Voor ik met deze column begin wil ik zeggen dat ik diep respect heb voor leraren. Ze doen goed en vooral zeer moeilijk werk. Met name de leraren op de middelbare school want ga maar eens lesgeven aan personen die precies in die periode van hun leven zitten dat het ontvangen van wijze lessen wel het laatste is wat ze van het leven verwachten.
Respect dus, al is dat respect de afgelopen weken ietsje pietsje afgenomen. We zijn voor onze oudste dochter op zoek naar een school voor het voortgezet onderwijs. We bezoeken dus nogal wat open dagen. Ik vind het dan interessant om te kijken welke ict-middelen de scholen inmiddels gebruiken.
Zonder uitzondering gebruiken alle bezochte scholen een iPad of een variant ervan en zonder uitzondering heb ik alle leraren horen zeggen: ´Ja handig hoor, zo’n iPad, maar zo’n boek is toch beter.´ Waarom gebruik je dan een iPad? Om de lessen nog moeilijker te maken? Als een timmerman denkt, deze schroef kan ik beter met de hand erin indraaien, gaat hij echt niet zijn Black en Decker pakken omdat ze daar tegenwoordig nu eenmaal gebruik van maken. En waarom is een boek beter? Of ben je bang dat ze er achter komen dat je ook een voldoende op geschiedenis kunt halen door het kijken naar een paar Youtube filmpjes?
Als je geen verbinding hebt kun je niks, was één van de argumenten. Welkom in de cloud, zei ik. Ik liet vroeger altijd mijn boek in de trein liggen.
Maar het hoogte punt was toen op één van de scholen een leraar vol trots zei: ‘We krijgen binnenkort les hoe we met de iPads moeten werken. Serieus? En jij geeft les op een middelbare school? Je geeft niet alleen geschiedenis, je bent het ook. Ik vraag me af toen men voor het eerst met multomappen in de klas ging werken of de leraren toen ook werden opgeleid om gebruik te maken van multomappen. Met in les twee, ‘leren perforeren’ en in les drie ‘Het inbrengen van de tussenbladen.’
Eigenlijk is mijn respect voor leraren alleen maar toegenomen. Want ga maar eens lesgeven aan personen die meer van het lesmateriaal afweten dan jij. Arme leraar. Hij vond geschiedenis zelf zo’n leuk vak.
@PaVaKe
Kijk je naar de verkoopscijfers dan verwacht ik eerder Android.
Wellicht is in NL TomTom synoniem met een navigationssysteem maar zeker niet bij de + 100.000.000 duitstalige mensen die pal naast nederland wonen, die praten over een “Navi”.
@Jan van Leeuwen, Wie Roept Mij
Pa Va Ke heeft door hoe het zit. Ik zei ook: “… de iPad (van Apple, of Sony of Lenovo of …) …”
De iPad (of Android tablet of Windows tablet of ereader van welk merk dan ook of …) als informatiedrager lost slechts één probleem op, en dat is het probleem van de overvolle boekentassen. Het kan ook problemen creëren, want een boek dat kapot is, is vaak nog best goed leesbaar. Een kapotte iPad doet vaak helemaal niks meer.
Een iPad in het onderwijs is niet heilig. Zo zijn de iPad scholen van Maurice de Hond helemaal niks als je een onderwijzer voor de klas zet die niet weet hoe hij (m/v) les moet geven. Een iPad (of boek of instructiefilm of …) is een middel, geen doel.
@Jan van Leeuwen om 12:24
De telefoonmarkt is grotendeels Android. Maar Android is divers, dus ook hier is iPhone soms synoniem met smart phone. De tablet markt is veel meer versplinterd, en het aandeel iPad is hier veel groter. Hier is Apple’s merknaam iPad synoniem voor de hele categorie tablets.
Duitsers zeggen “handy” tegen hun mobiele telefoon, dus “navi” klinkt zo ongeveer hetzelfde.
Frank
Jij hebt het duidelijk NIET begrepen want ik stelde middels een metafoor namelijk het geloof dat wat al geschreven is niet de altijd de waarheid hoeft te zijn ter discussie. Zo ligt bijvoorbeeld de evolutietheorie soms nogal gevoelig, net als de geschiedenis maar daar weet Jan dus alles van.
@Wie roept mij.
Gooeeed!
@Wie Roept Mij
Jij maakt er een religieuze discussie van. Dat is altijd gevaarlijk, en hier ook niet nodig.
Ik probeer de discussie praktisch te houden. Gebruiken we de iPad (of Android tablet of Kindle ereader of …) als middel om de boekentassen van 10kg of zwaarder te voorkomen, om zo pubers voor hernia’s te behoeden?
Zo lang de lesmethodes op papier of met de pc nog voor verbetering vatbaar zijn, heeft een iPad anders dan container voor een stapel boeken geen meerwaarde.
Ik geloof dus niet in iPad scholen die een iPad gebruiken omdat dat beter is. Ik geloof wel in scholen die voor elk vak de juiste lesmaterialen gebruikt, en dat kan soms een iPad zijn. Ook geloof ik in scholen die hun leerlingen de keuze geven tussen fysieke boeken en ePub’s.
Frank
Soortelijke massa van kennis zit niet in de loodzware leerdoelen welke volgens de taxonomie van Bloom grotendeels om vaardigheden gaan. En het risicomijdende gedrag als het om religie gaat is dan ook een prachtig voorbeeld van geschiedvervalsing.
Er wordt voorbijgeschoten aan het feit dat het doel van de leerkracht is dat de leerlingen de aangeboden leerstof zich eigen maken. Of dit nu via een tablet gaat of een boek maakt niet zoveel uit, alleen zie ik aan mijn eigen dochters dat ze eerst maar eens moeten leren hoe ze dingen moeten opzoeken in boeken of op internet.
Een goede Leeraar heeft eigenlijk helemaal geen hulpmiddelen nodig om iets goed te kunnen uitleggen.