Channelweb zet de winnaars van de Channel Awards 2015 in het zonnetje. De partijen die in november 2015 een Channel Award in de wacht wisten te slepen, vertellen in losse interviews over het winnen van de prijs en de plannen van het bedrijf voor het komende jaar. Insight won in de reseller-categorie de award voor Value Added Reseller of the Year. Frank Hoekstra, vicepresident Insight Benelux, legt uit dat het bedrijf het komende jaar concrete stappen gaat nemen na de investeringsslag in 2015. Het uitgangspunt blijft volgens de it-dienstverlener het zijn van een waardevolle verbindende factor.
Wat betekent het winnen van een Channel Award voor jullie?
Voor ons is deze award een hele belangrijke erkenning voor ons succes. Juist in het kanaal zijn wij een belangrijke spil in het leggen van waardevolle verbindingen tussen technologieleveranciers, distributeurs en uitvoerders. Dat is een belofte die we voortdurend weer meer en beter willen waarmaken. Met deze Channel Award voor Value Added Reseller van het jaar krijgen we bevestigd dat we goed op weg zijn.
Hoe hebben jullie de avond ervaren?
Als een zeer gezellige inspiratievolle avond met mooie prijswinnaars.
Wat hebben jullie het afgelopen jaar gedaan wat jullie onderscheidend maakt in het kanaal?
We hebben waargemaakt wat veel andere channelpartners beloven, maar die nog altijd moeite hebben om de daad bij het woord te voegen. Dan heb ik het over de transitie van reseller naar trusted advisor. Onze sales competenties zijn daarop aangepast en onze manier van zakendoen. Kijk bijvoorbeeld naar onze website waar de producten niet langer centraal staan, maar thema’s als Learn, Solve, Buy & Manage. De afspraken die we met klanten maken, gaan niet over hoeveel producten er worden gekocht, maar hoe it wordt gebruikt. Zo worden we bijvoorbeeld afgerekend op kostenbesparingen voor onze klanten, om maar een voorbeeld te noemen. Technologie-onafhankelijk en volledig transparant zijn, is de meerwaarde voor de klant en wordt ook steeds meer gewaardeerd door de technologieleveranciers, die uiteraard zelf niet onafhankelijk zijn. Ten slotte heeft ons succes zich ook vertaald in een sterke omzetgroei.
Wat gaan zijn jullie plannen voor 2016?
2015 was het jaar van investeren en 2016 wordt het jaar van de executie met een helder go-to-market model. Zo helpen we kleine bedrijven om via een gebruikersvriendelijke portaal eenvoudig zaken te doen op het gebied van it. Het middensegment heeft contact met een betrouwbare adviseur die als onafhankelijke regisseur en inkoper acteert voor de klant. Waar nodig met specialisten op locatie, die organisaties helpen bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld een nieuwe werkomgeving. Voor klanten met meer dan 10.000 werkplekken zoals ABN-AMRO doen wij het gehele software-licentiebeheer met het doel licenties optimaal te benutten en kosten te besparen waar mogelijk. Onze investeringen in kennis vertalen zich ook naar een groot aantal workshops waar onze klanten gratis aan deel kunnen nemen. In elke marktomgeving blijft ons uitgangspunt dat we een waardevolle verbindende factor willen zijn.
Wat gaan jullie op ICT-gebied betekenen voor het verkoopkanaal?
Insight maakt duidelijke keuzes op drie ict-domeinen. Zo helpen wij organisaties bij de ontwikkeling van een moderne werkomgeving. Verder ondersteunen we onze klanten bij de transitie naar een cloudomgeving waarbij een hybride cloudstrategie veelal het uitgangspunt is. En last but not least zullen we onze marktleiderspositie op het gebied van dienstverlening rondom licentiebeheer verder versterken. Onze onafhankelijke regisseursrol blijft daarbij onze kracht. We zijn ‘de Gartner vanuit de it-praktijk’ voor zowel technologieleveranciers, distributeurs als delivery partners.
Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat jullie volgend jaar opnieuw een Channel award winnen?
De ingeslagen weg waar we nu voor zijn beloond, blijven we vasthouden. Klanten waarderen ons voor het feit dat we als geen ander de weg weten in het huidige veranderende technologielandschap. Zo profiteren zij ook van het feit dat Insight wereldwijd opereert met dienstverlening aan meer dan 100.000 klanten. Onlangs nog hebben we een klant enorm geholpen met een specifieke oplossing van een partner uit Zwitserland. In onze verder globaliserende wereld zullen steeds meer klanten gaan profiteren van ons wereldwijde ecosysteem.