Solliciteren is een arbeidsintensieve taak voor zowel werkzoekenden als vacaturehouders. Om het proces te vereenvoudigen is JobTalk opgericht: een (mobiele) applicatie om onder andere it’ers met bedrijven in contact te brengen via swipen, liken en chatten. Computable sprak met Roos Sluis, één van de JobTalk-directeuren, over het creëren van de sollicitatieapp.
Roos Sluis en Ingrid van den Hurk, de bedenkers van JobTalk, zijn al ruim twintig jaar werkzaam in de (ict-)arbeidsbemiddeling. In al die tijd liepen ze steeds tegen dezelfde zaken aan. Zo is de arbeidsintensiteit van het sollicitatieproces voor zowel bedrijven als sollicitanten hoog, is het lastig om rechtstreeks met werkgever of werkzoekenden in contact te komen en willen kandidaten graag de regie in handen hebben. Van den Hurk en Sluis vonden het daarom tijd voor iets nieuws.
Na wat brainstormen kwamen de dames met JobTalk: een sollicitatieapp voor de it-arbeidsmarkt. Hierin wordt vraag en aanbod rechtstreeks met elkaar in contact gebracht via swipen, liken en chatten. Het aanbod komt overeen op het gebied van contractvorm, reisafstand, branche, functienaam, opleidingsniveau. Daarnaast kunnen gebruikers ervoor kiezen om ook door een alternatief aanbod te swipen.
De ondernemers begonnen met een functioneel ontwerp. Dit hebben ze vervolgens uit handen gegeven aan ontwikkelaars. ‘Door onze werkervaring bij ons ict-detacheringsbureau Perfect Link beschikken we over voldoende technologische kennis om de juiste keuze van ontwikkelomgeving te maken en de juiste partij en/of partner hiervoor te selecteren. We wilden flexibel blijven met de ontwikkelomgeving en we wilde de kosten beheersbaar en laag houden. Daarnaast moest de app voor zowel Andoid, iOS en dekstops beschikbaar zijn’, vertelt Sluis.
De ontwikkelomgeving, die gebruik maakt van tools als PHP, Laravel en Lumin (voor microframework en api), Angular (een Javascript-framework) en Material design, is volledig uitbesteed. Zelf houden de directeuren zich bezig met projectleiding, pr en het testen van de app,
Swipen
De sollicitatieapp is bedoeld voor twee doelgroepen: werkzoekenden en vacaturehouders. Werkgevers kunnen een gratis vacature plaatsen. Daarna gebeurt de voorselectie van de sollicitanten automatisch. Dit neemt volgens Sluis veel werk uit handen. Bedrijven die meer functionaliteiten willen, kunnen het account voor een maandelijks bedrag upgraden. Hiermee kunnen werkgevers ook LinkedIn-profielen en cv’s bekijken, vanaf vijf actieve vacatures plaatsen, volledige vacatureteksten plaatsen en een uitgebreidere bedrijfsomschrijving schrijven en een link naar de website plaatsen.
De werkzoekende kan door de geplaatste vacatures swipen. Hierbij houden ze de regie in eigen handen. ‘Je kunt bijvoorbeeld een anoniem profiel instellen’, vertelt Sluis. ‘De werkzoekende ziet dan wel alle passende vacatures, maar de vacaturehouder ziet de werkzoekende niet. Pas als een werkzoekende een vacature liked, krijgt die vacaturehouder het profiel te zien. Hiermee kunnen werkzoekenden dus voorkomen dat de huidige werkgever hun profiel op JobTalk ziet. Ook voorkomen ze dat ze niet door heel rekruterend Nederland ongevraagd worden gebeld, gemaild of benaderd. Ze bepalen zelf met wie ze in contact treden.’
Uitbreidingen
De start-up werkt momenteel aan diverse uitbreidingen, zoals een intermediair portal. Deze add-on stelt detacheerbureaus of uitzendbureaus in staat om het volledige bedrijfsproces in te richten. Zij kunnen beschikbare professionals aanbieden voor tijdelijke opdrachten. Ook hebben de ondernemers een functioneel ontwerp voor een competentiesgenerator klaarliggen. Deze add-on laat gebruikers hun competenties toetsen door middel van vragen. Daarnaast wordt er aan de hand van stellingen automatisch een profielschets in volzinnen opgemaakt. De competenties en de profielschets worden, naar keuze, op het JobTalk-profiel geplaatst en kunnen later nog gewijzigd worden. Deze generator wordt binnenkort in ontwikkeling genomen. Sluis verwacht beide functionaliteiten binnen drie tot zes maanden te introduceren.
Voor op de lange termijn denkt Sluis aan meer game achtige items in de app, bijvoorbeeld om je presentatie of pitch te oefenen. ‘Hierdoor moeten we wellicht overgaan op een native applicatie. Dit zal ook sterk van de ontwikkelingen op de door ons gebruikte technologie af hangen. Maar zij ontwikkelen natuurlijk ook mee.’
55.000 gebruikers
Sinds de introductie van JobTalk (20 juli 2015) is de start-up harder gegroeid dan verwacht. ‘We hadden onszelf ten doel gesteld om op 1 januari 2016 vijfduizend werkzoekenden de app te laten gebruiken. Dit hebben we ruim overschreden. Er maken namelijk bijna negenduizend werkzoekenden gebruik van de app. Daarnaast hebben meer dan vierhonderd werkgevers zich aangesloten bij JobTalk. Toch willen we snellere en grotere stappen maken. Ons doel is om eind dit jaar 55.000 appgebruikers te hebben’, aldus de algemeen directeur.
Om deze groeidoelstelling te behalen staat JobTalk nog wel voor een aantal uitdagingen. Eén daarvan is het blijven waarborgen van de appkwaliteit. Sluis: ‘We blijven luisteren naar de feedback over gebruikersgemak en -behoefte. Hier willen we ook een verbeterslag in maken. Daarvoor zijn diverse klankbordsessies ingepland. Ook moeten we ons initiële idee niet uit het oog verliezen: het op een makkelijke toegankelijke wijze vraag en aanbod met elkaar in contact brengen.’
Tot slot is het voor het ondernemersduo een uitdaging om de doelgroep op de juiste en meest kosteneffectieve wijze te bereiken. De start-up heeft daarom een online marketing bureau in de arm genomen. Met behulp van een online campagne willen de dames nog meer vacatures in JobTalk krijgen. Daarnaast is er in samenwerking met de gemeente Eindhoven een pilot gestart om de arbeidsmarkt transparant te maken.
Perfect Link
JobTalk wordt gefinancierd vanuit Perfect Link, het ict-detacheringsbureau van de dames. ‘We hopen binnenkort een commerciële jongen aan te trekken. De gesprekken hiervan lopen al. Uiteraard hebben we de persoon via JobTalk gerekruteerd’, vertelt Sluis. ‘We werken overigens niet met derden of investeerders.’ Dat wil niet zeggen dat de dames geen interesse hebben in investeerders. ‘Een investeerder kan ons helpen om de groei in een stroomversnelling krijgen. We zoeken wel een partij kiezen die naast een financiële injectie ook kennis en capaciteit levert’, sluit Sluis af.