Alain Luxembourg begint zijn carrière als manager in de hotellerie en bouwt zijn cv daar in sneltreinvaart op. Op een gegeven moment drijft zijn salesmentaliteit hem richting de it-markt, omdat hij zag dat ‘het daar gebeurt’. Hij begint bij Aerohive en ruilt dat uiteindelijk in voor Barracuda, waar hij nog genoeg uitdagingen heeft om door te groeien.
Alain Luxembourg begint in 2005 aan de opleiding International Business Studies. Binnen die studie loopt hij stages in het buitenland, onder andere in Tenerife. Hij besluit dat hij na zijn afstuderen door wil stromen naar de Hoge Hotelschool en zijn laatste stage loopt hij dan ook in de hotellerie in Londen, bij Red Carnation Hotels. Daar leert hij zijn huidige vrouw kennen en zijn stageplek vraagt hem om na zijn studie te blijven en een managementprogramma te doorlopen. Genoeg redenen dus om te blijven. Het managementprogramma zou drie jaar duren, maar na zes maanden wordt hem al een baan als manager aangeboden, dus rondt hij het programma niet af. ‘Ze wilden mij als manager door mijn drive en passie voor het werk’, blikt Luxembourg terug. ‘Die passie heb ik, denk ik, omdat ik het bedrijf waarvoor ik werk altijd als ‘mijn eigen bedrijf’ zie. Ik werk dus echt voor mezelf.’
Luxembourg blijft uiteindelijk bijna twee jaar bij het hotel, waarbij zijn werkdagen bestaan uit het managen van het personeel en de horeca. Maar dan benadert een oude vriend hem, die hem vertelde dat hij het Waldorf Astoria Hotel in de Engelse hoofdstad ging openen. Hij wordt door hem aangenomen als assistent restaurant manager. ‘Die rol was een stuk groter dan mijn oude functie en ik hield me veel meer bezig met details.’ Waar Luxembourg bij zijn oude baan zorgde voor het plannen van roosters en ervoor zorgde dat de juiste wijnen aanwezig waren, is hij bij dit vijfsterrenhotel onder andere verantwoordelijk voor het aannemen van personeel er de aanschaf van het servies.
Stap naar IT-markt
Hij is tevreden in zijn baan, maar na negen maanden is hij toch al weer bezig met de volgende stap. Na verschillende functies te hebben vervuld bij verschillende horeca-faciliteiten, wordt hij in 2013 door leverancier van netwerk-oplossingen Aerohive gevraagd om als telemarketeer aan de slag te gaan. ‘Dit was weer iets nieuws voor mij en it, met name Wi-Fi, waren sterk in opkomst. Dat vond ik heel gaaf en ik dacht: daar moet ik in meegaan.’ Aerohive zat nog in de start-up-fase toen Luxembourg daar begon en hij moest zijn kennis vanaf niets opbouwen. Toch vindt hij de stap van horeca en hospitality naar it niet zo vreemd. ‘Klantvriendelijkheid speelt een belangrijke rol in allebei de branches.’
Als telemarketeer leert hij veel over het product en de salespersoon in hem groeit. Na bijna anderhalf jaar krijgt hij een promotie tot inside sales representative. In deze nieuwe functie geeft hij demo’s voor klanten en partners en is hij werknemer van het jaar geworden voor EMEA. Branchegenoot Barracuda Networks hoort de positieve verhalen over Luxembourg en ze nemen contact met hem op. Hij krijgt in september 2015 een baan als channelmanager aangeboden. Hij is blij met deze kans. ‘Bij Aerohive was nog geen baan binnen het channel beschikbaar, maar dat was welwat ik wilde en dit was mijn kans. Wat mij zo aanspreekt in een functie binnen het kanaal is dat je veel te maken krijgt met managen van mensen en daar houd ik van. En, ook niet geheel onbelangrijk, door deze baan bij Barracuda kon ik weer terug naar Nederland.’
Sales kan niet zonder it-kennis
Ter voorbereiding op zijn nieuwe baan, krijgt hij verschillende trainingen. ‘Ik ben eerst naar het hoofdkantoor in Oostenrijk gegaan om te leren over de producten en het bedrijf zelf. Daarnaast is er een interne universiteit waarbinnen verschillende certificaten kunnen worden behaald. Verder bestaat het voor een groot deel uit zelfstudie: Je moet weten wat er om je heen gebeurt en wat de relevante onderwerpen zijn. Daarvoor ga ik soms mee naar technische afspraken. Dat is niet verplicht, maar ik doe het graag.’
Luxembourg geeft dan ook aan respect te hebben voor de diep-technische it’ers. ‘Zij weten zo veel en dan wil ik niet bij een afspraak aankomen als ‘gewoon’ een salesjongen, die er eigenlijk niks van af weet. Ook in mijn functie kan je niet zonder it-kennis. Op de één of andere manier val je dan toch door de mand. Als je bij een klant of partner zit die dagelijks met it te maken heeft, dan kan je daar niet zonder it-kennis aan komen zetten. Dan weet je namelijk niet wat de businessbehoeften zijn en kan je daar ook niet op inspelen. De klant heeft er ook niks aan als je daar alleen zit te luisteren en geen oplossingen aan kan bieden.’
Het is volgens Luxembourg dus van groot belang om basiskennis over it te hebben, maar diep-technische it-kennis is bij sales volgens hem ook niet nodig. ‘In een restaurant wist ik bijvoorbeeld ook niet alles van eten af. Dat weet de chef, die is het mastermind. Als manager of ober moet je het product uitleggen en presenteren. Dat is jouw kunst. Dat geldt hetzelfde binnen de it.
Groeikansen in overvloed
Zoals aan zijn cv te zien is, blijft Luxembourg niet heel lang bij dezelfde werkgever. Barracuda heeft dat ook opgemerkt en hun eerste vraag aan hem is dan ook ‘hoe lang denk je te blijven?’. ‘We hebben toen een gentlemens-agreement gesloten dat ik toch zeker 2,5 tot 3 jaar zou blijven’, zegt hij. ‘Gelukkig is er nog genoeg te doen binnen Barracuda en zijn er nog genoeg markten te veroveren. Er zijn nog genoeg uitdagingen dus en ik ben hier voorlopig nog niet klaar.’
Daarnaast zijn er ook voor hem persoonlijk nog genoeg groeikansen. ‘Als Barracuda ziet dat ik geschikt ben voor een andere functie, dan sta ik daar zeker voor open’, zegt Luxembourg daarover. ‘Ik zit nu zes maanden in deze functie en ik heb zeker nog anderhalf jaar nodig om in deze functie verder te groeien. De ambitie is er, maar je moet ook niet te snel willen.