Universal communications wordt steeds minder ingezet ter vervanging van de pbx of als alternatief voor andere voice-functionaliteiten en wordt steeds meer aangevlogen vanuit een innovatieoogpunt. Innovatief zijn is in de huidige economie van kenniswerkers absoluut haalbaar, maar dan moeten deze kenniswerkers wel met elkaar in verbinding staan.
Met universal communications-oplossingen hebben bedrijven diverse mogelijkheden om te kunnen communiceren over grenzen heen. Dus niet alleen binnen de organisatie, maar ook met klanten, partners, burgers, patiënten of een andere doelgroep. Lucas Wensing, ceo van StartReady, signaleert vier trends.
Persoonlijk contact op afstand
Het contact tussen bedrijven en consumenten verandert. We zien het in de winkelstraat, die fundamenteel veranderd is door de komst van moderne technologie. Maar die ontwikkeling breidt zich uit. Ook in de zakelijke dienstverlening zien we interacties veranderen. Waar we dachten dat we al veel digitaal deden, kunnen we nu veel verder gaan dankzij communicatietechnologieën als universal communications. Ook voor zaken waar we persoonlijk, menselijk contact voor prefereren of nodig hebben, verplaatsen we ons naar het digitale domein. Een adviesgesprek met de hypotheekadviseur? Thuis achter je computer via Skype. Bij ABN Amro gebeurt het al. Maar ook in de zorg en het onderwijs zijn er mogelijkheden genoeg.
Drones en computerkassa’s
Gevolg van deze nieuwe digitaliseringsfase is dat bepaalde beroepsgroepen bedreigd worden. De pakketbezorging kan binnen afzienbare tijd worden overgenomen door drones. Computerkassa’s waarbij geen caissière vereist is bevinden zich nu naast de gewone kassa’s, maar uiteindelijk hoeft de winkelmedewerker ter plaatse geen begeleiding meer te bieden. Dat kan worden opgepakt en afgehandeld via universal communications-tools. De installatiemonteur kan via een videoverbinding prima laten zien hoe u de toner van uw printer vervangt of hoe de televisie moet worden aangesloten, waarna die televisie zichzelf als autonoom apparaat kan instellen. Communicatie met mensen staat centraal in ons sociale leven, maar wat betreft zakelijke handelingen zien we steeds meer semi-intelligente apparaten onderdeel worden van ons communicatienetwerk.
Regieorganisaties
Ook bedrijven en de bedrijfsvoering veranderen. Bedrijven doen steeds minder in eigen beheer. Dit is wel zo efficiënt: de kwaliteit van zaken die niet tot de core business behoren doet onder voor die van een specialist en bedrijven trekken enkel medewerkers aan die uitsluitend met deze core business bezig zijn. Nu er voor samenwerken op afstand geen belemmeringen meer bestaan, ontstaat er een splitsing tussen organisaties die regie voeren en bedrijven die uitvoeren. Dat zien we bij het uitbesteden van het bedrijfsrestaurant, maar dat kan op veel grotere schaal. Communicatie tussen de regieorganisatie en de uitvoeringsorganisatie kan zich bij een dergelijke werkverdeling niet beperken tot telefoon en mail. Universal communications maakt deze verandering mogelijk.
De mondiale zzp’er
Nog niet zo lang geleden hadden we talloze fabrieken die hetzelfde produceerden. Of dat nu bakstenen of schoenen waren. Die bedrijven hadden een relatief kleine afzetmarkt, waardoor er wereldwijd identieke bedrijven ontstonden om aan de lokale vraag te voldoen. Met de cloud en dankzij universal communications zijn er mondiale producenten. Als je maar goed genoeg bent in wat je doet, kun je zonder problemen orders ontvangen vanuit andere continenten. Zelfs zzp’ers kunnen op wereldwijde schaal opereren. Het flexibel kunnen uitvoeren van werkzaamheden is noodzakelijk voor succesvolle bedrijfsvoering. Het grote voordeel is dat consumenten altijd en op tal van verschillende manieren de beste specialist kunnen benaderen, hoe groot de afstand tussen consument en dienstverlener ook is.
Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 2, februari 2016.