Sinds de industriële revolutie is maximale efficiëntie het hoogste doel geweest in organisaties. Maar in de huidige mobile first, cloud first-wereld is efficiëntie niet langer de beste strategie voor succes. Flexibiliteit en wendbaarheid zijn inmiddels net zo belangrijk. Net als creativiteit en experimenteren. Dit kan gerealiseerd worden met de juiste werkplekinrichting en de nieuwste communicatietechnologie. Zo geef je medewerkers de ruimte die zij nodig hebben. Volgens Mark Meerbeek, product marketing manager Skype for Business bij Microsoft, en Lucas Wensing, ceo van StartReady, is dit dé manier om productiviteit te vergroten, zonder harder te hoeven werken.
‘De wereld heeft zich gevormd tot een gigantisch netwerk waar iedereen met elkaar in verbinding staat en informatie snel verspreid kan worden. Maar organisaties hebben zich sinds de industriële revolutie niet significant ontwikkeld’, meent Mark Meerbeek product marketing manager Skype for Business bij Microsoft. ‘Organisaties waren vooral ingericht om maximaal stabiel, consistent en efficiënt te zijn. Mensen moesten routinematig werk kunnen doen, waar niet enorm veel inschattingsvermogen of creativiteit voor nodig was. De gebruikte technologie was vooral gericht op het optimaliseren van deze oude manier van werken. Maar op het moment dat er zaken veranderen, levert dit wrijving op, omdat de technologie dit niet voldoende ondersteunt.’
Als medewerkers geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen waarvoor ze niet de juiste werkmiddelen hebben, dan raken ze gedesillusioneerd en haken ze uiteindelijk af, denkt Meerbeek. ‘Organisaties reageren vaak op nieuwe uitdagingen door de druk op hun werknemers op te voeren en ze daardoor harder te laten werken. Dit model heeft wel zo’n beetje zijn grenzen bereikt. We werken steeds harder, voor steeds minder. Maar wat dit in feite aantoont, is dat organisaties het steeds slechter doen, terwijl de snelheid van verandering alleen maar toeneemt. Als je als organisatie de ‘disruptor’ wilt zijn en niet ‘disrupted’ wilt worden, moet je niet harder maar slimmer gaan werken.’ Het aanmoedigen van innovatie en experimenteren is hier volgens Meerbeek dé manier: ‘Daar leer je namelijk van. En je kunt ook slimmer werken door een organisatie in te richten als een netwerk van medewerkers, klanten en partners die een gezamenlijk doel dienen. Dit is wat wij onder de moderne werkplek verstaan.’
Communiceren over grenzen heen
Volgens Lucas Wensing, ceo van StartReady, slaat de netwerkgedachte bij steeds meer bedrijven aan. ‘De technologische mogelijkheden volgen deze ontwikkeling. Bovendien wordt hij extra aangewakkerd doordat universal communications (uc)-leveranciers inspelen op behoeftes die niet elk bedrijf nu al heeft, maar die het wel gaat krijgen. Als je de organisatie wilt inrichten als netwerk, is communicatie de belangrijkste vereiste. Met universal communications-oplossingen hebben bedrijven diverse mogelijkheden om te kunnen communiceren over grenzen heen. Dus niet alleen binnen je organisatie, maar ook met klanten, partners, burgers, patiënten of een andere doelgroep. En dan bedoelen we met communiceren niet alleen e-mailen, chatten, presence of het delen van je scherm, maar ook het daadwerkelijk kunnen bellen en vergaderen via conference calls.’
Productiviteitsplatform
De totale integratie van bedrijfssoftware, met communicatieplatforms als onderdeel daarvan, gaat ervoor zorgen dat we slimmer gaan werken in plaats van harder omdat we gebruikmaken van de kennis die in een netwerk zit. Dat is efficiënt, maar vooral ook productief op een nieuwe manier. Namelijk zonder harder te werken. ‘Eenvoud en focus op productiviteit staan aan de basis van de nieuwste geïntegreerde communicatieplatforms’, zegt Wensing. ‘Alle devices en manieren om in contact te treden met anderen worden via één tool en op één manier bestuurd. Voor de gebruiker maakt het daardoor niet meer uit of hij thuis zit of in de auto. En of hij aan het werk is of voor privédoeleinden communiceert. Want ook de eisen die wij stellen aan privé-interacties moeten worden meegenomen in het geheel, omdat ook die van invloed zijn op de productiviteit en hoe hier op een vernieuwende en slimmere manier mee om te gaan.’ In feite zorgen moderne communicatiemiddelen ervoor dat we nu daadwerkelijk op een andere manier naar onze productiviteit kunnen kijken, besluit Meerbeek.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met de Skype for Business Community.
