De laatste editie van de Infosceurity, Storage Expo en het Tooling Event had het thema ‘computing everywhere’. In mijn laatste bijdrage voor Computable, waarin ik dit thema besprak, betoogde ik dat het vooral om een ontwikkeling bij de eindgebruikers gaat, al dan niet gefaciliteerd door technologische ontwikkelingen. De vaak gehoorde en terechte kritiek op deze term of trend luidt dan ook: het is nog niet erg praktisch. Toekomstmuziek dus.
Wat ik echter wel een interessante vraag vind, is: welke invloed gaat computing everywhere op klassieke it-processen hebben? Er gaan stemmen op om de ontwikkelingen in mobility en nieuwe mogelijkheden op dat gebied niet te omschrijven met computing everywhere, maar ‘computing anytime’. Terecht, want het gaat de eindgebruikers niet zozeer om de plaats waar zij hun werk doen, maar meer om flexibiliteit in het tijdstip waarop zij hun werk doen. Maar dat geheel terzijde.
Mobility en it service management (itsm)
Het gebruik van tablets en smartphones blijft onverminderd toenemen onder zakelijke gebruikers. Bovendien worden beide steeds vaker gecombineerd ingezet. Deze trend zorgt ervoor dat het aantal eigen devices dat (deels) wordt beheerd door werkgevers (byod) sterk groeit. Het spreekt voor zich dat met het sterk toegenomen gebruik van mobiele devices, eindgebruikers ook steeds vaker op afwijkende plaatsen en vooral afwijkende tijden hun werk gaan doen, op welke manier dan ook. Dit vergt veel van een it-organisatie. Het gros van het kantoorpersoneel heeft regelmatig een servicevraag. Om collega’s ook thuis en ook ’s avonds van dienst te kunnen zijn, moet it service management (itsm) hierop voorbereid en ingericht worden. Die stap is door veel it-afdelingen, hoe graag ze ook anders beweren, nog onvoldoende gemaakt.
Hetzelfde geldt voor het aanvragen van nieuwe producten en diensten. Veel eindgebruikers hebben toegang tot een producten- en dienstencatalogus en willen daar op elk moment gebruik van kunnen maken. Welke invloed heeft het op de workload voor it als de klassieke kantoortijden vervagen? Het is verstandig om daarbij stil te staan voordat de gevolgen zich laten voelen. Het onderscheid dat er nu vaak nog is tussen mobility management en klassiek it-beheer breekt zich op als de werkomgeving zich nog verder vernieuwt en er meer variatie in devices ontstaat. It-dienstverlening moet geïntegreerd worden met mobility management om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden.
Het is nu zaak om de klassieke it-processen te moderniseren en te werken met beheeroplossingen die de barrière tussen it-beheer en beheer van mobiele devices slechten en het in één omgeving onderbrengen. Dit is het moment om na te denken over geïntegreerd itsm voor de complete tijd- en plaats onafhankelijk werkplek. Want ondanks dat ‘computing everywhere’ door velen nog wordt aangemerkt als toekomstmuziek, is het nu al harde realiteit.
Organisaties die nu niet handelen zullen op den duur worden ingehaald door de werkelijkheid en lopen zo achterstand op. Kortom; het is goud waard als jouw dienstverlening en infrastructuur nu al zijn aangepast op computing everywhere.
Tickets Belgische ICT-vakbeurzen
De drie vakbeurzen Infosecurity, Storage Expo en The Tooling Event vinden woensdag 23 en donderdag 24 maart plaats in België. Ook daar is het hoofdthema Computing Everywhere. Fris je geheugen op en leer nog meer over deze trend binnen zeven subthema’s (Cyber Security; Data Growth & Storage Capacity; IT Service Management & Control; Datacenter & Infrastructure Optimisation; Enterprise Mobility; Cloud Computing; Privacy, Governance & Risk Management). Registreer nu gratis voor de beurzen.