Problemen met het ordermanagementsysteem is één van de drie omstandigheden geweest die hebben geleid tot een omzetverlies van 34 miljoen euro van de V&D in 2015. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag dat vandaag openbaar is gemaakt. De nieuwe webshop liep twee maanden vertraging op. Wat precies de problemen met het ordersysteem waren, is vooralsnog niet bekend.
Een drietal omstandigheden hebben geleid tot een omzetverlies van 34 miljoen euro in 2015, zo blijkt uit het faillissementsrapport dat vandaag openbaar is gemaakt. Dit heeft volgens het verslag een grote impact gemaakt op de financiële positie van de V&D. Eén van de drie omstandigheden bestond uit een vertraging die de nieuwe webshop opleverde. Deze stond in september gepland, maar liep twee maanden uit door problemen met het ordermanagementsysteem. Dit had volgens het raad van bestuur van de V&D-vennootschappen (RvB) een negatief effect op de omzet voor 2015 van elf miljoen euro.
Het is nog niet bekend wat de problemen met het ordersysteem precies waren. Wel is bekend dat Demandware de techniek heeft geleverd en Emakina de implementatie heeft verzorgd. Beide bedrijven zijn door Computable om een reactie gevraagd. Volgens Edwin van Wijk, woordvoerder namens Blix advocaten (één van de curatoren), is er nog niet in een dergelijk detail gekeken naar de problemen van de webshop. Ook bij hen is daardoor niet bekend welk probleem precies tot vertraging heeft geleid. Hij geeft wel aan dat dit mogelijk in een volgend rapport nog wordt bekeken.
Overig omzetverlies
Het faillissement van de winkelketen Dixons en het extreem warme najaar hebben respectievelijk voor omzetverlies van zes miljoen euro en zeventien miljoen euro gezorgd. Dit alles resulteerde volgens de RvB in een negatief cashflow effect van twaalf miljoen euro, waardoor de financieringsbehoefte voor 2016 met dit bedrag toenam. Volgens de RvB was Sun Capital desgevraagd niet bereid de hiervoor benodigde extra financiering te verstrekken of op andere wijze te garanderen.
En Sun Capital en de banken die voor de genadeklap hebben gezorgd.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een vertraagde webshop (mede) debet zou zijn geweest aan een derving van zoveel. Het zal namelijk moeilijk te becijferen blijken wat een vertraging zou kosten aan omzet. Ik denk dat men eerder eens goed en diep in de spiegel moet kijken betreffende het managen van de eigen zaak en de perikelen die al jaren spelen in plaats van te wijzen naar iets wat moeilijk is te kwantificeren.
Eigen corporate falen kun je niet altijd IT ICT in de schoenen schuiven natuurlijk.
Dus eigenlijk is V&D met Nederlands pensioengeld om zeep geholpen…
Dit klinkt alsof de echte oorzaak nog niet gevonden is of in elk geval niet uitgesproken wordt…
Als een vertraging van twee maanden op een vervanging van een webshop je bedrijf failliet laat gaan, dan ben je ofwel jaren te laat aan die vervanging begonnen of er zijn fouten in (de beslissingen rond) het project gemaakt waardoor de bestaande handel last had van problemen in de nieuwe webshop.
In beide gevallen is de vertraging niet de echte oorzaak.
En toen de IT systemen eindelijk werkten produceerden die zoveel warmte dat we daardoor een (te) warm najaar hadden ….
Zoals René al aangeeft: je kunt niet alles in de ICT-schoenen schuiven.
Sowieso kan ik het even niet helemaal goed plaatsen: een negatief effect van 11 miljoen op de omzet snap ik nog wel… maar hoeveel verlies heeft dit dan uiteindelijk opgeleverd? Wat was de beoogde marge op die 11 M€, want dat is volgens mij het echte geleden verlies.
Raar verhaal, online strategie kwam te laat waardoor de verwachtingen rond de webshop vooral te hoog gespannen waren.
Raar verhaal, was er dan voor deze webshop niet een andere webshop? Maar dat is niet de oorzaak van het failliet gaan van de V&D. Als je eerst uitgekleed wordt en alles van waarde (vastgoed) verpatst wordt, de eigen panden weer mag terughuren dan is ook wel ieder rek eruit. Afgezien of je nu met je tijd bent meegegaan of niet, er was ook niets meer mogelijk.
Ter verduidelijking : http://daskapital.nl/2015/02/ambtenaren_en_leerkrachten_pro.html
Inderdaad raar verhaal, waarom niet veel meer insinuaties en beschuldigingen zonder bewijs en zonder wederhoor ? Een gemiste kans. Waar rook is is vuur en alles blijft onder de pet. Complottheorie dan maar ?
Twee jaar geleden kocht ik bij V&D in Utrecht een duur koffiezetapparaat dat niet goed werkte. Moest het vervolgens vanuit Nijmegen terug gaan brengen -in de winkel waar ik het had gekocht- (=200 km rijden). Als ik het via de webshop had gekocht, dan had ik het via het postkantoortje hier op de hoek mogen retourneren. Los van wat de directe aanleidigen zijn geweest, zou een bedrijf dat het zo overduidelijk niet snapte het toch niet redden.