Universal communications (uc) in de zorg, het is nog niet vanzelfsprekend. Volgens onderzoek van Computer Profile gebruikt 66,9 procent van de zorginstellingen VoIP-toepassingen. Daarmee legt de zorg het onder meer af tegen sectoren als de overheid (76,5 procent) en het onderwijs (75,4 procent). Maar dit zegt niets over de potentie. Juist in een sector met veel ambulante medewerkers en 24-uursservice zijn geïntegreerde digitale communicatiemiddelen erg waardevol.
De reden dat ziekenhuizen en andere medische instellingen nog niet massaal overstappen op universal communications (uc), zit hem in organisatorische en procedurele drempels, niet in de techniek. Veelal erkennen zorgmanagers de voordelen, maar wagen zij de stap nog niet. Ik zie wel dat steeds meer organisaties in de zorg interesse hebben in het flexibeler en efficiënter maken van hun communicatie en daarmee staat deze vertical aan het begin van een mooie uc-ontdekkingsreis. Microsoft, dat met Skype for Business (voorheen Lync) een uitermate geschikte en complete tool in huis heeft voor de zorg, ziet de potentie ook. Het bedrijf heeft healthcare daarom ook aangemerkt als een van zijn focusmarkten.
Ambulante medewerkers
Een paar voorbeelden uit onze praktijk: het Westfriesgasthuis, een StartReady-klant, is al een tijdje over op Microsoft Lync. Ook een jeugdzorginstelling als Parlan in Heerhugowaard heeft de voordelen van uc al ontdekt. Hen spreekt voornamelijk de vergrote mobiliteit aan.
De organisatie heeft veel ambulante medewerkers in dienst voor wie enkel een mobiele telefoon niet voldoende is om bereikbaar te zijn. Zij willen meer mogelijkheden om onderweg contact te houden met anderen, zodat zij echt plaats- en tijdonafhankelijk online kunnen vergaderen en samenwerken. Met allerlei partijen uit de zorgketen, en natuurlijk met directe collega’s.
Persoonlijk contact
Dit is een van de grootste voordelen van bijvoorbeeld Skype for Business voor de zorg: het verbindt de hele keten van dienstverleners. Erg belangrijk in deze branche, waarin alles draait om het welzijn van mensen. Een huisartsenpost bijvoorbeeld onderhoudt contact met talrijke zorgverleners, zoals specialisten, de thuiszorg, ziekenhuizen en natuurlijk met de patiënten zelf. Videobellen is dan ideaal om toch een persoonlijk gesprek te hebben. Ook specialistische artsen houden steeds vaker videoconsults.
Persoonlijk contact is heel belangrijk voor zorgverleners, maar kost ook veel tijd en planning. Moderne middelen zorgen voor een goede balans tussen één-op-één-contact en efficiënt werken. Onafhankelijk van locatie samenwerken, korter vergaderen en minder reistijd zorgen ervoor dat er uren overblijven om te besteden aan patiënten. In een branche waar de regeldruk groter wordt en administratieve taken de zorgtaken soms dreigen te overschaduwen is dit een goede manier om toch voldoende aandacht voor de mens te kunnen houden.
Innovatie versnellen
De omgang met de technologie, de afspraken die je er onderling over maakt, de verwachtingen, de introductie van een nieuwe werkwijze bij patiënten. Er valt nogal wat te regelen voordat een zorginstelling echt klaar is voor een implementatie. In de gezondheidszorg zijn landelijke regels, procedures en standaarden erg belangrijk. Logisch, aangezien het veelal om mensenlevens gaat.
Vooralsnog houdt dit de introductie van nieuwe ict-oplossingen soms nog tegen. Maar als je echt anders wilt gaan communiceren, zullen er processen herschreven moeten worden. Je kunt nieuwe technologie niet op een oude manier invulling geven. Wil je het maximale uit de nieuwe mogelijkheden halen dan is het anders gaan werken een vereiste. De voordelen zitten hem juist in deze verandering van harder naar slimmer werken, ondersteund door nieuwe technologie.
Een tweede factor die het gebruik van nieuwe communicatietechnologie in de gezondheidszorg nog vertraagt, is de angst om onbereikbaar te zijn. Continuïteit is in de zorg prioriteit nummer één. De beschikbaarheid moet maximaal zijn, het kan per slot van rekening gaan om leven en dood.
Als leverancier help je de zorg dus door 24/7 ondersteuning en service te bieden en door bij de implementatie al mee te denken over het maximaliseren van beschikbaarheid, bijvoorbeeld door een appliance ‘dubbel’ uit te voeren. Ook kun je veel betekenen voor een zorginstelling door de veiligheid van data extra aandacht te geven. Zo gauw je de risico’s kan wegnemen, slaan de positieve kanten en functionaliteiten van universal communications zeker wel aan.
De toepassingen zijn er. De technologie is voorhanden. Alles valt of staat nu met het verandertraject dat zorginstellingen en hun medewerkers in moeten als zij ten volle willen profiteren van alles wat uc te bieden heeft. Uiteindelijk zijn het de effectiviteit en productiviteit die tellen in de zorg en dat zijn dan ook dé redenen om uc een kans te geven.
Vakbeurs Zorg & ICT
Wilt u verder praten over de mogelijkheden van universal communications in de zorg? Kom dan naar de vakbeurs Zorg & ICT die op 5, 6 en 7 april plaatsvindt in de Utrechtse Jaarbeurs. Daar wordt ook veel aandacht besteed aan Skype for Business. Aan het bezoeken van deze beurs zijn geen kosten verbonden. Aanmelden voor deze beurs kan hier.