Insided, de Amsterdamse leverancier van het gelijknamige sociaal community platform, heeft in een eerste investeringsronde zes miljoen euro opgehaald voor de financiering van zijn verdere groeiplatform. De Series A-investering wordt geleid door Ventech, Fortino Capital en Henq. Insided is eind 2010 opgericht en heeft ruim zestig medewerkers met kantoren in Amsterdam, Madrid, Berlijn en Londen.
Insided is opgericht door Robin van Lieshout en Wouter Neyndorff. Het bedrijf levert software waarmee bedrijven hun eigen social media platform kunnen opbouwen. Ze kunnen hiermee zelf met klanten interacteren in plaats van afhankelijk te zijn van externe sociale media platformen als Facebook en Twitter. Het Insided-platform draait in de Amazon-cloud en kan worden gekoppeld aan relatiebeheersystemen (crm-software) en business intelligence oplossingen. Tot de klantenkring rekent Insided bedrijven als T-Mobile, Sonos, TomTom, Philips, Rabobank, Nuon, Ziggo en Albert Heijn.
Insided was de afgelopen maanden al gestart in Frankrijk, Spanje, Ierland, Finland en Duitsland. Met het aangetrokken kapitaal van zes miljoen euro wil het bedrijf verder expanderen in Europa. Het komende jaar wil Insided zo’n vijftig tot honderd man extra personeel zien te werven. Verder wil het bedrijf het geld gebruiken voor productinnovaties.
Het Franse Ventech is een van drie investeringspartijen die bij deze eerste investeringsronde zijn betrokken. Voor Ventech is de participatie in Insided de eerste investering in Nederland. Datzelfde geldt voor Fortino Capital uit België, geleid door Duco Sickinghe (onder andere voorzitter van de raad van commissarissen bij KPN). De derde investeringspartij, Henq, is een Nederlandse investeerder die vaker ict-bedrijven uit Nederland ondersteunt.