Zoals ik in mijn vorige blog voor Computable al benoemde, is de cloud één van de buzzwords die maar niet over wil waaien. Dat is deels te verklaren door de impact, het tempo waarmee organisaties er mee aan de slag (kunnen) gaan en de rekbaarheid van het begrip.
In mijn vorige blog ging ik in op de definitie die we van een cloud enabled infrastructuur kunnen vastleggen en hoe de karakteristieken tezamen een richtpunt vormen voor it om een rol als business enabler te claimen. Met dit richtpunt kan it de stap zetten naar it as a service (ITaaS).
ITaaS is – in tegenstelling tot wat velen denken – geen technologie, maar een businessmodel. Een model waarin de it-organisatie van een onderneming handelt als een eigen onderneming of dienstverlener. It vereenvoudigt en bevordert het afnemen van diensten, door inzicht in de kosten en een betere samenwerking met de business te creëren. ITaaS is een voorwaarde voor it om mee te kunnen denken met de business en concurrentievoordeel te realiseren. Cloudtechnologie speelt hierin een sleutelrol, maar het is en blijft slechts een instrument om ITaaS te verwezenlijken. Er komt echter meer bij kijken.
Een voorbeeld: veel it-afdelingen hebben al in meer of mindere mate een consolidatieslag gemaakt, door VMware of Hyper-V-oplossingen te implementeren. Hierdoor kunnen fysieke resources beter geschaald en kostenefficiënter ingezet worden. Het achterliggende beheer is echter vaak nog ingedeeld in silo’s, vanuit de klassieke opvatting. De cloudtechnologie wordt daardoor nog niet optimaal benut. Ze wordt pas echt waardevol wanneer ze wordt ingezet om verschillende it-diensten in elkaar te schuiven en zo een geheel aan resources te maken: een pool. In het ideale plaatje is het zo dat iedere willekeurige workload, die bijdraagt aan de businessdoeleinden, op de juiste en meest kostenefficiënte plaats in de it-infrastructuur landt, ongeacht of dat lokaal of extern is. Als dit in de praktijk haalbaar wordt, levert de cloud echt toegevoegde waarde. Er ontstaat dan een flexibele it-omgeving en juist in die flexibiliteit schuilt de kracht van cloudtechnologie.
Cloud is geen doel
Vaak wordt ‘de cloud’ echter als stip op de horizon gezet, een doel op zich. Een misvatting, want het doel zou ITaaS moeten zijn: de it-afdeling die als business enabler optreedt en met nieuwe ideeën komt om de business verder te laten groeien. De uitdagingen die bij die rol als business enabler horen, worden vaak beter beantwoord met behulp van cloudtechnologie, daar komt de misvatting vandaan. Om business enabler te zijn, moet de it-afdeling snel reageren op uitdagingen binnen de organisatie, overal en op elk moment toegang tot data en diensten bieden, 100 procent beschikbaarheid van it-resources garanderen, beheer vereenvoudigen en inzicht krijgen in het daadwerkelijk gebruik van it. Al deze zaken zijn te realiseren met cloudtechnologie. De cloud is dus het middel om doelen te behalen, niet een doel op zich. Dat nuanceverschil wordt nog al eens over het hoofd gezien.
Het spreekt ook voor zich dat een cloud enabled infrastructuur niet in twee weken wordt uitgerold en dat het optimaal benutten van het potentieel dus langer duurt dan het slechts in gebruik nemen van bepaalde technologie. Verwachtingsmanagement is van groot belang, want meer voor minder klinkt ook de business als muziek in de oren. En dat is waar het met ITaaS om draait: de interne klant. Die profiteert met ITaaS, mits op de juiste manier en volgens plan uitgerold, van een lagere tco en hogere roi. In het ene geval betekent dat een volledige migratie naar de cloud, in een ander geval blijkt dat helemaal niet de beste oplossing te zijn. Het is aan it om hierin te adviseren en te kiezen voor een formule die bij de organisatiedoelen past.
Doel en middel door elkaar halen noemt de schrijver een nuanceverschil.
Cloud, het buzzwoord dat maar niet over wil waaien. Volgens de schrijver. Artikel eindigt in ieder geval met concurrentievoordelen, kostenefficientie en dat je maar moet doen wat de auteur voorstelt vanwege lagere tco en hogere roi.
Slaapgaap enabling. Geen idee hoe de verwachting gemanaged was maar dat komt dan goed uit.
Welterusten.
Voorgaande opinie refereerde ik aan de windhandel van Henri, het verwachtingsmanagement van de digitale transformatie van een zwakke analogie vergeet de karakteristiek van de business. En kostenefficiënte plaatsing gaat niet om de landingsrechten maar de parkeerbelasting omdat hier geen sprake is van een momentopname. Kortom, hoe overdraagbaar is een business workload daadwerkelijk als de infrastructuur hierin maar 1/8 van het probleem is?