Digital disruption, vertaald als ontwrichtende innovaties door digitale technologie, heeft een grote impact op onze maatschappij. Digital disruption vindt op dit moment plaats in zowel grote als kleine organisaties, en toch besturen we onze organisaties zoals we dit al jaren doen: het steeds weer herhalen van dezelfde werkzaamheden met een focus om maximaal efficiënt te zijn. Maar we zien ook een verschuiving.
In de huidige ‘mobile first, cloud first’-wereld blijkt dit niet langer de beste strategie voor succes of zelfs overleven. Naast efficiëntie zijn creativiteit en wendbaarheid net zo belangrijk.
Door digital disruption is de wereld echt een netwerk geworden. De wereld heeft zich gevormd tot een gigantisch web waar iedereen met iedereen in verbinding staat en waar informatie zich snel verspreidt. En terwijl deze verandering gaande is in de wereld, hebben organisaties zichzelf sinds de industriële revolutie niet meer significant ontwikkeld. Toen hebben we organisaties zodanig ingericht dat ze zo consistent en efficiënt mogelijk zijn. Primair gebouwd om mensen routinematig werk te laten doen, waar niet enorm veel inschattingsvermogen of creativiteit voor nodig is. En technologie heeft ons daarbij geholpen door al het routinematige werk maximaal te automatiseren en daarmee deze ‘oude manier van werken’ te optimaliseren.
Maar ergens is er iets veranderd. In ons privéleven is informatie gemakkelijk verkrijgbaar, maar in ons werk hebben we weer niet altijd toegang tot de juiste mensen, informatie of systemen. En zelfs als medewerkers dit wel zouden hebben, dan zouden ze niet altijd weten wat ermee te doen. De meeste van hun banen zijn namelijk ontwikkeld voor routinematig werk. En als zij als medewerker geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen waarvoor ze niet de juiste handvatten hebben of weten wat ermee te doen, dan raken ze gedesillusioneerd of haken uiteindelijk zelfs af.
De wijze waarop organisaties op hun beurt hier weer op reageren is door de druk op te voeren en medewerkers harder te laten werken, maar dit heeft zijn grenzen wel zo’n beetje bereikt. We werken harder en harder, voor steeds minder resultaat. Wat dit in werkelijkheid aantoont, is dat organisaties het steeds slechter doen, terwijl ondertussen de snelheid van verandering toeneemt. Als je als organisatie ‘de disruptor’ wil zijn en niet ‘disrupted’ wilt worden, moet je niet harder, maar juist slimmer gaan werken. Slimmer door snel te kunnen leren van de nieuwe stroom aan kennis en informatie. Door experimenteren en innoveren aan te moedigen en er in korte, snelle cycli van te leren en door te ontwikkelen. En door je als organisatie in te richten als een netwerk van medewerkers, klanten en partners die een gezamenlijk doel dienen. En dit is waar ‘universal communications’ perfect in kan ondersteunen.
Het gaat hierbij niet om technologie alleen. Het gaat misschien nog wel meer om de juiste werkafspraken, procesoptimalisatie en training. En de echte uitdaging zit in het feit dat organisaties hun medewerkers moeten gaan vertellen dat ze hun, tot nu toe succesvolle gedrag, ook echt zullen moeten veranderen en niet harder, maar slimmer zullen moeten gaan werken.
Mark Meerbeek, product marketing manager Skype for Business bij Microsoft
Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 2, februari 2016.
morgen lekker uitslapen.
En daarna lekker wendbaar en creatief de baas gaan vertellen dat ik niet harder maar slimmer ga werken. Om te beginnen eerst mobiel en cloud he en waar blijft die universal communications nou ? Dat ze maar ff opschieten met die handvatten, anders raak ik gedesillusioneerd of haak ik uiteindelijk zelfs af. Hup, opschieten met die werkafspraken, procesoptimalisatie en training voordat we allemaal verdwijnen in een of andere disruptive draaikolk. Wat staan ze daar nou nog te staan, niet-innovatief, dom te kijken ? Waarschijnlijk last van trage cycli.
Na dit slaapverwekkend verhaal ga ik heel slim slapen, dat is toch slim, niet waar?
Bedankt Mark Meerbeek. Ik zou haast evangelist van dit verhaal worden. Dit klopt zo precies helemaal. Organisaties en werknemers kunnen hiervan leren om toch tot sucsessvolle resultaten te komen
evangelisten die ons vertellen dat we iets slimmer moeten doen, zoals Wim..
Ik had altijd het idee dat evangelisten juist iets geloven, het verstand komt daarbij op tweede plek. Anderen moeten dat ook geloven en zich minder richten op feiten en ratio. Dat heet dan evangelisatie.