills niet voldoende zijn, bijvoorbeeld door het missen van ervaring met het schrijven van automatische testgevallen in een bepaalde tool. Het lijkt er op dat hard skills de doorslag geven bij een intake. Is deze focus op hard skills terecht?
Laten we beginnen met het selectieproces van de klant. Het cv is het eerste dat de klant onder ogen krijgt en bepaalt of een testconsultant op intake mag komen. Onderdelen van een cv die de doorslag geven voor een uitnodiging zijn: kennis, opleiding, certificering, ervaring met tooling, ervaring met programmeertalen, ervaring met project- en ontwikkelmethoden, et cetera. De hard skills dus. Allemaal onderdelen die zijn te leren en aantoonbaar zijn via certificaten of ervaring. Een testconsultant die bepaalde hard skills niet kan aantonen, maar wel soft skills beheerst wordt op basis van het cv minder snel uitgenodigd voor een gesprek.
Voordelen
Steeds meer opdrachtgevers werken Agile. Een tester moet daardoor naast testen ook andere taken oppakken. Denk aan het automatiseren van testgevallen, het schrijven van code en het inrichten van een testomgeving. Er vindt hierdoor in het testvak een verschuiving plaats naar de technische kant waarvoor hard skills vereist zijn. Het is daarom belangrijk dat werkgevers investeren in trainingen op het gebied van ontwikkeltalen en automatiseringstools. Hiermee zijn testconsultants voor opdrachtgevers en werkgevers breder en dus makkelijker inzetbaar.
Soft skills zijn minder onderhevig aan veranderingen in de markt. Hard skills des te meer. Ontwikkeltalen, technieken en tooling blijven zich immers ontwikkelen. Software van een half jaar geleden kan alweer verouderd zijn en moet ‘gerefactored’ worden. De complexiteit van het te testen systeem neemt toe, bijvoorbeeld omdat condities en logica aangepast moeten worden of het systeem op een ander systeem aangesloten moet worden. Het is dus belangrijk om als testconsultant in jezelf te investeren. Dit kan door het volgen van (technische) trainingen/cursussen, waarmee hard skills aantoonbaar worden. Het geleerde moet vervolgens in de praktijk worden toegepast. Testconsultants moeten in ieder geval begrijpen waar de ontwikkelaars het over hebben. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt. In de breedste zin van het woord.
Gelijk meedraaien in het team
Door de snelle ontwikkelingen in de markt is het voor een opdrachtgever belangrijk dat een testconsultant vrijwel meteen mee kan draaien in het team. Er is namelijk steeds minder tijd om een externe in te werken omdat het systeem of product naar productie moet. Iemand die eerst nog moet leren hoe een tool werkt, is in het begin nu eenmaal minder van toegevoegde waarde omdat hij bepaalde taken nog niet kan oppakken.
Het snel oppakken van taken heeft natuurlijk ook te maken met goed ontwikkelde softskills. Iemand die al ervaring heeft met het systeem of de ontwikkeltaal, en dus de hard skills al beheerst, pakt het sneller op. De testconsultant met de juiste hard skills krijgt ook hierin dus de voorkeur omdat de opdrachtgever bij hem minder tijd kwijt is met inwerken en begeleiden.
Soft skills minstens zo belangrijk
Ondanks dat de hard skills in het huidige Agile-tijdperk steeds belangrijker worden, zijn goed ontwikkelde soft skills minstens zo belangrijk. Een testconsultant moet zich namelijk bij elke nieuwe opdracht bewijzen. Denk aan het snel leren omgaan met nieuwe systemen, aangaan van nieuwe relaties, kunnen samenwerken, behulpzaam zijn, et cetera. Een testconsultant moet zich bij elke nieuwe opdracht bewijzen. Ondanks een hele set aan hard skills zal een testconsultant zonder een goede beheersing van soft skills de opdracht niet tot een succesvol einde kunnen brengen.
Zoals hierboven aangetoond ligt de focus tegenwoordig sterk op de hard skills van een testconsultant. Het gaat er om wat een testconsultant kán, in plaats van hoe een testconsultant ís. Softskills zijn echter ook belangrijk om een opdracht tot een succesvol einde te kunnen brengen. De hard skills geven echter de doorslag voor een opdrachtgever om daadwerkelijk te mogen starten. De vraag is of dat terecht is.
Stefan Garcia, testconsultant bij Bartosz ICT
a) De klant heeft altijd gelijk.
b) De klant heeft het recht zich te vergissen.
@hjk
Uitspraak B is triviaal.
Uitspraak a) ook. Alles is triviaal. Maar a) en b) samen/tegelijk?
@hjk
Uitspraak b is triviaal (in de logische zin) omdat ze zowel waar als niet waar is. Ze voegt nits toe aan uitspraak A.
Eh, b) is ondubbelzinnig waar (iedereen heeft het recht zich te vergissen). Studeer er nog maar eens op. a) + b) = de klant doet wat ie wil.
Beide type skills zijn noodzakelijk. Helaas ontbreken bij testers vaak de technische skills.