Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) heeft de hernieuwde versie van de app 'Moet ik naar de dokter?' getoetst en goedgekeurd. Daarmee wordt deze adviestoepassing gedragen door de beroepsgroep. De app helpt de gebruiker te beoordelen óf en zo ja wanneer de huisarts geraadpleegd moet worden. Doel ervan is het aantal mensen dat een huisartsenpost onnodig belt, te laten dalen.
De ontwikkelaar en technisch beheerder van de app is Netbasics uit Barneveld. De zorgspecialisten die bij de app betrokken zijn, kunnen zelf functionele aanpassingen aanbrengen. De app is onder andere te downloaden via de gelijknamige website Moetiknaardedokter.nl. Daar is ook extra informatie en promotiemateriaal voor huisartsen te vinden. Een landelijke campagne moet het gebruik ervan ook bevorderen.
De app heeft de Europese regelgeving-markering CE en won eerder de Health App Award (een initiatief van een aantal zorgorganisaties). In de vernieuwde app zijn de aanbevelingen opgenomen vanuit een onafhankelijk validatieonderzoek dat in opdracht van het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft plaatsgevonden. De app bepaalt de urgentie van een hulpvraag (ook wel triage genoemd). Mocht zelfzorg voor de hand liggen, dan linkt de app naar website Thuisarts.nl, een website van de NHG voor zelfzorgadvies.
Bekostiging
Gert-Jo van Doornik, directeur Huisartsenpost Apeldoorn en initiatiefnemer van de app Mindd, noemt de nieuwe versie wederom een stap in de goede richting, al ligt de roadmap voor doorontwikkeling al klaar. ‘Maar ja, het bedenken van innovaties in de zorg is niet zo moeilijk. Het implementeren en bekostigen daarentegen is een heel ander verhaal’, stelt Van Doornik. Naast de doorontwikkeling wordt er ook gesproken om op termijn de app te integreren met het Thuisarts.nl-platform van NHG.
Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kreeg de app symbolisch aangeboden met een animatie waarin te zien is hoe de toepassing werkt en liet de app op haar smartphone installeren. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) en InEen (vereniging voor eerstelijnszorgorganisaties) zijn als leden van de raad van toezicht van Stichting Mindd actief bij de ontwikkeling van de app. De toepassing is mede mogelijk gemaakt met subsidie van Menzis, Zilveren Kruis en VGZ.
‘Moet ik naar de dokter?’
In de app klikt de gebruiker aan waar hij/zij last van heeft en beantwoordt de vragen in de app die gebaseerd zijn op de Nederlandse Triage Standaard (NTS). De app bepaalt aan de hand van de antwoorden van de gebruiker de urgentie van de hulpvraag en geeft advies. De toepassing adviseert of de gebruiker wel of niet contact op moet nemen met de huisarts of huisartsenpost en wanneer: bel direct of maak een afspraak. Bij een advies om direct contact op te nemen biedt de app het adres, telefoonnummer en de route naar de dichtstbijzijnde huisarts of huisartsenpost. Door de samenwerking met Thuisarts.nl geeft de app ook advies wat de gebruiker zelf kan doen om de klachten te verlichten.
Gert-Jo van Doornik, directeur Huisartsenpost Apeldoorn en initiatiefnemer van de app Mindd, noemt de nieuwe versie wederom een stap in de goede richting.
Wat is die richting dan?
En welke bescherming is er gerealiseerd dat de app ook Integrer is (zie VIR 2007 voor de uitleg) en blijft?
Graag wat meer informatie hierover.
Waarom, ter bescherming, niet downloaden vanaf een portal achter het DigiD? Niet ideaal, maar toch beter dan vanaf de genoemde locaties. Incidenten gerelateerd aan de Integriteit van de gegevns kunnen verstrekkende gevolgen hebben.
Als het doel is: onnodige telefoontjes naar de huisarts te voorkomen, dan denk ik dat alleen de desbetreffende huisarts deze beoordeling mag maken! Misschien denkt de desbetreffende arts hier wat anders over, omdat hij/zij de desbetreffende patiënt persoonlijk kent.
Zijn er nog meer/andere meningen?