Beslissingen over de strategie en aanschaf van collaboration-tools komen steeds vaker op het bordje van algemeen managers te liggen. Zij trekken de controle over de technologieën voor samenwerking steeds meer naar zich toe. Zes van de tien managers die niet direct verantwoordelijk zijn voor ict, beschikken over eigen budget voor de inkoop van collaboration-middelen.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Dimension Data. De onderzoekers: ‘Wanneer het gaat om het bepalen van de samenwerkingsstrategie binnen een bedrijf, zegt maar liefst 89 procent dat de line of business-managers en andere niet-ict’ers een grote rol hebben in het bepalen en uitvoeren van de samenwerkingsstrategie. Daarnaast neemt de invloed van deze groep toe.’
Nu managers van businessunits, regionale divisies, functionele afdelingen en andere niet-ict-gerelateerde onderdelen van de organisatie zich steeds vaker richten op collaboration verdwijnt die verantwoordelijkheid dus steeds meer van het bordje van ict-managers. Volgens de onderzoekers verliezen zij daardoor deels de grip op tools voor realtime spraak- en videocommunicatie, messaging, bestandsdeling, projectbeheer en social networking. Toch blijven in de meeste gevallen ict’ers eindverantwoordelijk. ‘De meeste ict-afdelingen spelen nog steeds een prominente rol bij het bepalen van de keus voor collaboration-technologie. Van de negenhonderd respondenten zegt 60 procent dat de cio en ict-directeuren die verantwoordelijk zijn voor communicatietechnologie, zich vooral richten op het ontwikkelen van een samenwerkingsstrategie’, aldus de onderzoekers.
Ict-managers die zich richten op bedrijfsapplicaties, zijn volgens de onderzoekers ook actief op dat terrein. ‘Dit onderstreept de trend naar meer nadruk op de software voor samenwerking en de impact op de bedrijfsapplicaties, die op zichzelf niet gericht zijn op communicatie of samenwerking. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat meer dan de helft van de lines of business-managers binnen de eigen afdeling mensen heeft voor het installeren en ondersteunen van collaboration-technologie.’
Zelf implementeren
Volgens Dimension Data is de situatie uitdagend voor een ict-afdeling die meer controle wil hebben over de collaboration-technologie binnen de organisatie. ‘Het heeft echter ook het potentiële voordeel dat de juiste tools sneller in de handen van de juiste mensen terechtkomen. Line of business-managers weten beter hoe medewerkers binnen hun afdeling onderling en met klanten en partners communiceren. Met die kennis zijn zij in staat die collaboration-tools te kiezen, die hun processen het meest verbeteren, en kunnen ze deze tools zelf implementeren.’
Ik mis in dit verhaal een beetje de overbrugging tussen de twee werelden van IT ICT en non IT. Immers, het is een zaak van niet alleen van het management maar onderhoudstechnisch natuurlijk IT. Laat je zaken als deze over aan het non IT management dan is het wachten op de eerste incidenten waarna men weer een onevenredig zwaar beroep zal doen op IT ICT incidenten op te lossen.
Registratie
Niet minder als reden is de registratie van niet alleen incidenten maar ook regulier onderhoud. Als we in gedachte nemen dat niet elke IT professional documenteren hoog op de agenda heeft staan hoe is het dan wel niet gesteld met de gebruiker?
Interessant stuk. Het is namelijk een hele interessante discussie wie er nu verantwoordelijk is voor collaboration. Want enige centrale regie is wel handig, met name als het gaat om tooling. Mijn idee is dat het thuis hoort bij de echt innovatief HR afdeling: https://www.linkedin.com/pulse/who-responsible-social-collaboration-patrick-willer