Carine Nijenhuis heeft veel plezier in studeren, maar als ze haar studie met succes heeft afgerond, weet ze niet wat haar volgende stap gaat zijn. Uiteindelijk vindt ze een vacature van CRM Partners op LinkedIn voor het Young Talent Program, waarin deelnemers worden klaargestoomd voor een functie als crm-consultant. Na een trainee-periode van vijftien weken, weet ze het zeker: ze zit hier goed op haar plek.
Carine Nijenhuis heeft altijd al een bèta-interesse gehad. Maar na haar vwo kiest zij uiteindelijk toch voor een sociaal-economische studierichting : de studie American Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dat is een interdisciplinaire studie die volledig in het Engels wordt gegeven, legt ze uit. In deze opleiding worden onder andere de Amerikaanse geschiedenis, economie en maatschappij doorgenomen en wordt er aandacht besteedt aan het Amerikaanse rechtssysteem, de cultuur en leer je debatteren. Na haar Bachelor stapt ze over op de Master Religion, Conflict and Globalisation, waarbij ze onder andere leerde religie te benaderen vanuit de psychologie en sociologie. ‘Maar’, zo benadrukt ze, ‘het was niet zo zweverig als het klinkt. Het had vooral raakvlakken met conflictmanagement.’
Tijdens haar brede studie was ze altijd erg enthousiast over de vakken die ze volgde, maar tegelijkertijd wist ze niet precies wat ze uiteindelijk met haar opleiding wilde gaan doen. Toen zij hier ook na haar studie nog niet over uit was, besloot ze op reis te gaan. ‘Ik ben toen bij mezelf te rade gegaan en stelde mezelf de vraag: waar word ik blij van?’, licht Nijenhuis haar keuze toe. ‘Tijdens mijn reis ben ik erachter gekomen dat ik iemand ben die graag resultaat ziet van de dingen die ik doe. Ik los graag problemen op en zit graag in een adviserende rol, waarbij ik het beste in anderen naar boven wil halen.’
Vacature-speurtocht
Terug in Nederland gaat ze meteen op zoek naar werk. Ze kijkt daarvoor onder andere naar traineeship-vacatures bij de overheid, maar ze vindt niet het type traineeship dat haar aanspreekt. Toen haar zoektocht op basis van een sector op niets uitliep, bedacht ze zich: ‘dat ik geen passende vacatures vind, ligt niet aan het aanbod, maar aan mijn vraag’. Ze gaat daarom opnieuw op zoek, maar ditmaal op basis van haar nieuw ontdekte karaktereigenschappen. Hoewel de it-markt eerder niet eens in haar was opgekomen, eindigde die zoektocht toch bij een vacature voor consultant bij CRM Partners.
‘Wat mij aansprak in die functiebeschrijving was het resultaatgericht werken en het feit dat ik binnen de organisatie echt een verschil kan maken’, legt Nijenhuis uit. ‘Daarnaast vond ik het leuk dat je in die functie veel contact met klanten hebt. Toen ik het bedrijf eenmaal beter leerde kennen, kreeg ik daar ook veel energie van: er bleek veel persoonlijk aandacht voor je ambities te zijn, plezier staat altijd voorop en het is een nuchter bedrijf waar lekker direct wordt gecommuniceerd.’
Young Talent Program
Nijenhuis gaat op gesprek en stroomt in het Young Talent Program van CRM Partners in, waarbij zij een programma van vijftien weken volgt en uiteindelijk junior crm-consultant wordt. Ze is daarmee één van de zes trainees waar CRM Partners-manager project delivery Arend van Houwelingen eerder over sprak met Computable. Nijenhuis legt uit dat het Young Talent Program een combinatie van leren en meelopen is. ‘Aan het begin van het programma werden er veel presentaties gegeven over het bedrijf en wat de visie is. Daarna kregen ik en de andere vijf trainees trainingen waarbij we meer technische, crm-kennis opdeden.’
Oefen-case
Na de eerste weken gaat de groep van Nijenhuis aan de slag met een oefen-case bij een fictief bedrijf. ‘Op die manier konden we onze kennis in een gecontroleerde omgeving al in de praktijk brengen’, aldus Nijenhuis. ‘Binnen die oefening sprak je met vertegenwoordigers van het fictieve bedrijf over de behoeften die het bedrijf heeft bij een oplossing. Wij werkten dit vervolgens uit en gingen opnieuw in gesprek om verdere vragen te behandelen.’ Dit praktijk-case-onderdeel van het programma duurde ongeveer drie weken. Op het moment van het interview zit Nijenhuis in een van de twee stage-periodes, waarbij ze in de ABN Amro-projectgroep meeloopt met een senior crm-consultant.
‘Straks, over een paar weken, zijn we trainee-af en gaan we doen waar we al die weken voor hebben geleerd’, vertelt ze enthousiast. ‘Dan werk je onder de senior, maar wel als volwaardige consultant. Ik ben dan niet langer meer ‘die stagiair’ en ik verwacht dat je bij een bedrijf dan wel anders wordt ontvangen.’
