Tijdens de jaarlijkse actie ‘April Awareness’ valt adviesbureau LBVD dit jaar organisaties en instellingen aan met phishing e-mails. Organisaties die deelnemen aan April Awareness verhogen het bewustzijn binnen hun organisatie, maken hiermee hun medewerkers weerbaar tegen phishing en doen mee met de benchmark. Deelname aan April Awareness is kosteloos.
De digitale wereld brengt functionaliteit en gemak, maar ook risico’s met zich mee. LBVD wil organisaties bewuster maken van deze risico’s en op die manier samen zorgen voor een veilige de digitale wereld.
Tijdens de April Awareness-versie van dit jaar vallen de hackers van LBVD de deelnemende organisaties aan met phishing e-mails. Organisaties leveren details aan en LBVD zet een phishingaanval op. Als de medewerker klikt op de phishinglink probeert LBVD inloggegevens afhandig te maken. Ten slotte maakt het bedrijf de medewerker ervan bewust dat hij gephisht is, krijgt hij tips om meer weerbaar te worden tegen phishing en wordt hij gevraagd antwoord te geven op een aantal vragen die we gebruiken in de rapportage naar de organisatie. De resultaten van de vragenlijst geven meer inzicht in de redenen achter het klikken van de medewerkers.
Bewustwording
Elke organisatie ontvangt een beknopte rapportage. Door deelname doen de organisaties echter ook mee met de benchmark en kunnen ze naast het meten van het bewustzijnsniveau van hun eigen medewerkers ook zien hoe ze ten opzichte van andere organisaties scoren. Elk jaar in april treedt LBVD naar buiten met de geanonimiseerde onderzoeksresultaten. Het adviesbureauheeft met April Awareness uitsluitend goede bedoelingen: door de wereld te laten zien wat hun gedrag op dit moment is, kan die er een mening over vormen. Dat is de bewustwording die men met April Awareness wil bereiken.
April Awareness is een jaarlijkse actie bedoeld voor organisaties die hun medewerkers bewuster wil maken van de gevaren in de digitale wereld. In voorgaande jaren onderzocht LBVD hoe veilig de beveiligde verbindingen zijn van Nederlandse websites, is er met social engineers toegang gezocht tot het interne netwerk en probeerde LBVD al eerder organisaties te phishen met eenvoudigere phishingtools. Het is interessant om te onderzoeken of medewerkers bewuster zijn dan destijds en welke invloed de technologische ontwikkelingen hebben op de resultaten.
Aanmelden
Organisaties die zich in dit profiel herkennen kunnen zich aanmelden via www.aprilawareness.nl of contact opnemen via: aprilawareness@lbvd.nl.