Ict-dienstverlener Incentro onderneemt maatschappelijk verantwoord binnen de samenwerking met Specialisterren, een organisatie die mensen met een vorm van autisme inzet voor het testen van software. Deze samenwerking loopt al een aantal jaar en Incentro-directeur Coert Prins blikt terug op deze samenwerking. De manier van software testen is veranderd en om die reden moet ook de samenwerking meeveranderen. Maar verandering is juist datgene waar mensen met een vorm van autisme lastig mee omgaan. Prins legt uit hoe hiermee is omgegaan en wat de voordelen van de samenwerking zijn.
Specialisterren is een organisatie die mensen met een vorm van autisme inzet voor het testen van software. Incentro is een Nederlandse ict-dienstverlener die onder andere websites en mobiele apps ontwikkelt. In 2013 besluiten de organisaties een samenwerking aan te gaan. ‘Klanten wilden echter steeds vaker dat de ontwikkelde software ook werd getest’, zegt directeur Coert Prins. ‘Eerder was softwaretesten bij veel organisaties nog een ondergeschoven kindje’, meent hij. ‘Toen ik hier begon, in 2007, werd testen er ‘gewoon bij gedaan’. Tegenwoordig is het de standaard, maar toch zie je ook nu nog dat voor bedrijven, die nu pas de stap naar online maken, vooral development belangrijk is en testen minder. Als je het doet, moet je het ook echt goed doen en moet je kiezen voor een specialist. Wij geloven niet in full-service bureaus en dat willen we dan ook niet zijn. Je ziet ook dat bedrijven die ergens in zijn gespecialiseerd, aan populariteit winnen.’
Maatschappelijk verantwoord
Incentro gaat daarom op zoek naar partners die gespecialiseerd zijn in testen. Hoe het bedrijf vervolgens bij Specialisterren terecht is gekomen, was een kwestie van ons-kent-ons. ‘Een collega was al met hen bekend en om die reden zochten we contact. Toen we eenmaal in gesprek met elkaar gingen, kwam het sociale aspect naar boven en dat was ook belangrijk voor ons. We wilden namelijk graag sociaal ondernemen. Dat is echter lastig, omdat dat vaak een bijzaak wordt. De kern van de bedrijfsvoering is in eerste instantie namelijk slecht voor het milieu: Je rijdt in auto’s en gebruikt computers. Dit was voor ons daardoor dé manier om maatschappelijk verantwoord te ondernemen’, zegt Prins. Hij vindt het dan ook niet nodig om de samenwerking exclusief te maken. ‘Dat zou het een heel zakelijke samenwerking maken, terwijl dit juist maatschappelijk verantwoord ondernemen is. Ik zou andere bedrijven juist aansporen om dit ook te doen.’
Een andere belangrijke reden om met Specialisterren aan de slag te gaan, had te maken met de kwaliteit van het werk. Het is inmiddels al goed bekend dat mensen met een vorm van autisme goed zijn in het testen van software. Prins benadrukt nog eens dat deze mensen de kwaliteit met 20 procent verbeteren en dat ze goed zijn in repeterend werk. Ook andere organisaties zetten daarom steeds meer in op het werken met autisten op dit gebied. Zo werd in 2014 bekend dat ook Centric en SAP op zoek waren naar autistische mensen voor het testen van software.
Van Waterval naar Agile
De samenwerking met Specialisterren start in 2013, maar verloopt niet meteen zo soepel als werd verwacht. In die tijd waren projecttechnieken namelijk in ontwikkeling. ‘Er vond een verschuiving plaats van Waterval naar Agile’, zegt Prins. ‘Dit is vooral voor mensen met een vorm van autisme een belangrijke verandering. Bij Waterval kan het testen op eigen locatie worden gedaan. Bij Agile werk je echter in een team en ben je constant aan het specificeren en bouwen. En zit je dus per klant weer in een andere omgeving.’ Dit was iets waar binnen Specialisterren een oplossing voor moest worden bedacht. Uiteindelijk is er besloten om mensen met verschillende mate van autisme op andere manieren in te zetten. Mensen met een hoge mate van autisme kunnen op eigen locatie blijven werken en zorgen voor geautomatiseerd en regressietesten. Mensen met een lagere mate van autisme kunnen beter met verandering omgaan en gaan wel bij klanten aan de slag.
Geïntegreerde samenwerking
Specialisterren wordt bij verschillende stappen binnen het project meegenomen door Incentro. Zo neemt de dienstverlener de softwaretester vaak al mee in het eerste klantgesprek voor de aanbesteding. ‘Dat geeft ons ook de gunfactor voor potentiële klanten’, zegt Prins. Vervolgens bouwt Incentro de websites of (mobiele) apps voor partijen zoals Telfort, Sligro of PostNL en doet Specialisterren het testwerk. De klant reageert volgens Prins vaak positief op deze samenwerking. ‘Ze vragen natuurlijk hoe het is gegaan bij andere projecten en daar hebben we heel positieve referenties van. Binnen de teams was de communicatie aan het begin nog lastig, maar tegenwoordig werkt het heel goed. Dat komt ook omdat we elkaar hebben leren kennen. Daarnaast is de organisatie zelf ook bezig met het voorbereiden van hun testers op het werken in projectteams. Ze hebben daar bijvoorbeeld coaches voor. Inmiddels hebben we gedurende een jaar zes mensen van Specialisterren succesvol bij klanten ingezet.’
Prins vervolgt dat het niet zo is dat elke klant ook kiest voor Specialisterren. ‘Sommige willen liever met een andere partij werken. Dat kan natuurlijk gewoon.’ Verder raadt hij deze samenwerking af voor politieke omgevingen. Zulke situaties zijn voor iemand met autisme erg lastig, omdat daar veel emotie in zit, legt hij uit. Ook heeft het volgens hem met de volwassenheid van de klantrelatie te maken. ‘Je moet dat vertrouwen wel al hebben opgebouwd.’ Dit neemt volgens hem overigens niet weg dat je een dergelijke samenwerking in ieder geval moet proberen. ‘Wij hebben de voorkeur voor werken met deze Specialisterren, want de kwaliteit is hoger en de arbeidskosten zijn lager.’