Cito-scores zijn significant verbeterd door het gebruik van tablets en het onderwijsprogramma Snappet. Dat blijkt uit twee wetenschappelijke onderzoeken in opdracht van Stichting Kennisnet, de publieke organisatie voor onderwijs en ict. Leerlingen van bijna honderd basisscholen participeerden in twee onderzoeken die een half jaar tot een jaar duurden.
In opdracht van Stichting Kennisnet zijn grootschalige onderzoeken uitgevoerd door de Technische Universiteit Twente en de Radboud Universiteit naar het gebruik en het effect van adaptief onderwijsplatform Snappet. De onderzoeken tonen aan dat klassen die overstappen op de tablets van Snappet al binnen zes maanden significant betere leerresultaten boeken. Zo zijn in een half jaar tijd bijvoorbeeld de scores op Cito-toetsen voor rekenen tot 43 procent meer gestegen bij leerlingen die Snappet gebruikten dan bij leerlingen die geen Snappet gebruikten. Volgens de onderzoekers zijn er een aantal belangrijke voordelen van Snappet. Leerlingen ontvangen bijvoorbeeld direct feedback na het maken van een opgave, de opgaven kunnen zich direct aanpassen op het niveau van de leerling en Snappet geeft ook de leerkrachten uitgebreide feedback.
Het onderwijsplatform wordt inmiddels door ruim dertienhonderd Nederlandse basisscholen gebruikt. Het sluit aan bij de bestaande onderwijsmethoden en kan worden gebruikt voor rekenen, woordenschat, spelling, begrijpend en technisch lezen, automatiseren, burgerschap en studievaardigheden. Sinds kort is Snappet ook beschikbaar voor het vmbo.
Feedbackmechanisme
Leerkrachten krijgen door het gebruik inzicht in de voortgang van het leerproces van individuele leerlingen en van de hele groep. Volgens de onderzoekers is het feedbackmechanisme een belangrijke verklaring voor de positieve effecten. Ook de adaptieve opgaven spelen hierbij een belangrijke rol. Bij adaptieve opgaven wordt de uitdaging van de opgaven aangepast op de leerbehoeften van de leerling.
In de onderzoeken is voor leerresultaten gekeken naar leerlingen van groep vier tot en met zes. Er werden positieve effecten gevonden voor zowel reken- als spellingscores. De meeste leerlingen boekten een betere voortgang op rekenen en spelling wanneer zij met Snappet werkten dan wanneer zij dit niet deden. Opvallend is dat de resultaten bij leerlingen van alle niveaus verbeteren, dus ook bij de zwakste en de sterkste leerlingen uit de klas.
Klassikaal en individueel
De leerkrachten werken met een digitaal leerkrachten dashboard. In het dashboard kunnen leerkrachten bijvoorbeeld per periode, per les of per leerdoel de vorderingen volgen. De vooruitgang van een leerling ten opzichte van zijn of haar eigen niveau wordt ook gevolgd. De leerkrachten krijgen inzicht en overzicht. Ook tijdens de les kunnen zij zien welke leerlingen op de goede weg zijn, welke moeilijkheden ze ondervinden, of wie helemaal niets zit te doen.
Naarmate een leerkracht langer met het platform werkt zal die zich hierin steeds verder ontwikkelen. Snappet groeit met de leerkracht mee. De meeste leerkrachten starten met Snappet als vervanging van de traditionele lesboeken, naarmate de tijd vordert zullen zij Snappet op steeds meer manieren gaan gebruiken: om te analyseren, om beter te differentiëren, om te personaliseren.
Webapplicaties kunnen worden toegevoegd via het leerkrachten dashboard en worden op die manier beschikbaar op de tablets voor de leerlingen. Bij het Compleetpakket zit een koppeling met Office 365. Het Snappetplatform draait bij Amazon in een ‘highly secured’ datacenter. Alle communicatie en data zijn versleuteld en geanonimiseerd. Snappet heeft een externe security audit laten uitvoeren waarbij Snappet ruimschoots is geslaagd.
Training voor leraren
Leraren vormen een belangrijk onderdeel bij de succesvolle inzet daarom krijgt iedere leerkracht die met Snappet gaat werken training en begeleiding vanuit Snappet. Om te beginnen krijgt iedere leerkracht een basistraining hoe zij lessen kunnen geven met het platform. Daarna wordt er met iedere leerkracht persoonlijk nog een half uur telefonisch contact gezocht. Dit is het opstartgesprek waarin bijvoorbeeld ook alle vragen naar aanleiding van de basistraining worden beantwoord. Als de leerkrachten een paar weken aan de slag zijn, start het begeleidingstraject: een aantal sessies van een half uur. De hoeveelheid sessies is afhankelijk van de behoefte van de leerkracht. In deze sessies staat het doel van de leerkracht centraal: wat wil de leerkracht bereiken met het werken met Snappet? Voorbeelden hiervan zijn leerresultaat verbeteren en/of meer gepersonaliseerd lesgeven. Stapsgewijs gaat de leerkracht samen met de didactisch begeleider vanuit Snappet met dit doel aan de slag. Voor leerkrachten die al langer met Snappet werken is er ook een verdiepingstraject met training, advies en begeleiding.
Iedereen die met Snappet werkt ontvangt maandelijks een nieuwsbrief waarin onder andere leerkrachten die werken met Snappet, delen hoe zij Snappet gebruiken. Daarnaast is er veel informatie te vinden op de website en is er een service desk die de hele dag ter beschikking staat voor vragen.
Eigen of Snappet tablet
Scholen kunnen ervoor kiezen om Snappet te installeren op hun eigen tablets en computers of de tablets van Snappet te gebruiken. Dit zijn Android-tablets waar je in principe alles mee kan doen wat je met een ‘normale’ tablet ook kan doen, mits de leerkracht de klas daar toestemming voor geeft. De tablets worden exclusief voor Snappet gemaakt. De tablets kennen extra technische functies die speciaal voor Snappet worden gemaakt. Op deze manier wil de organisatie garanderen dat de tablet optimaal aansluit bij het leerproces in de klas. De tablet en de aanvullende hardware zijn voorzien van een CE-markering, wat betekent dat die voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte.
Digitaal aanbod onderwijs
Aanleiding voor het onderzoek vormt het groeiend aanbod van digitale leerprogramma’s. Het is belangrijk om de effectiviteit van deze programma’s te onderzoeken. Andere onderzoeken naar de effecten van ict in het onderwijs tonen namelijk over het algemeen niet altijd een positief effect aan. Deze onderzoeken laten echter zien dat het op de juiste manier toepassen van technologie een groot positief effect heeft op de leerresultaten van leerlingen. Wat Snappet onderscheidt is dat het de traditionele elementen van onderwijs die goed werken juist stevig verankert en die versterkt met de nieuwe mogelijkheden van techniek.
Volgens mij wordt er weer wat selectief gewinkeld uit onderzoeksrapporten aangezien zowel de Universiteit van Twente als Radboud stellen dat er GEEN significant verschil te zien is tussen de Snappet groep en de controlegroep. Secundair was er wel een interactie verschil waarneembaar
bij de ordinale 20% die boven het gemiddelde scoort maar dit lijkt een conditioneel resultaat.