KPN wil ruim 300 miljoen euro extra bezuinigen. Een groot deel daarvan moet bespaard worden op de ict-systemen, -processen en -netwerken. De Raad van Bestuur van het telecombedrijf presenteert vandaag, tijdens een Capital Markets Day voor beleggers en analisten, zijn ‘strategische prioriteiten’.
In februari 2014 liet KPN weten de komende jaren 1500 tot 2000 voltijdsbanen te schrappen bovenop de 4650 banen die tussen 2011 en 2014 al verdwenen. KPN hoopte toen met de reorganisatie in 2016 een besparing van 450 miljoen euro te realiseren. Inmiddels zijn er 1500 banen geschrapt en verwacht het bedrijf die bezuiniging van 450 miljoen euro eind dit jaar te waar te maken. Maar de telecomaanbieder wil nog eens 300 miljoen euro extra besparen. Dat maakt het bekend tijdens de Capital Markets Day. In 2019 moet er uiteindelijk een totale besparing zijn van 750 miljoen euro.
Het mes gaat voornamelijk in de ict-systemen, -processen en -netwerken. Deze moeten eenvoudiger worden. Volgens ceo Eelco Blok, gaat KPN eerst de vereenvoudiging doorvoeren, daarna wordt er gekeken naar de consequenties voor verschillende functies. KPN woordvoering laat weten dat banenverlies geen doel is van deze bezuiniging. Vandaag wordt dan ook geen verlies van arbeidsplaatsen gemeld. Wel zullen er nog banen verdwijnen in verband met de vorige bezuinigingsplannen die tot eind dit jaar loopt. Mede door de bezuinigingsopbrengsten verwacht de onderneming uiteindelijk meer dividend te kunnen uitkeren aan zijn aandeelhouders.
Vereenvoudigen
De afgelopen jaren was de strategie van KPN gericht op versterken, vereenvoudigen en groeien. Om voorop te blijven gaat het telecombedrijf nu vereenvoudigen, groeien en innoveren, aldus de KPN-topman Blok.
KPN laat via een persbericht weten dat het zich de komende jaren gaat inspannen om opnieuw een aanzienlijke verbetering van de klanttevredenheid te realiseren. In ‘Zakelijke Markt’ richt KPN zich op het afronden van de transformatie, wat zal leiden tot een verbetering van de winstgevendheid en stabilisatie van de omzet. KPN wil onder andere een grotere glasvezeldekking realiseren. Terwijl eerst de nadruk lag op het optimaliseren van het oude kopernetwerk. De omzet in ‘Consumentenmarkt’ zal naar verwachting verder stijgen, mede door de groei van het aantal klanten met een combinatie van vaste en mobiele producten en een groeiende omzet per huishouden.
KPN geeft maandag 7 maart vanaf 13:00 uur ’s middags meer details vrij over de concrete stappen die zij gaan maken om de vereenvoudigingen gaan realiseren.
“Het mes gaat voornamelijk in de ict-systemen, -processen en -netwerken. Deze moeten eenvoudiger worden.” Een grote besparing valt voor KPN te bereiken door het optimaliseren van de samenwerking met Tech Mahindra. Door het stellen van veel meer eisen m.b.t. de soft skills van de Tech Mahindra-medewerkers en het (beter) trainen van de eigen medewerkers op dit punt.
Ik denk dat Eelco Blok hier beste een punt heeft. IT is een vehikel besparingen te bewerkstelligen en het reduceren van FTE is daar nu eenmaal een doel bij. Vraag zal alleen worden of de reductie en versimpelen van IT systemen, waar ik professioneel en persoonlijk warm voorstander van ben, ook gaat brengen wat nu word gepropageerd.
Time will tell, zullen we maar zeggen.