Nijenhuis heeft geen ict-achtergrond en haar spoedcursus crm is niet te vergelijken met diep-technische it-kennis. Op de vraag of ze denkt dat ze meer it-kennis nodig zou hebben voor de functie die ze uit gaat voeren, zegt ze: ‘Vooropgesteld dat we uiteraard nog veel moeten leren, denk ik dat het vooral belangrijk is om iedereen in zijn waarde te laten. We hebben veel programmeurs, en daar ligt hun kracht. Mijn kracht ligt bij mijn achtergrond, die juist heel anders is. Ik heb de competenties om de vertaalslag naar de business te maken. Ik kan in simpele taal uitleggen hoe dingen werken.’ Er is volgens Nijenhuis daarom ook geen verplichting voor de consultants om te programmeren, ook al is die bereidheid er wel. ‘Vooralsnog is het voldoende om functioneel dingen aan te passen in het systeem. Dat kunnen wij ook, maar als er iets nodig is qua programmeren, dan doet het it-team dat. Het lijkt mij juist heel waardevol om in de it-sector ook mensen met een andere achtergrond binnen te halen. Het is tegenwoordig noodzaak om méér dan alleen technische kennis te bieden. CRM Partners zet hoog in op customer service, en daar kunnen mensen met een andere achtergrond (zoals wij in het Young Talent Program) het verschil maken.’
Zoektocht naar uitdaging
Nijenhuis denkt dat ze er goed aan heeft gedaan de baan als crm-consultant aan te nemen. ‘Ik ben op mijn plek en kan hier goed functioneren.’ De ambitie van Nijenhuis is vooral plezier blijven hebben in haar werk en daarin ook uitgedaagd blijven worden. ‘Ik wil niet vastroesten in een functie. Ik wil over vijf jaar nog steeds in staat zijn om door te kunnen blijven leren en me te kunnen onderscheiden. Ik wil dan een soort authenticiteit hebben opgebouwd. Dat is iets wat ik de komende jaren moet ontdekken.’ Ze heeft nog niet de ambitie om manager te worden, maar als dat het gene is wat haar over vijf jaar uitdaging biedt, dan is dat zo, zegt ze. Ze heeft het pad nog niet uitgestippeld, maar ‘de weg ernaartoe is belangrijker dan de aankomst.’
Haar werkgever biedt haar ook mogelijkheden om zich te ontwikkelen. ‘We hebben daarvoor ook het persoonlijk leiderschapsprogramma, die het inzicht in de sterke punten van jezelf en elkaar vergroot. Bijvoorbeeld feedback geven. Als je daar beter in wordt, dan kan je ervoor kiezen om daar cursussen in te doen om je verder te ontwikkelen, zodat je uitstroomt in een functie die daarbij past. Maar ik denk dat ook door praktijkervaring je vanzelf dingen tegenkomt. Vanuit het bedrijf moedigen ze je ook echt aan om je door te ontwikkelen. Ze willen je daarin ondersteunen omdat ook het bedrijf daar baat bij heeft en je zelf in je kracht blijft staan als je dingen doet die je leuk vind.’
Maar dat ze er wel komt, daar twijfelt zij niet over. ‘Die kennis krijg je wel, zolang je maar de juiste competenties en ambities hebt’, besluit ze.
Ik ben een WO IT-er. Dat HBO-gezwets hierboven (en het “ik kan zo goed met de business communiceren” in het artikel) verklaart alle falende IT projecten bij overheid en bedrijfsleven. Heb ik geen parlementaire commissie voor nodig.
@HJK
Ik ben WO IT-er, en daarnaast ook HBO IT-er. Met arrogantie haal je je eigen niveau naar beneden, niet dat van slimme en hardwerkende HBO-ers!
@ Frank Heikens.
U verwart frustratie met arrogantie.
Gun dat meisje toch haar lol, zolang het duurt.
Citeer ik Joep van het Hek maar even; “iets is alleen maar leuk als het een keer ophoudt, want als het niet ophoudt is het niet meer leuk”.
Nee, ik kom niet met een voorbeeld, die mogen jullie zelf bedenken.
@Frank Heikens
Ook als was ik redelijk soft in mijn bewoordingen misschien komt het inderdaad wat hard over(waarheid doet soms zeer) maar als je jarenlang de rotzooi van dit soort mensen moet opruimen dan ga je wel verlangen naar echte betas/techneuten die niet bang zijn voor een beetje abractie.
Mijn ervaring is dat mensen met dit sort achtergrond voornamelijk ruis en overhead veroorzaken tussen de klant en de techneut.
En nee ik kan mijn echte naam niet gebruiken omdat mensen als jij op management posities zitten en mijn karriere schade kunnen berokkenen omdat ze zich op hun kleine p getrapt voelen.(wederom: rationaliteit is voornamelijk het terrain van de betas/techneuten)
@ITMan: Touché met je laatste alinea. Managers kunnen soms complimenten nog omdraaien tot beledigingen. Daarnaast heb je niets te winnen en alleen te verliezen als je jouw naam prijs geeft.
@IT Man
Ik zie niet kloppende aannames en beledigingen met verhulde schuttingtaal. Of lees ik het verkeerd, “Technicus”, en staan er alleen maar complimenten?
Verder zie ik veel taalfouten. Ik denk, beste IT Man, dat jij heel goed iemand als Carine kunt gebruiken!
@Frank Heikens
Betreft de taalfouten; ik ben een buitenlander die een paar jaar in Nederland gewoond en gewerkt heeft > wat is jou excuus?