Voor ik met deze column begin wil ik zeggen dat ik diep respect heb voor leraren. Ze doen goed en vooral zeer moeilijk werk. Met name de leraren op de middelbare school want ga maar eens lesgeven aan personen die precies in die periode van hun leven zitten dat het ontvangen van wijze lessen wel het laatste is wat ze van het leven verwachten.
Respect dus, al is dat respect de afgelopen weken ietsje pietsje afgenomen. We zijn voor onze oudste dochter op zoek naar een school voor het voortgezet onderwijs. We bezoeken dus nogal wat open dagen. Ik vind het dan interessant om te kijken welke ict-middelen de scholen inmiddels gebruiken.
Zonder uitzondering gebruiken alle bezochte scholen een iPad of een variant ervan en zonder uitzondering heb ik alle leraren horen zeggen: ´Ja handig hoor, zo’n iPad, maar zo’n boek is toch beter.´ Waarom gebruik je dan een iPad? Om de lessen nog moeilijker te maken? Als een timmerman denkt, deze schroef kan ik beter met de hand erin indraaien, gaat hij echt niet zijn Black en Decker pakken omdat ze daar tegenwoordig nu eenmaal gebruik van maken. En waarom is een boek beter? Of ben je bang dat ze er achter komen dat je ook een voldoende op geschiedenis kunt halen door het kijken naar een paar Youtube filmpjes?
Als je geen verbinding hebt kun je niks, was één van de argumenten. Welkom in de cloud, zei ik. Ik liet vroeger altijd mijn boek in de trein liggen.
Maar het hoogte punt was toen op één van de scholen een leraar vol trots zei: ‘We krijgen binnenkort les hoe we met de iPads moeten werken. Serieus? En jij geeft les op een middelbare school? Je geeft niet alleen geschiedenis, je bent het ook. Ik vraag me af toen men voor het eerst met multomappen in de klas ging werken of de leraren toen ook werden opgeleid om gebruik te maken van multomappen. Met in les twee, ‘leren perforeren’ en in les drie ‘Het inbrengen van de tussenbladen.’
Eigenlijk is mijn respect voor leraren alleen maar toegenomen. Want ga maar eens lesgeven aan personen die meer van het lesmateriaal afweten dan jij. Arme leraar. Hij vond geschiedenis zelf zo’n leuk vak.
Beste Jacob,
Hierbij wat voer voor een voorstelling. Je respect voor leerkrachten is terecht. Je cynisme voor het gebruik van de iPad schiet wat door. Let wel ik prijs de iPad niet de hemel in maar ik wil wel een pleidooi houden voor het gebruik van de iPad als dit voor de leerkracht en ook voor de leerling een doel dient namelijk om de geschiedenis les efficiënter en effectiever te leren. Als dat de leerkracht een inspirerend verhaal vertelt over de Middeleeuwen en dat verhaal blijft beter hangen dan de game op de iPad over diezelfde Middeleeuwen prima. Het gaat hier om het inzetten van het juiste middel om het juiste moment en daarbij blijft de leerkracht arrangeur van leerprocessen. De iPad is daarbij een keuzemogelijkheid en zeker niet alles zaligmakend. En ja sommigen hebben vroeger hulp nodig gehad bij het efficiënt invoegen van de tabbladen en dat geldt nu ook bij de iPad maar bij het verzorgen van opleidingen zoals bijvoorbeeld de opleiding Tabletcoach gaat het om het laten zien van de meerwaarde van de iPad voor het onderwijs. Als je die niet ziet of niet onderkent dan moet je geen iPads gebruiken.
Hoi Jacob
Wat een herkenning. Zelf vader van twee pubers zie ik dit direct terug. Het lijkt docenten maar niet te lukken om moderne middelen in te zetten in hun les. Ze begrijpen niet (willen het vaak ook niet begrijpen) hoe je een computer (of iPad) kan inzetten. Ergens missen ze de aansluiting bij de dagelijkse praktijk, waar de computer een vast onderdeel is van ons werk. Het lijkt wel of scholen nog in de vorige eeuw leven. Ik denk ook niet dat docenten een ICT opleiding moeten krijgen, maar voorlichting over hoe het echte leven er uit ziet.
Heel herkenbaar!
Heb je wel eens een boekentas van een middelbare scholier opgetild? Die dingen zijn loodzwaar! Als het geen scholieren zouden zijn, maar werknemers, dan zou het tegen de ARBO regels zijn (het gewicht overschrijdt met gemak de 10 kg) dus verboden worden.
Echter, het zijn geen werknemers, maar slechts onze toekomstige werknemers, dus ze mogen zich een hernia tillen.
Vervang de boeken door een iPad (of ereader), betaal de uitgevers 15 tot 20% van de waarde van hun fysieke boeken, en zet de ebooks op de iPad. Uitgevers hoeven geen papier meer te verspreiden, en ze houden netto meer over als je bedenkt dat boeken via het boekenfonds zo’n 4 tot 6 jaar meegaan.
Boeken zijn niet door Chinese kinderhandjes in elkaar gezet?
Maar als leraren toch geen les kunnen geven in de ‘iPad’ waarom uberhaupt nog naar een school?
Gewoon alles thuis via de iPad en als je vragen hebt die stellen aan een onderwijzer via de cloud. Dan kan je ook veel meer onderwijs op maat geven omdat je niet aan standaard pakketten vast zit vanwege het praktische gebruik.
De iPad is natuurlijk geen doel. Boeken op zich zijn ook geen doel. Een boek is een middel om voor de lessen benodigde informatie mee te nemen.
Zo is ook de iPad (van Apple, of Sony of Lenovo of …) een middel om voor de lessen benodigde informatie (lesstof) mee te nemen. Een iPad is in dit geval een alternatief van 0,3 kg voor 10 kg aan boeken. Niet meer en niet minder.
De verwijzing naar die Chinese kinderhandjes was trouwens geheel overbodig. Onze kinderen gaan in door arme kinderen gemaakte kleren naar school, we bellen allemaal met door kinderen gemaakte telefoons, onze (Ikea) meubels worden door kinderen gemaakt, onze computers zitten vol met door kinderen gemaakte onderdelen, ons eten wordt door kinderen geoogst, …
Waarom geen Amazon Kindle of een Android?
Het is maar net in welke kerk je geloofd, vroeger had je de school met de Bijbel en zonder en nu die met iPad en zonder. De ‘verlichting’ van een iPad is namelijk nogal twijfelachtig als je wel kunt lezen maar niet kunt begrijpen……
Toch hoor je het bedrijfsleven nooit klagen dat de studenten geen tablet gebruikt hebben. Wel achterstand in lezen, schrijven en beta vakken, zegmaar het onderwijs ;-). Gaat het toch weer om engagement vs records based sytems. Wat ga je oplossen en hoe ?
@Jan van Leeuwen
Zoals TomTom bij veel mensen synoniem is voor navigatiesysteem, is iPad dat voor een tablet.
Nou je het noemt Pa Va Ke,
Ze mogen tegenwoordig ook wel een TomTom bij de opleiding beschikbaar stellen.
De scholen van tegenwoordig zijn zo groot dat ’n TomTom wel op zijn plaats is. Tevens kan de leraar exact uitleggen hoe de student er mee moet werken (m.u.v. de leraar Aardrijkskunde wellicht).