De technologische voortuitgang staat niet stil. Onze mobiliteit groeit. Zeker die van de huidige generatie, ook wel generatie Z genoemd. We hebben een moderne en flexibele levensstijl en dit vereist bijpassende technische ontwikkelingen. Met het oog hierop voorzie ik voor dit jaar vier trends die de boventoon zullen voeren: zakelijke apps, wearables, beveiliging en virtual reality.
Voor consumenten is het al vrij normaal; onderweg apps gebruiken. Met de opkomst van mobiliteit en flexibiliteit zullen ook zakelijke gebruikers op dit vlak steeds veeleisender worden. Ik verwacht dan ook dat de vraag naar zakelijke apps dit jaar het aanbod zal overtreffen. Verder komen de ontwikkelaars van zakelijke apps onder druk te staan, omdat ze naast veilige ook nog eens zeer intelligente en gebruiksvriendelijke apps moeten creëren. Generatie Z krijgt het gemak van de smartphone immers met de paplepel ingegoten en verwacht ditzelfde gemak ook in een zakelijke omgeving.
De invloed van generatie Z is ook zichtbaar in het gebruik van wearables. Daarin voorspel ik dat deze groep een zakelijk trend op het gebied van mobiliteit zal zetten. Waar wellicht eerst nog tijdens een vergadering discreet de e-mail op de smartwatch gecheckt wordt, zal in de nabije toekomst gedurende zo’n zelfde vergadering via een smartglass belangrijke informatie direct aan collega’s doorgespeeld worden.
Beveiliging
Vanzelfsprekend vereisen zowel zakelijke apps als wearables een waterdichte beveiliging. Waar deze nu vaak nog tekort schiet, zal er in 2016 veel aandacht komen voor het inbouwen van intelligente beveiligingsopties in (zakelijke) apps. Hierin kan een voorbeeld worden genomen aan banken, die met dit soort geavanceerde beveiliging voorop lopen.
Cloudoplossingen worden steeds meer omarmt, maar men maakt zich nog altijd zorgen om de veiligheid hiervan. Naast software speelt ook hardware hierbij een, vaak onderbelichte, rol. In 2016 zal er ongetwijfeld extra aandacht zijn voor mobiele hard- en software die bedrijven in staat stelt efficiënt en veilig te werken. Bij de zakelijke divisie van Toshiba in ieder geval wel!
De laatste trend die ik voorzie staat nog in de kinderschoenen. Dat neemt echter niet weg dat het op veel vlakken grote voordelen kan opleveren. Ik doel op virtual reality (vr). Ik voorzie een grote rol in opleidingen binnen de gezondheidszorg en bij research & development binnen de auto-industrie. Wellicht minder tot de verbeelding sprekend is de rol die vr volgens mij op korte termijn gaat spelen bij virtueel vergaderen. Ondanks dat men niet fysiek op kantoor aanwezig is, kan toch een prettige werksfeer gecreëerd wordt.
Kortom; mobiliteit en flexibiliteit alom!