Veel ict-infra-omgevingen draaien al meerdere jaren waarin servers zijn toegevoegd en weggehaald. Er zijn updates en upgrades uitgevoerd en er zijn ernstige issues geweest. Eén ding is zeker, er is een hoop gebeurd.
Als je een ict-infra nader bekijkt, vallen er snel zaken op. In het verleden is er gekozen voor een speciale richting, omdat het in die tijd de manier van werken was. Vijf jaar later is de wereld veranderd, maar wordt er nog steeds gewerkt volgens dat principe. Laten we wat voorbeelden geven:
Op een zeker moment is er een ernstig probleem ontstaan. Een server ging onderuit en moest zo snel mogelijk weer gerepareerd worden. Je ziet dan dat er gekozen is om alles vast te plakken met ‘digitale duct tape’. De server doet het weer en het idee is dan om de duct tape ter zijner tijd te vervangen door iets beters. Alleen de dagelijks beslommeringen nemen je als beheerder in beslag en het komt er niet meer van.
Voor het upgraden van een dienst is er een expert ingehuurd. Deze heeft de upgrade succesvol uitgevoerd, maar na afloop waren er nog een paar restpunten. Hierbij ging het voornamelijk om het opruimen van de oude spullen en het verwijderen van koppelingen. In overleg is er afgesproken dat dit later zou gebeuren.
Verandering in een ict-omgeving is dus een vaststaand gegeven. Het is dan ook noodzakelijk om eens in de zoveel tijd de thermometer in je ict-omgeving te stoppen. Dit doe je door je omgeving gestructureerd te onderzoeken.
Best Practises
Voordat je begint met detailonderzoek, moet er wel een aantal zaken geregeld worden. Begin met vast te leggen wat de ‘best practices’ zijn van de verschillende producten die je gebruikt. Voor veel producten zijn er best practices gedefinieerd, zorg dat je deze helder hebt. In de praktijk zie je nogal eens dat er wordt afgeweken van best practices. Soms met hele goede redenen, maar ook vaak door kennisgebrek. Als er wordt afweken van best practices ontstaan, wat lijkt, onverklaarbare problemen. Services vallen uit, functionaliteiten werken niet zoals verwacht of een standaard software update kan niet worden doorgevoerd.
Als je de best practices helder hebt, kun je beginnen met het onderzoek. Kijk dan goed naar wanneer producten ‘end of life; (eol) zijn. Bestudeer je monitoringsysteem, wat vertelt deze jou? Is er geen monitoring systeem, dan is dit een goed moment om te beginnen.
Bekijk elke server individueel. Hiervoor zijn er diverse tools op de markt. Sommige kosten geld, maar er zijn diverse tools waar geen licentiekosten aan vastzitten. Microsoft heeft voor elke Windows Server-rol een best practices analyzer (bpa) ontwikkeld. Deze geeft snel aan of iets helemaal correct is. Openvas kan je helpen om snel security vulnerability’s te vinden.
Ga bij gebruikers langs en vraag hun ervaring. Je kunt hiervoor een extern bureau inhuren. Dan krijg je een uitgebreid onderzoek wat goed laat zien waar je ict verbeterd kan worden. Je kunt ook naar een aantal key users stappen met de simpele vraag, ‘Hoe ervaar je jouw werkplek en wat zou je graag verbeterd willen zien?’
Verbeterplan
Tijdens het onderzoek is het van groot belang om alles vast te leggen. Elk issue dat je vindt, moet je opschrijven. Hoe klein en onbelangrijk het ook lijkt. Geef elk issue een score, tussen ‘leuk om te weten’ en ‘hier moeten we direct iets aan doen’.
Op basis van deze lijst kun je dan een verbeterplan maken om de punten weg te werken. Sommige punten kunnen opgelost worden door het uitvoeren van een upgrade of migratie naar een nieuwe versie. Andere punten zijn afhankelijk van elkaar. Bij een verbeterplan worden vooral puntsgewijs een aantal zaken opgelost. Een verbeterplan is vooral gericht op het wegwerken van achterstand in onderhoud en beschrijft activiteiten voor een paar maanden. De ict-omgeving zelf wordt niet direct naar een hoger niveau getild.
Moet er veel gebeuren? Dan is het verstandiger een roadmap op te stellen. Een roadmap beschrijft hoe een deel of de gehele ict-omgeving naar een hoger niveau getild kan worden. Een roadmap is uitgebreider en beschrijft activiteiten voor minimaal een jaar.
Heel zinvol artikel Martijn, top. Zonder al te negatief te worden kunnen we denk ik wel stellen dat de organisaties en de (I)SP, in hun jacht naar goedkoop, goedkoper, goedkoopst, uitkomend in uithoeken zoals India, Bangladesh of wie weet Korea, weliswaar dit gegeven helemaal niet zo op het netvlies hebben.
Voor de ‘noodzakelijke’ implementatie van een dergelijke thermometer is er visie en kennis nodig en je ziet dat juist die twee zaken drastisch aan het afnemen is. Je kunt namelijk niet verlagen van de IT professional, die je met een zakje pinda’s wil betalen, dat die pinda’s genoeg over houd kennis en operationele ervaring breder ‘op peil’ te kunnen houden.
Back to reality.