Het online platform Social Seeder biedt organisaties een nieuwe vorm van online marketing. Dit in de vorm van ambassadorships. Bedrijven zoeken ambassadeurs die verhalen delen via sociale media. In een jaar tijd is de Belgische start-up sterk gegroeid en helpen veertien medewerkers bedrijven in België, en nu ook Nederland en Australië, bij de zoektocht naar online ambassadeurs.
Social Seeder werd in 2013 opgericht. Initieel waren er drie partners, iemand die de technologie bouwde (Matthias Stevens) en twee uit de consulting-branche (Jo Caudron en Dado Van Peteghem). De drie partners hebben in samenwerking met het Gentse webbureau Esign uren gebrainstormd over de mogelijkheden van online ambassadorship. Dit uitte zich in het platform Social Seeder. Organisaties kunnen hier interne en externe ambassadeurs rekruteren en aanspreken om verhalen te delen met hun privénetwerk via diverse sociale media kanalen.
Het platform maakt alle inzichten en leercurves inzichtelijk via een dashboard. Dit geeft klanten inzicht in hun campagnes. Wie deelt welk bericht? En op welk sociale media gebeurt dit? Daarnaast toont Social Seeder ook informatie op basis van kennis uit ruim vierduizend campagnes. Dit vertelt de klanten wat de ideale situatie is voor een ambassadeurs-campagne.
De start-up werkt aan een uitrol van nieuwe features om een grotere vorm van interactie te bewerkstelligen. Nu kunnen bedrijven een verhaal plaatsen voor ambassadeurs om te delen. De ondernemers willen ook dat ambassadeurs zelf verhalen kunnen insturen naar de organisatie. Daarnaast willen ze het werven van ambassadeurs vereenvoudigen en het verkoopproces optimaliseren.
In het diepe
‘Toen ik in februari 2014 mijn baan bij een Belgische reisonderneming op zegde om bij Social Seeder te gaan werken, was het nog een onzeker kader. In een jaar tijd is er veel veranderd. Zo hadden we eerst drie partners. Ondertussen heeft er een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Alleen Dado Van Peteghem (aandeelhouder & partner bij Duval Unio Consulting) is in het managementteam gebleven. Nu zijn ook Joeri Keuppens (ceo) en Gaëtan Van Maldeghem (aandeelhouder & partner in diverse bedrijven) onderdeel van het managementteam’, vertelt ceo Patrick De Pauw.
Ook het medewerkersbestand is flink uitgebreid. De start-up beschikt nu in totaal over veertien medewerkers. De Pauw verwacht dat dit in de komende periode nog wel wordt uitgebreid. ‘We hebben nu drie developers in dienst. Waarschijnlijk worden dit er zo’n vier of vijf.’ Ook beschikt het bedrijf over meerdere medewerkers met kennis van verkoop, marketing, sociale media en development.
De uitbreiding van het team was nodig voor het groeiende klantenbestand. Dit gebeurde vrijwel allemaal via inbound marketing. De Pauw: ‘Wij merken vooral vraag van organisaties die iets willen doen aan online marketing via ambassadorship. Wat wij doen is vrij nieuw: het is een andere manier van marketing, waarbij fans en medewerkers worden aangespoord om een verhaal van een bedrijf te promoten. Momenteel is er in Europa nog weinig concurrentie op dit gebied, waardoor bedrijven bij ons aankomen. Dit heeft voor een spontane groei gezorgd.’
Nederland
Deze groei van klanten bleef niet beperkt tot de Belgische markt. De ceo beschikt over meerdere Nederlandse klanten, waaronder Nuon, ING, Oracle Nederland en Clini Clowns. Hij ziet dan ook veel kansen weggelegd voor de bovenburen. ‘Nederland heeft meestal een voorsprong op gebied van marketing en sociale media. Dat is algemeen bekend. Zij zijn al bezig met ambassadorship, terwijl Belgische bedrijven hier afwachtend mee zijn. Bovendien is de Nederlandse markt groter dan die van Vlaanderen.’ Om uit te breiden in Nederland heeft de start-up twee maanden geleden twee Nederlandse verkoopmedewerkers aangesteld. Zij werken met mobiele kantoren en komen een keer in de twee weken naar het kantoor in België.
Social Seeder heeft op zo’n zelfde manier al een uitbreiding naar Australië gemaakt. Hier werkt één verkoopmedewerker. De start-up kreeg onlangs uit eigen zak van de vier partners een kapitaalinjectie van vijfhonderdduizend euro. Het geldl wordt ingezet om een verdere internationalisering te bereiken. ‘We denken hierbij aan de gehele Benelux, Frankrijk en Duitsland. Dit omdat ons product hier al positief wordt ontvangen.’ De ceo voegt hier wel aan toe dat ze de groei ‘echt op z’n Belgisch doen’: alles stap voor stap. ‘We gaan geen grote sprongen maken die tot een faillissement kunnen leiden.’ De volgorde van de internationalisering maakt De Pauw niet uit: ‘We zien wel wat de toekomst ons brengt. Het belangrijkste is dat we een gezonde groei realiseren.’
Testen
Ook op technologisch vlak heeft de start-up veel ontwikkeld. Zo begon het met een proof of concept (poc). Deze werd ontwikkeld door een extern bedrijf. Het maakte hierbij gebruik van het framework Codeigniter. Na een positieve marktvalidatie werd het product technisch verbeterd en intern ontwikkeld. Nu is het platform geschreven in het PHP-framework laravel en in een mysql omgeving wordt alle data verzameld en geanalyseerd.
De Pauw ziet wel de noodzaak om technisch sterker te worden. ‘Door de snelle groei van Social Seeder is het niet altijd mogelijk geweest om de meest technologisch correcte oplossing te kiezen. In de toekomst zien we ons evolueren naar een noSQL-databank om de hoeveelheid data performanter op te slaan en te query’en. Een api zal ook aan de beurt komen, zodat de klant deze kan gebruiken. Onze frontend zal ook op basis van deze api werken. Verder zie ik een evolutie naar meer test-driven development om de kwaliteit van de code te garanderen.’