Aardig artikel.
Edoch, ik heb vroeger op school toch echt geleerd dat productie versnelling/vergroting toch echt aan de basisgedachten van industriële revolutie wat kon worden bereik door auto mechanische implementatie. Wellicht heeft men het toe verkeerd gehad? Die efficiëntie was in den beginnen niet eens in beeld. Wel het idee dat je honderd handarbeiders thuis kon laten door een machine in te zetten.
Ook op andere terreinen had dit effect, denk maar aan de versnelling van transport en de schaalvergroting die dat plots met zich mee bracht, in relatief korte tijd. Maar dat even in de marge van de kantlijn.
Vroeger vs nu
Vroeger hadden werknemers ‘geen moer’ te vertellen en was er een strikte klassenscheiding. Dit laatste bestaat nog steeds maar is doorgaans veel subtieler van aard. Wat nog steeds het geval is is het gegeven dat een werknemer doorgaans geen moer heeft te vertellen. Mocht die werknemer dan toch nog zo ontevreden zijn, tja, dan word je lekker zzp-er, kun je doen en laten wat je wil.
Synoniemen
Het synoniem met die industriële revolutie en de perikelen dezer jaren zijn feitelijk dezelfde. Automatiseren wordt tot een soort evangelie verheven en dat heeft dezelfde perikelen als die vroegere revolutie. Automatiseer je rot en gooi de mensen eruit. Daar is automatiseren, net als mechaniseren nu precies voor bedoeld.
Hoe groter het schip ….
Hoe groter het schip, hoe langzamer koers veranderen. Ook als heel veel ‘professionals van de toekomst’ steen en been klagen en roepen dat zij van alles te kort komen. De kapiteins aan boord van die grote schepen? Die reageren heel begrijpelijk en ludiek. Gooi je (te) dure kenniskern eruit en vervang ze het liefst met de moderne slavin/slaaf genaamd stagiair. Die is namelijk beretrots te mogen werken voor de grote KPN’s, Unilevers of die grote vijf accountants die we rijk zijn en miljoenenboetes kregen voor…. oh ja, pure naam en reputatieschade zich niet aan de zorgplicht te hebben gehouden en jaarrekeningen met erg veel consistenties ongecontroleerd afgestempeld.
Eerlijk is eerlijk
Dat je heden ten dag als beetje bedrijf in je governance opneemt dat je plots het licht hebt gezien en duurzaam, essentieel en exponentieel maatschappelijk gaat ondernemen door nergens meer voor te willen betalen en denken te kunnen ‘eisen’ dat de zzp-er of stagiair voor bijna 90% van de zakelijke missie verantwoordelijk kan worden gesteld, straffeloos, die is natuurlijk hardstikke goed bezig.
En die zeer flexibele zzp-er, die new professional of our future? Die gillen graag en om het hardst hoe goed bezig ze wel niet zijn maar vooral, wat corporate NL toch vooral zou moeten wat zaken en governance betreft.
Alle tools, devices en pretenties zijn er. Nu de zin voor gewone zakelijk realiteit nog eens en wie weet.
Enkele voorbeeldjes?
– Toenemende grootschaliger incidenten in en met IT ICT met steeds grotere schade
– Aanzienlijke toename van de IT intrusions bij bedrijven
– Steeds vaker incidenten op het vlak van productkwaliteit met naam en reputatieschade
– Grotere ontwrichting van de maatschappelijke cohesie, lees zakelijke continuiteit en kwaliteit
Immers, betaal je niets mag en kan je daar niets voor terug verwachten (Kennis/Kwaliteit), ook al roep je dat nog zo graag.
– Nog steeds stijgende vervolgschade binnen de NL economie
Ik ben het eens met wat wordt gezegd over wat er aan het gebeuren is. Maar met een zin als ” ‘Alle devices en manieren om in contact te treden met anderen worden via één tool en op één manier bestuurd.” heb ik moeite. Als die er al is dan is het denk ik de eindgebruiker met zijn smartphone, maar dat is niet wat er wordt bedoeld neem ik aan.